پیام خود را بنویسید

بایگانی بخش واحد مددکاری

دسته بندی موضوعی مطالب | جستجوی پیشرفته | تعداد کل مطالب: 1 | تعداد کل بازدید های مطالب: 1,166 |
نمایش مطالب منتشر شده از تاریخ   تا تاریخ


img_yw_news
سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ -

دستورالعمل مددکاری بیمارستان

بیماران از دو طریق وارد بیمارستان می شوند: ۱-    بیماران اورژانسی که از طریق پذیرش اورژانس، پذیرش می شوند ۲-    بیماران از طریق مراجعه به درمانگاهها و پذیرش اصلی ( بیماران الکتیو ) ۱-    بیمارانی که از طریق اورژانس پذیرش می شوند ۲ دسته می باشند ۱-    بیماران تصادفی ۲-    بیماران غیر تصادفی ( کاهش سطح هوشیاری، سقوط از ارتفاع، نزاع ) ۱-    بیماران تصادفی : که بر اثر تصادف و از طریق اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل می شوند که پس از معالجه بیمار در صورتیکه از همان طریق اورژانس ترخیص گردید صورت جلسه تصادفی به همراه بیمار داده می شود تا توسط کلانتری مربوطه مهر و امضا گردد و از همراه کپی کارت ملی و یا شناسنامه بیمار اخذ و بیمار مرخص می گردد و سپس پرونده ها به مددکاری ارسال می شوند که مدارک فوق همراه با صورتحساب پرونده و فتوکپی کارت اورژانس / فتوکپی برگه پذیرش / فتوکپی اورژانس ۱۱۵ ) ضمیمه می شوند و سپس در ۲ لیست جداگانه الف ) تامین هزینه های درمانی مصدومین ناشی از ترافیک ب) فرم آمار مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی منظور گردیده و به حسابداری ارجاع تا به معاونت درمان ارسال و مبالغ آن اخذ شود. ۲-    بیماران غیر تصادفی اورژانس که فاقد بیمه می باشد و اقامت آنها بیشتر از ۶ ساعت باشد و موارد جزء تعهد بیمه باشد به همراه بیمار فرم برگه خدمات درمانی داده می شود که به همراه شناسنامه/ کارت ملی/ گواهینامه/ کارت پایان خدمت/ جهت بیمه شد به اداره کل خدمات درمانی فرستاده می شوند. در صورتیکه بیماران از طریق اورژانس به بخش منتقل گردند هر روز توسط پذیرش در کامپیوتر درج و توسط مددکاری پیگیری می شود و مددکار طی بازدید روزانه از بخشها بیماران فاقد بیمه را شناسایی و همراه آنها را جهت بیمه نمودن بیمار خود به مددکاری معرفی و یا گرفتن برگه خدمات درمانی و مراجعه به اداره کل بیمه خدمات درمانی و شعب آنها هزینه کمتری را متحمل شوند. ودر صورتیکه بیماران بستری در بخشها تصادفی باشد نیز به آنها جهت دریافت فرم صورتجلسه تصادفی برای تایید کلانتری اعلام می شوند و در صورت عدم تایید کلانتری فرم گواهی تصادفی اورژانس ۱۱۵ به آنها داده می شود و پس از تایید در روز ترخیص مدارک را همراه پرونده از ترخیص به مددکاری آورده و از همراه بیمار مدارک مورد نیاز که ( شامل کپی کارت اورژانس، برگه پذیرش اورژانس، برگه خدمات ۱۱۵ خلاصه پرونده، تاییدیه کلانتری، فتوکپی کارت ملی یا شناسنامه بیمار و صورت حساب ) دریافت و پرونده پس از درج فرم تضمین هزینه مددکاری و امضاؤ توسط ریاست بیمارستان مجددا به ترخیص عودت داده شد و ثبت می گردد و رسید مربوطه گرفته می شود. صورت حساب ها در آخر هر ماه در ۲ لیست جداگانه ( ۱- فرم تضمین هزینه بیماران تصادفی و آمار بیماران تصادفی ) درج و همراه صورت حساب ها به حسابداری تحویل می گردد تا مبالغ آن از معاونت درمان اخذ گردد. ۲- بیماران الکتیو بیمارانی که از طریق درمانگاهها پذیرش داده می شوند در صورت داشتن دفترچه بیمه بستری می شوند و درز صورتیکه بیمه نداشته باشند به مددکاری معرفی می شوند و مددکاری مبلغی به عنوان پیش پرداخت از بیمار اخذ و سپس برگه معرفی به بیمه خدمات درمانی به بیمار داده می شود تا بیمه شود. در مورد بیماران پناهنده در صورتی که دارای کارت اقامت دائمی یاتردد باشند جهت کمک هزینه درمانی به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد معرفی می گردند که فرم واحد ارجاع پزشکی کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ارسالی از آن سازمان توسط پزشک مربوطه تکمیل و به همراه صورتحساب و مکاتبه مددکاری به آن سازمان ارسال و پس از دریافت پاسخ ( صدور معرفینامه ) سازمان ملل متحد که تقبل هزینه در آن درج گردیده کپی در پرونده بیمار بایگانی و اصل آن به حسابداری تحویل می گردد. -    بیماران خاص ( هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی ) به اداره امور بیماران خاص جهت بیمه شدن به صورت رایگان و یا مساعدت در پرداخت هزینه درمان و دارو معرفی می گردند -    در صورت نیاز به بازدید از منزل و یا محل کار بیمارانی که دارای شرایط خاص باشند ( داخل و خارج شهر ) مددکار اجتماعی با استفاده از وسیله نقلیه بیمارستان به آدرس مورد نظر مراجعه و گزارش مربوطه در خصوص امکان و نحوه کمک به بیمار را تهیه و تنظیم می نماید. -    بیمارانی که قادر به پرداخت     نمی باشند توسط مددکاری فرم تضمین هزینه بر روی پرونده آنها درج و یا خانواده و یا خود بیمار مصاحبه می شوند و مبلغی تخفیف در نظر گرفته می شود و سپس به تایید ریاست بیمارستان می رسد صورتحساب بیمار با فرم تضمین هزینه مددکاری هر سه ماه یکبار در فرم تخفیف فرانشیز بیماران بی بضاعت لیست گردیده و به حسابداری تحویل تا مبالغی از معاونت درمان اخذ گردد. -    بیمارانی که در طی اقامت در بیمارستان همراهی ندارند و یا از نظر مالی منی توانند بعضی از آزمایشها یا CT اسکنهای خارج از بیمارستان را انجام دهند پس از تحقیق و مصاحبه با بیمار مبلغی از     گردان بیمارستان به مسئول بخش داده می شود تا لیست گردیده به حسابداری تحویل و مجددا     بعدی به مددکاری داده شود. -         جنسی لباسهایی است که بعضی از افراد به مددکاری می آورند تا در موقع ترخیص بیمارانی که همراه ندارند و یا لباس ندارند به آنها داده شود تا با لباس بیمارستان ترخیص نگردند. بیمارانی که فاقد همراه می باشند و خانواده ندارند : پیگیری ترخیص بیمارانی که خانواده نداشته و یا خانواده جهت ترخیص مراجعه نمی نمایند که در بعضی موارد مددکار اجتماعی به همراه بیماربر و آمبولانس جهت شناسایی محل سکونت و تحویل بیمار به خانواده اقدام می نماید. و مواقعی که هیچ همراه و یا آدرس مشخصی ندارد مددکاری با پیگیری و نوشتن نامه به اداره سرپرستی و اخذ نامه و هماهنگی با بهزیستی و داشتن شرایط ( الف – نداشتن خانواده و تایید نامه سرپرستی و داشتن سن بالای ۶۰ سال و ب – گواهی صحت سلامت از پزشک مذکور ) به بهزیستی اعلام و توسط پزشک بهزیستی ویزیت و گرفتن تاییدیه به یکی از مراکز بهزیستی مانند ( کهریزک، هاشمی نژاد، ریحانه، .... ) معرفی می گردد و سپس بیمار بوسیله آمبولانس و مددکاری به مرکز مربوطه برده و تحویل می گردد. بیماران کنار خیابانی: بیماران کنار خیابانی که مکان مشخصی ندارند در موقع ترخیص با ۱۳۷ شهرداری و گرمخانه های آن در فصل زمستان تماس گرفته شده و در صورتیکه بیمار مشکل جدی نداشته باشد توسط این نهادها از بیمارستان به گرم خانه ها منتقل می شوند. پس از بررسی وضعیت اقتصادی – اجتماعی – خانوادگی بیمار توسط مددکار اجتماعی چنانچه بیمار قادر به پرداخت هزینه درمانی در زمان ترخیص نبوده گزارش مددکاری تهیه و مکاتبات لازم با سازمانها و موسسات مربوطه جهت دریافت کمک انجام شده تا در روز ترخیص بیمار به موقع مرخص شده و تخت بیمارستان اشغال نگردیده و هزینه افزایش نیابد. یاد آوری : تعیین میزان تخفیف به مددجو براساس شرایط بیمار و با تشخیص مددکار اجتماعی انجام می پذیرد. در مدت اقامت بیمار در بیمارستان حدالامکان سعی در بیمه نمودن بیمار می شود حتی بیماران فاقد همراه در صورت داشتن شناسنامه توسط مددکاری از طریق پیک و یا مددکار اجتماعی به اداره کل خدمات درمانی معرفی و فرم بیمه دریافت می شود تا در روز تسویه حساب حداقل ممکن بتواند با مراجعه به افراد خیر و یا استفاده از ماده ۱۲۹۰۸۶ ترخیص شود. درصورتیکه بیمار نیاز به وسایلی از قبیل عصا، واکر داشته باشد و توان مالی تامین آن را نداشته باشد. مددکاری با مصاحبه و تحقیق و بررسی های لازم از تنخواه گردان مددکاری جهت تهیه اینگونه لوازم استفاده می کند و بیماران تصادفی که کل هزینه آنها رایگان می باشد کلیه وسایل در اختیار آنها قرار می گیرد. بیمارانی که کارت کمیته امداد امام خمینی دارند توسط مددکاری بستری می شوند و گواهی بستری از پزشک معلج اخذ گردیده و همراه کارت کمیته به کمیته امداد امام خمینی فرستاده می شوند تا معرفینامه گرفته شده و هزینه های آنها رایگان منظور می گردد. و همچنین بیماران فاقد همراه مددکاری خود کارها را بر عهده گرفته و معرفینامه را تهیه می کند و بیمارانی که قادر به پرداخت هزینه داروخانه نمی باشند نیز یک صورتحساب با هزینه داروخانه به انضمام نامه مددکاری جهت کمیته امداد امام ارسال و معمولا هزینه های سنگین را مساعدت می نمایند. ساعات کار مددکاری : مددکاری از ساعت ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر همزمان با ساعت کار ترخیص در بیمارستان حضور دارد و در صورت نیاز نیز از طریق تماس تلفنی با مددکاری مشکل بیمار حل می شود. مدارک مورد نیاز برای بیماران تصادفی : ۱-    تایید صورتجلسه تصادفی توسط کلانتری یا گواهی اورژانس ۱۱۵ ۲-    کپی کارت ملی یا شناسنامه مدارک مورد نیاز برای بیماران فاقد بیمه : ۱-    داشتن کارت ملی – شناسنامه – گواهینامه – کارت پایان خدمت – گذرنامه تا در صورت در تعهد بودن بیمه اقدام شود دستورالعمل بیماران بی بضاعت : در صورتیکه بیماران بیمه داشته باشند فرانشیز آنها با توجه به ماده ۱۲۹۰۸۶ تخفیف و یا رایگان می شود. شرح وظایف مددکاری در بیمارستان مددکاری اجتماعی حرفه ای است مبتنی بر دانش، اصول، ارزشها، مهارتها و روشها که هدف از آن کمک به افراد، گروه ها و جامعه است تا بتوانند با تکیه بر تواناییها و استفاده از منابع موجود برای حل مشکل و یا رفع نیاز خود اقدام کرده و به استقلال نسبی و رضایت خاطر دست یابند و پس از آن بتوانند تأثیرگذار نیز باشند. ۱- بررسی و حل مسایل و مشکلات بهداشتی و درمانی مدد جویان بیمار مراجعه کننده به حوزه معاونت درمان از جمله مصاحبه، اجرای طرحهای کمکی در رفع مشکل آنان. ۲- راهنمایی و معرفی مددجویان مراجعه کننده جهت دریافت امکانات پزشکی و پیراپزشکی به مراکز درمانی تابعه و دیگر موسسات درمانی کشور. ۳- پیگیری درمان مددجویان بیمار و ایجاد ارتباط با موسسه درمانی ارائه دهنده خدمات پزشکی. ۴- شناسایی و ایجاد ارتباط حرفه ای با منابع مالی ، اجتماعی ، رفاهی و درمانی جهت کمک به حل مشکل اقتصادی مددجویان بیمار در پرداخت هزینه های درمانی همچنین در صورت نیاز ارتباط با موسسات خیریه ، کمیته امداد یا سازمان بهزیستی. ۵- بررسی شکایات واصله از واحد مددکاری مراکز و ارائه گزارش و پیگیری در جهت رفع مشکل شاکیان. ۶- نظارت، بازدید و کنترل بر حسن اجرای وظایف واحدهای مددکاری مراکز درمانی تابعه و هماهنگ نمودن آنان با خط مشی ستاد ذیربط. ۷ - تشکیل جلسات توجیهی مددکاری و ارائه مشورتهای تخصصی به مددکاران واحدهای تابعه جهت ارتقاء و پیشبرد کمی و کیفی فعالیت های مددکاری. ۸- جذب و توزیع مناسب نیروی انسانی واحدهای تابعه مددکاری اعم از نقل و انتقال، استخدام و بکارگیری مشمولین طرح نیروی انسانی. ۹ - همکاری در تشکیل دوره های آموزشی حین خدمت جهت بالا بردن کیفیت امور مددکاری ۱۰- جمع آوری آمار و اطلاعات درخصوص فعالیت های واحد مددکاری مراکز تابعه و بررسی ،پایش ،ارزشیابی فعالیتها و انعکاس به مقامات ذیربط ۱۲-همکاری و ارائه خدمات مددکاری اجتماعی یا اعزام مددکاران جهت کمک به آسیب دیدگان حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل و حوادث غیر طبیعی ۱۳-ایجاد هماهنگی بین خدمات مددکاری اجتماعی و سایر فعالیتهای درمانی ستاد ۱۴-برنامه ریزی در جهت آشنا نمودن و جلب افراد خیر و موسسات و نهادها درخصوص همکاریهای بهداشتی درمانی و رفاهی  ۱۵-انجام تحقیقات و پژوهشهای اجتماعی، درمانی در ارتباط با وظایف مددکاری و ارائه نتایج بدست آمده به مقامات ذیربط جهت برنامه ریزیهای مقتضی ۱۶-انجام هماهنگی های لازم جهت اجرای دستورالعملها و مقررت ابلاغی بهداشتی - درمانی از وزارتخانه و یا دانشگاه علوم پزشکی ۱۷- مشارکت جدی در کمیته های بیمارستانی در جهت تحقق اهداف مددکاری اجتماعی در ارتقاء ارائه خدمات به ارباب رجوع ۱۸-شرکت در دوره های آموزشی و همایش ها و..مرتبط با رشته مددکاری اجتماعی در رسته بهداشت و درمان جهت روزآمد کردن اطلاعات و آموزه ها جهت به کارگیری


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امیر المومنین (ع) کردکوی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : بیمارستان امیرالمومنین(ع) کردکوی