برگشت به صفحه اول سایت برگشت به صفحه اول این زیربخش نقشه سایت بخش انگلیسی
(صفحه اصلی)::
معرفی واحد::
واحد ارزشیابی::
واحد آموزش اساتید::
واحد آموزش پاسخگو::
واحد برنامه ریزی آموزشی::
مرکز مهارت های بالینی::
دفتر توسعه آموزش بیمارستان::
گروه های علوم پایه::
گروه های علوم بالینی::
آزمونها::
فایلهای آموزشی- فرمها::
شورای مشاورین علمی::
IT , تکنولوژی آموزشی::
جلسات::
پرونده درسی::
::

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

:: OSCE : آزمون OSCE ::

OSCE

جدول بودجه بندی(BLUEPRINT) ارزیابی صلاحیت بالینی


AWT IMAGE



آسکی چیست و چگونه برگزار می شود


اصولا ارزیابی دانشجویان در چند حیطه همیشه مدنظر است:دانش، نگرش و مهارت.


بطور خلاصه دانش یا همانKnowledge میزان دانسته های شماست.دانش با روشهای متفاوتی قابل ارزیابی است که یکی از معروفترین روشها MCQ یا Multiple Choice Questionnaire است، یعنی همین امتحان های چهارگزینه ای معروف.


Attitude نحوه نگرش شما به بیمارتان،مشکلات وی و روش Approach شماست. مثلا اینکه با بیمار چگونه صحبت می کنید چهروشی برای درمان یا تشخیص بیمار کاهش سطح هوشیاری بر می گزینید یا چیزهایی شبیه به این.

 مهارت یا Skill همان توانایی شما در انجام کارهاست. معمولا توانمندیدانشجویان در حیطه مهارت با چند روش سنجیده می شود. مثلا در خود گروه ما از داپس کمکگرفته می شود که با آن آشنا هستید. آسکی یکی از بهترین روشهای ارزیابی مهارت است زیرامانند داپس با حضور دانشجو و استاد اتفاق می افتد. تفاوتهای اصلی آن با داپس آن استکه داپس در محیط واقعی است با بیمار واقعی که بطور طبیعی استرسها و مسائل خودش را داردولی در آسکی همه چیز از پیش آماده می شود و از بیمار نما یا حتی کسی که یک بیماری رادارد استفاده می شود، در بیشتر مواقع از مولاژ، مانکن یا حتی کامپیوتر کمک گرفته میشود، هرچند محیط مثل داپس واقعی نیست ولی برای ارزیابی توانایی مهارتی دانشجویان ارزشبالایی دارد.

در یک آزمون آسکی چند کار انجام می شود:


1- انتخاب ایستگاهها:

 معمولا 6 تا 12 ایستگاه بر حسب تعداد دانشجویان، اساتیدو وقت و ... انتخاب می شود. در گروه ما معمولا 8 ایستگاه +-1 داریم. ایستگاههای دستیارانسال اول با بقیه متفاوت است. معولا توانمندیهای پایه که دانستن آنها ضروری است برایدستیاران در نظر گرفته می شود. برای مثال در آزمونهای آسکی پیشین از انواع Life Support ها استفاده شده است.گاهی مثلا انجام یک پروسیجر مهم، معاینه فیزیکی و موارد مشابه سوال ایستگاه است.


2نوشتن سناریو:

همیشه سعی مشود برای شبیه سازی بیشتر ایستگاه بایک سناریو آغاز شود (که همیشه هم اینطور نیست). مثلا این می تواند یک ایستگاه آسکیباشد (امیدوارم جزو سوالهای امسال نباشد): بیمار آقایی است 42 ساله که با کاهش سطحهوشیاری به اورژانس مراجعه کرده است. تنفس ها مختصری کند است ولی عمق تنفس خوبی دارد.سابقه فشارخون و دیابت ندارد. چه سوالهای دیگری از بیمار می پرسید؟ چه اقداماتی انجاممی دهید؟ ................. بعد از جواب شما که مثلا می گوئید گلوکومتری درخواست میکنم، ممتحن BS بیمار را به شما می گوید که به فرض 100 است. سوال بعدیاین است چه اقدامی انجام می دهید؟ احتمالا شما تصمیم به تزریق نالوکسان می گیرید ولیباید ابتدا مردمکهای بیمار را بررسی کنید ( که ممکن است واقعا در ایستگاه باشد و او جواب دهد یا معاینه شود یا کسی نباشد)


3- چک لیست:

سرنوشت دانشجو در ایستگاه به چک لیست بسته است. اینلیست باید از قبل تهیه شده باشد و معمولا اگر اولین بار است ایستگاهی طراحی می شوددر جلسه ای به تائید سایر همکاران هم می رسد. در چک لیست به موارد نمره می دهند گاهی ترتیب انجام اقدامات مهم است مثلا در مراقبتهای Life Support ترتیب اقدامات هم نمرهخودش را دارد ولی در بعضی ایستگاهها فقط گفتنموارد مهم است مثلا سوال پاراگراف قبلی ممکن است یادآوری علل کاهش سطح هوشیاری نمرهداشته باشد. گاهی کاری که نباید انجام دهید و انجام می دهید (برحسب شدت کار) ممکن استبا نمره منفی همراه باشد. فرض کنید بیمار کاهش سطح هوشیاری را اینتوبه می کنید در حالیکه سناریو یک مریض هیپوگلیسمی بوده است!!!


در ضمن همیشه به توصیه اساتید هر ایستگاه خوب گوش کنید،معمولا آزمونگر حتی اگر نخواهد شما را راهنمایی کند با زبان بدن یا حرکات خودش و گاهیبا کلام کارهایی می کند یا چیزهایی می گوید که می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.


4- زمان بندی:

معمولا ایستگاهها 4 تا 8 دقیقه هستند که همان روزپیش از آغاز آزمون به اطلاع شما می رسد. باید سعی کنید کارهایتان را کاملا زمانبندیکنید. اصولا همین که شما بتوانید یک بیمار را در یک مدت محدود تشخیص دهید یا درمانکنید خودش هنری است که منظور نظر ممتحنین هم هست. موقع فکر کردن به پاسخها سعی کنیدآرامش خود را حفظ کنید ولی اگر به نتیجه رسیدید چیزی درست است با حداکثر سرعت ممکن(گفتم ممکن) آنرا پاسخ دهید یا انجام دهید. اگر چیزی با تاخیر یادتان آمد اگر فکر کردیدمورد منفی ای ندارد آنرا بگوئید، کمتر پیش می آید بخاطر تاخیر در پاسخ دادن نمره کسیکسر شود، شاید آزمونگر دلش به رحم آمد و .....


5- توالی ایستگاهها:

 نکته بسیار مهم آن است که هر ایستگاه شرایط خودشرا دارد، مثل فوتبال می ماند که هر بازی 3 امتیاز دارد نه بیشتر. اگر در ایستگاهی نتوانستیدخوب عمل کنید با سرعت همه چیز را فراموش کنید و مدام به این فکر نکنید اگر فلان چیزرا می گفتم یا انجام می دادم چه می شد و ... تنها چیزی که می شود از دست رفتن ایستگاهفعلی است. پس وقتی از درب خارج شدید آن ایستگاه را به کل فراموش کنید. بدلیل ماهیترشته ما که ممکن است یک دفعه از ایستگاه تعبیه چست تیوب بروید به ایستگاه معاینه فیزیکیبیمار دچار سرگیجه (شبیه بیمار دیدن ماست، مگر نه؟) بهتر است ایستگاه پیشین سریع فراموششود. البته اگر ایستگاه استراحت وجود داشت کمال استفاده را ببرید و خود را برای ادامه آزمون آماده کنید.

جدول بودجه بندی(BLUEPRINT)

فایل آزمون ارزیابی صلاحیت بالینی

راهنمای ساده برای آزمون OSCE


AWT IMAGE



چک لیستهای ارزیابی عینی

AWT Bullet

 شرح حال درد شکم

AWT Bullet
معاینه شکم
AWT Bullet
جایگذاری آنژیو کت
AWT Bullet
معاینه اختلالات مخچه
AWT Bulletمعاینه اعصاب موتور مغز
AWT Bullet
شرحال گرفتا در بیمار مبتلا به بیماری پوستی
AWT Bullet
مصاحبه با بیمار دارای قند خون بالا و ارائه توضیحات
AWT Bullet
سوند گذاری
AWT Bullet
خروج جسم خارجی از حلق کودک
AWT Bullet
معاینه بیمار مبتلا به رادیکولوپاتی
AWT Bullet
معاینه از لحاظ مننژیت
AWT Bullet
گذاشتن لوله معده
AWT Bullet
معاینه چشم فوندوسکوپی
AWT Bullet
معاینه گوش
AWT Bullet
تهیه پاپ اسمیر
AWT Bullet
معاینه حلق
AWT Bullet
بخیه زدن
AWT Bullet
معاینه تیروئید





دفعات مشاهده: 3652 بار   |   دفعات چاپ: 635 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 5 بار   |   0 نظر
>
برای مشاهده کل مطالب بخش OSCE اینجا را کلیک کنید.
دفتر توسعه آموزش EDO
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 3977