برگشت به صفحه اول سایت برگشت به صفحه اول این زیربخش نقشه سایت بخش انگلیسی
(صفحه اصلی)::
معرفی دفتر::
واحد ارزشیابی::
واحد آموزش اساتید::
واحد آموزش پاسخگو::
واحد برنامه ریزی آموزشی::
مرکز مهارت های بالینی::
دفتر توسعه آموزش بیمارستان::
گروه های علوم پایه::
گروه های علوم بالینی::
آزمونها::
فایلهای آموزشی- فرمها::
شورای مشاورین علمی::
IT , تکنولوژی آموزشی::
جلسات::
پرونده درسی::
::

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

:: DOPS : dops ::

DOPS

Direct Observation of Procedural Skills

ارزیابی به روش مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(پروسیجرها)


AWT IMAGE


روشی است که اختصاصاً برای ارزیابی مهارتهای عملی و دادن بازخورد طراحی شده است. این روش مستلزم مشاهده مستقیم فراگیر در حین انجام یک پروسیجر وارزیابی همزمان بصورت کتبی می باشد.بااین روش می توان مهارت عملی فراگیر رابه صورت عینی وساخت یافته ای مورد ارزیابی قرار داد.از این آزمون برای ارزیابی مهارتهای عملی مانند موارد زیراستفاده می شود :


- لوله گذاری داخل تراشه    - گذاشتن لوله توراکوستومی (chest tube)

- ترمیم زخم (سوچور )   - برقراری رگ مرکزی (CV line)

- نمونه برداری از پوست   - جااندازی مفصل 


 AWT IMAGE

 

مزایای استفاده از روش DOPS 

• بااستفاده ازاین روش،آزمونگر توجه خود را معطوف نکات مهمی می نماید که درمهارت مورد نظر نیازمند ارزیابی هستند .

• این روش باعث می شود ارائه بازخورد به فراگیر تسهیل شود چرا که به جای اظهارنظر کلی ، بازخورد بر اساس رفتارهای واقعی و عینی صورت می گیرد .

• با توجه به فرمها و چک لیستها می توان میزان پیشرفت فراگیران را ارزیابی و ردیابی کرد


محدودیت های استفاده از روش DOPS

• انجام مشاهده مستقیم ممکن است برای اعضاء هیات علمی دشوار و یا بسیار وقت گیرباشد .

• استانداردها در بین برنامه های آموزشی مختلف یکسان نیستند و در نتیجه، نتایجآزمون برای رتبه بندی تمام فراگیران مناسب نیست .

• فراگیران تا حدودی روی کسانی که آنها را امتحان می کنند و بصورت غیر مستقیم رویمحتوای آزمون کنترل دارند و در نتیجه ممکن است آزمون به نفع آنها bias داشته باشد .

• در صورت عدم استفاده از سیستم الکترونیک ممکن است ردیابی پیشرفت ها دشوار باشد.


روایی (validity) روش DOPS 


تحقیقات معدودی اختصاصاً در مورد روایی این روش صورت گرفتهاست ، ولی این روش بر پایه تعداد زیادی از مطالعاتی که بر روی ارزیابی مهارتهایعملی صورت گرفته ، بنا شده است . از جملهاین مطالعات می توان به مطالعات Goff و همکاران در سال 2002 ، Grober و همکاران در سال 2004 و Winckel و همکاران در سال 1994 اشاره کرد.


پایایی (reliability) روش Dops 

 

برای اطمینان از پایایی روش DOPS فراگیر باید در برخورد با چندین بیمار مورد ارزیابی قرار گیرد .به علاوه ضروری است که فراگیر توسط افراد مختلفی ارزیابی شود و تعداد متناسبی سوالدر هر محور مورد بررسی قرار گیرند .

 

تاثیر آموزشی (educational impact ) روش DOPS 

 

استفاده از این روش نه تنها انگیزه و تشویقی برای فراگیری به حساب می آید بلکهبا توجه به اینکه روش و محتوای آزمون مستقیماً با عملکرد بالینی مرتبط هستند ، میتواند به تلاش فراگیر در جهت یادگیری جهت دهد و به وی خاطر نشان سازد که چه چیزیمهم است . به طور کلی باید این اصل کلی را به خاطر داشت که دانشجویان به آنچه مابررسی می کنیم احترام می گذارند .[Studentsrespect what you inspect]

 AWT IMAGE

• روش اجرای آزمون DOPS

• فرم ارزیابی مهارت فراگیران

• راهنمای فراگیران در مورد ارزیابی به روش DOPS

راهنمای آزمون گر در مورد ارزیابی به روش DOPS

AWT IMAGE



دفعات مشاهده: 778 بار   |   دفعات چاپ: 209 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 8 بار   |   0 نظر
>
برای مشاهده کل مطالب بخش DOPS اینجا را کلیک کنید.
دفتر توسعه آموزش EDO
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 3961