برنامه عملیاتی : ّبرنامه عملیاتی


AWT IMAGE

افزایش روزافزون دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی درچند دهه اخیر و نیز توجه بیشتر به آموزش عالی در میان کشورهای در حال توسعه، موضوعرقابت میان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را بیش از پیش برجسته ساخته است. بهعبارت دیگر، دانشگاه‌ها در عرصه جذب دانشجو، گرانت‌ها و نیز تبادل استاد و دانشجو در حال رقابت بایکدیگر هستند

 از این رو، وجود معیاری برای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مهمبه نظر می‌رسد و بر همین اساس در دهه اخیر نظام‌های متعدد و متنوع رتبه‌بندیدانشگاهی طراحی، اجرا و پیاده‌سازی شده‌اند. با توجه به اهمیت جذب دانشجو و بودجه،‌روسای اغلب دانشگاه‌ها در دنیا به دنبال بهبود رتبه خود در این نظام‌های رتبه‌بندیدانشگاهی بوده و مرتبا جایگاه دانشگاه خود را در این نظام‌ها پایش و رصد می‌کنند. در این میان نظام‌های مختلفی به موضوع رتبه‌بندیدانشگاه‌های جهان پرداخته‌اند و از روش‌ها و شیوه‌های مختلف و متفاوتی برایارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاهی استفاده نموده‌اند. از میان شاخص‌های مورد استفاده،تقریبا همه نظام‌های رتبه‌بندی از شاخص‌های کمی و کیفی ارزیابی وضعیت آموزشی،پژوهشی، رفاهی و نیز وضعیت دانش‌آموختگان دانشگاه مربوطه استفاده می‌کنند. مجموعهاین شاخص‌ها نمادی از کیفیت موسسات و دانشگاه‌ها بر اساس مواردی از جمله ترکیبی ازداده‌های مبتنی بر تجربه، برونداد پژوهشی و استنادات صورت گرفته به آن‌ها و نظراتگروه‌های متفاوت متخصص شامل دانشجویان، دانش آموختگان، فن‌آوران و کارفرمایان میباشد. نظام رتبه‌بندی ویژه‌ای نیز در کشور، برای دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود داردکه براساس آن این دانشگاه‌ها سالیانه ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند.



                                                         


 



دفعات مشاهده: 712 بار   |   دفعات چاپ: 208 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 7 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دفتر توسعه آموزش EDO می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | EDO

Designed & Developed by : Yektaweb