محور استفاده از اطلاعات : استفاده از اطلاعات چیست؟

استفاده از اطلاعات (Use of information)

 

"اطلاعات، زیربنای هر سیستم دارای استاندارد و کیفیت است."

در این بخش منظور اصلی، برقراری فرهنگ، نظام و در نهایت ساز و کارهایی است که در آن درس های گرفته شده از اجزای مختلف حاکمیت بالینی به مشارکت با دیگران گذاشته می شود.در این راستا ثبت اطلاعات به منظور بررسی شاخص های تعیین شده و پایش از طریق اینگونه معیارها صورت می پذیرد. این اطلاعات فن آوری شده باعث هماهنگی سازمانی‌و بین سازمانی بوده و نقش موثری در نظام سلامت کشور دارد.

  •  استفاده از فناوری اطلاعات
  •  مدیریت جامع اطلاعات  (Development- Comprehensive Management of Data)
  •  ایجاد و ارائه اطلاعات برای بیماران ( Information for Patient)
  •  ارتباط با برنامه های آینده ( Link to Future Agenda)

هدف استفاده از مدیریت اطلاعات در حاکمیت بالینی نظام سلامت شامل موارد ذیل می باشد : 

- بهبود دسترسی به معیار شاخص های بالینی تعیین شده
  

- توافق بر روی شاخص های عملکرد بالینی هر متخصص
  

- ایجاد بانک اطلالاعاتی و برنامه انتشاراتی
  

- هماهنگی با اصول حفاظت از اطلاعات
 
 

- بهبود ارتباطات داخلی

 

 با معرفی حاکمیت بالینی جهت اجرا به نظام سلامت انگلیس در سال 1998، کیفیت، بعنوان محور اصلاحات قلمداد شد. هدف اصلی حاکمیت بالینی، یکپارچه نمودن کلیه فعالیتهای مؤثر بر مراقبت بیمار در یک استرتژی واحد و یگانه بوده که مشتمل بر ارتقاء کیفیت اطلاعات، بهبود همکاری، کار گروهی و یکسان سازی نحوه ارائه خدمات سلامت و طبابت مبتنی بر شواهد است. بدیهی است که هر سازمانی به منظور نشان دادن بهبود کیفیت، نیازمند اطلاعات مناسب است. اطلاعات خوب برای برنامه ریزی، اجرا، مدیریت و ارزیابی خدمات ضروری است. زمانی که اطلاعات از صحت کافی برخوردار نبوده و نیز تلاشی برای بهبود اطلاعات انجام نمی شود، استفاده و بکارگیری آنها نیز با مشکل مواجه شده و نارسایی عمده ای در سیستم ایجاد می نماید که همانا عدم تمایل کادر بالینی به جمع آوری اطلاعات است. (Greighton & Nichollos 2001)

 

 در خصوص کار با اطلاعات بالینی موارد ذیل را متذکر می شوند:

• کل کادر بالینی را در اتخاذ تصمیم مرتبط به نوع داده ای که قرار است جمع آوری شود، مشارکت دهید.

• از آگاهی مناسب کادر بالینی در ارتباط با دلایل جمع آوری اطلاعات مطمئن شوید.

• کادر بالینی را در خصوص فواید اطلاعات جمع آوری شده در جهت ارتقاء خدماتشان آگاه نمایید .

• اطلاعات را در فواصل زمانی طولانی جمع آوری نمایید تا تغییر آن در طی زمان (روند) مشخص شود.

• در تفسیر تفاوتها و درک روند مهارت لازم را کسب نمایید. لذا بدیهی است که به منظور راه اندازی و استقرار مطلوب برنامه حاکمیت بالینی نیز، نیاز مند اطلاعات بروز، صحیح و با کیفیت مناسب جهت ایجاد زیرساخت ها و امکان پایش مستمر وضعیت بر اساس استانداردها و ارزیابی و الگوگیری از بهترین خدمات هستیم.

 

 بخش کلیدی حاکمیت بالینی

 بخش کلیدی حاکمیت بالینی استفاده از اطلاعات بالینی است که شامل مراحل جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و استفاده از آن است. به زعم ما، داده ها (data) بیشتر به مفهوم اعداد و ارقامی است که مستقیماً مرتبط به خدمات بالینی می شود و اطلاعات (information)، داده هایی هستند که تفسیر شده و در هنگامی که از کیفیت ارائه خدمات بحث می شود حائز اهمیت و سودمند هستند. لذا برای موفقیت در برنامه حاکمیت بالینی بیش از هر زمان دیگری نیازمند آنیم که اطلاعات کاملاً صحیح بوده و با دقت و اطمینان تولید و تفسیر شده باشند. کیفیت داده ها بر اثربخشی اطلاعات تأثیرگذار است. منظور از داده های با کیفیت بالا، داده هایی است که کامل، صحیح، مرتبط، قابل دسترس و بروز باشد. بهبود در نحوه جمع آوری اطلاعات، مدیریت و استفاده از اطلاعات در ارتقاء کیفیت ارائه خدمات بالینی به بیماران و پایش مستمر و ارزشیابی خدمات، مؤثر است. نظام اطلاعات بالینی که متخصصان نظام بهداشت و درمان در سطح کلان و یا در یک بیمارستان به آن نیاز مبرم داشته و آنان را قادر به مدیریت و بازنگری کیفیت خدمات ارائه شده می نماید، بعنوان نظامی محسوب می شود که محتوی کلیه اطلاعات مدیریتی، دموگرافیک و فردی مرتبط به کارکنان سلامت برای ارائه خدمات مبتنی برشواهد به بیماران در هر زمان و هر کجا است. نظام یکپارچه اطلاعاتی که مبین نیازهای اطلاعاتی بیماران و کارکنان بالینی است، برای برنامه ریزی، اجرا، مدیریت و ارزیابی خدمات سلامت ضروری است. نظام اطلاعاتی خوب و مطلوب، به کارکنان جهت شناسایی منابعی که به آن نیازمندند و فرآیندهای مؤثر و تعیین پیامدها و نتایج، کمک می نماید. نظام اطلاعاتی خوب همچنین به متخصصان سلامت در تعیین اطلاعات برای پژوهش ها، ممیزی، اثربخشی بالینی و تدوین راهنماهای بالینی کمک می‌نماید. به طور مثال، محوریت بیمار و ایمن بودن او از خطرات احتمالی یکی از محورهای حاکمیت بالینی است.

 

 اطلاعات مرتبط با این محور چه می‌تواند باشد و چگونه جمع آوری و ثبت می شود؟

موارد زیر می تواند به سوالا ت ما پاسخ دهد:

 1- تعریف و طبقه بندی مشخص از وقایع ناخواسته و خطاهای محتمل به ویژه وقایع ناگوار.

2- وجود فرآیند مستند شده نحوه ثبت، گزارش دهی، بازخوانی و تحلیل خطا.

 3- وجود فرم گزارش‌دهی داوطلبانه خطا و دسترسی به آن برای کلیه پرسنل بالینی و یا دسترسی آنلاین به آن.

 4- وجود فرم شکایات و نظرات بیماران و دسترسی به آن برای کلیه بیماران و یا دسترسی آنلاین.

 5- وجود فرم اقدامات پس از وقوع وقایع ناخواسته و خطاهای پزشکی.

 6- شناسایی و استفاده از شاخص های ایمنی بیمار در واحدها .

 7- قابلیت استخراج اطلاعات ایمنی بیمار از داده های HIS بیمارستان.

 8- وجود فرم رضایت سنجی از بیمار حین بستری و پس از آن که توسط خود بیمار تکمیل می شود.

 9- امکان دسترسی آنلاین یا کتبی بیماران برای انتقال تجربیات خود از سیر درمان بیماری و رخداد های دوره بستریشان.


دفعات مشاهده: 1593 بار   |   دفعات چاپ: 393 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 24 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان رسول اکرم کلاله می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | rasul-hosp

Designed & Developed by : Yektaweb