محور مدیریت خطر و ایمنی بیمار : معرفی

  تعاریف

  n مخاطره - هر وضعیت واقعی یا بالقوه که می تواند باعث صدمه ، بیماری یا مرگ افراد ،آسیب یاتخریب یا از دست دادن تجهیزات ودارایی سازمان شود

  n ریسک - احتمال مخاطره یا عواقب بد ، احتمال قرار گرفتن در معرض آسیب

  n شدت – نتیجه قابل انتظار از لحاظ درجه صدمه ، آسیب به اموال ، و یا دیگر موارد مضری که می تواند اتفاق بیفتد

  n احتمال -احتمال رخ دادن یک رویداد 

  ضرورت های مدیریت ریسک

  n در تمامِی اقدامات سازمانی ، امکان تصمیم گیری متعدد است

  n شرایط تصمیم گیری در زمانها و مکانهای مختلف ، متفاوت است

  n عواقب تصمیم گیری در شرایط مختلف متفاوت است

  n وقایع آینده عمدتا غیر قابل پیش بینی و عدم قطعیت قاعده عام است

  n درجه پیچیدگی سازمانها و میزان تعامل آنها با محیط ، با میزان توجه به مدیریت ریسک ارتباط مستقیم دارد

  n همیشه می توان با اعمال مدیریت علمی و تحلیل ریسک احتمال ضرر و زیان به شرکت را به حداقل رساند

  علل نیاز به مدیریت ریسک در نظام سلامت

  n افزایش ایمنی بیمار

  n افزایش انتظارات بیمار ، متخصصان و کارکنان

  n فشارهای رقابتی در بازار سلامت

  n فشار مداوم هزینه های داخلی

  n ارایه خدمات مطلوب توسط بیمارستانها که از سوی دولت مطالبه میشود

  چهار روش مدیریت ریسک

  n اجتناب از خطر

  n به حداقل رساندن و یا کاهش اثرات منفی خطر

  n انتقال خطر

  n پذیرش برخی یا تمامی عواقب ناشی از خطر

  7 مرحله در فرایند مدیریت ریسک

  n زمینه سازی

  n شناسایی ریسک

  n تحلیل ریسک

  n ارزیابی ریسک

  n استراتژی جهت کاهش، حذف و یا انتقال ریسک

  n بررسی ونظارت مداوم

  n ارتباطات موثر و مشاوره

  هفت گام بسوی ایمنی بیمار

   Step 1 Build a safety culture

  ž ایجاد فرهنگ و بسترسازی:

  بستری باز و منصفانه برای دستیابی به ایمنی بیمار فراهم کنید

 

   Step 2 Lead and support your staff

  ž کارکنان خود را حمایت و رهبری کنید :

  بطور شفاف و محکم در سازمان خود بر ایمنی بیمار تاکید و تمرکز کنید

   Step 3 Integrate your risk management activity

  ž عملیات مدیریت خطر را هم سو و یکپارچه کنید:

  برای مدیریت خطرات، سیستمها و فرایندهایی ایجاد کنید و خطاها را شناسایی و ارزیابی نمایید.

   Step 4 Promote reporting

  ž گزارش دهی را تشویق کرده ارتقاء دهید :

  به کارکنان خود این اطمینان را بدهید که می توانند به راحتی وقایع را در سطح محلی و ملی گزارش کنند.

   Step 5 Involve and communicate with patients and the public

  ž مردم و جامعه را در موضوع درگیرکرده با انها ارتباط برقرار کنید :

  راههایی را برای برقراری ارتباط صریح با بیماران ایجاد و به حرف انها گوش دهید.

   Step 6 Learn and share safety lessons

  ž درسهای ایمنی را بیاموزید و به دیگران هم یاد دهید:

  کارکنان را به تحلیل ریشه ای علل تشویق کنید تا یاد بگیرند که چرا و چگونه حوادث رخ می دهند

   Step 7 Implement solutions to prevent harm

  ž راه حلهایتان را برای جلوگیری از بروز آسیب اجرایی کنید:

  درسهایی را که آموخته اید با تغییر در عملیات، فرایندها یا سیستم نهادینه و عملی سازید.

 


دفعات مشاهده: 821 بار   |   دفعات چاپ: 318 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 21 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان رسول اکرم کلاله می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | rasul-hosp

Designed & Developed by : Yektaweb