برگشت به صفحه اول سایت برگشت به صفحه اول این زیربخش نقشه سایت [English]
AWT IMAGE
بخش‌های اصلی
چارت سازمانی::
معرفی معاون::
مدیریت درمان::
مدیر اعتباربخشی وصدورپروانه::
مدیریت نظارت بر درمان::
مدیریت حوادث وفوریت پزشکی::
اداره اقتصاد درمان::
آزمایشگاه رفرانس::
معرفی مراکز و بیمارستانها::
گردشگری سلامت (IPD)::
پرسش های متداول::
برقراری ارتباط::
پورتال معاونت درمان::
::
ارتباط با معاونت درمان

تلفن: 01732470042

دورنگار:01732424002

پست الکترونیک:
treatment_office@goums.ac.ir

نشانی: گرگان، بلوار هیرکان بعداز میدان بسیج، سازمان مرکزی علوم پزشکی گلستان - معاونت درمان

وبدای گلستان

AWT IMAGE

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
زیربخش‌های پایگاه
آخرین مطالب بخش
:: برگزاری کارگاه یکروزه زایمان بی درد
:: جلسه هم اندیشی بررسی راهکارهای تعاملی بخش خصوصی بابخش دولتی درحوزه تصویربرداری برگزار شد
:: جلسه هماهنگی اجرای نظام ارجاع در آق قلا برگزار شد
:: جلسه درخصوص نحوه واگذاری کلینیک ها برگزار شد
:: نیروهای متخصص جدیدالورود در بیمارستان های استان توزیع شدند
:: جلسه هم اندیشی کارشناسان بهداشت محیط بیمارستان های استان تشکیل شد
:: اطلاعیه مهم - درخصوص برنامه توزیع نیروهای تخصصی در سال 95
:: جلسه هم اندیشی با سازمان های بیمه درخصوص دستورالعمل جدید تخفیف ارزش نسبی برگزار شد
:: اطلاعیه مهم درخصوص صدور پروانه
:: توسط تیمی از معاونت درمان دانشگاه صورت گرفت: ثبت نام داوطلبین اهدا عضو در امامزاده عبدالله گرگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد وب سایت معاونت درمان
عالی
خوب
متوسط
   
:: مبانی حاکمیت بالینی : فرم ممیزی بالینی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۳/۲ | ارسال‌کننده: کميته راهبردی حاکميت بالينی معاونت درمان | نویسنده: ستاد حاکميت يالينی  | 

فرم ممیزی بالینی

دفعات مشاهده: 1200 بار   |   دفعات چاپ: 235 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 66 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : خط مشی گزارش خطا ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۳/۲ | ارسال‌کننده: کميته راهبردی حاکميت بالينی معاونت درمان | نویسنده: ستاد حاکميت بالينی  | 

  خط  مشی گزارش خطای پزشکی

دفعات مشاهده: 3261 بار   |   دفعات چاپ: 324 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 85 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : مواردی که هرگز نباید اتفاق بیفتد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۲/۲۸ | ارسال‌کننده: واحدبهبودکيفيت بيمارستان طالقانی | نویسنده: ستاد حاکميت يالينی  | 

مواردی که هرگز نباید اتفاق افتد

دفعات مشاهده: 1401 بار   |   دفعات چاپ: 263 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 76 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : پمفلت آشنایی با مفاهیم حاکمیت بالینی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۱/۲/۲۷ | ارسال‌کننده: کميته راهبردی حاکميت بالينی | نویسنده: ستاد حاکميت بالينی  | 

پمفلت آشنایی با مفاهیم حاکمیت بالینی

دفعات مشاهده: 1164 بار   |   دفعات چاپ: 238 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 57 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : نمونه ای از پروژه تحلیل ریشه ای در بیمارستان ها ::

AWT IMAGEنمونه ای از پروژه تحلیل ریشه ای در  بیمارستان ها(طالقانی گنبد)

دفعات مشاهده: 1640 بار   |   دفعات چاپ: 283 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 82 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : نظام اطلاعات مدیریت سلامت ::
نظام اطلاعات مدیریت سلامت
دفعات مشاهده: 1192 بار   |   دفعات چاپ: 246 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 67 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : دانلود دستورالعمل اثربخشی بالینی ::
دانلود دستورالعمل اثربخشی بالینی
دفعات مشاهده: 1609 بار   |   دفعات چاپ: 279 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 65 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : دستورالعمل اثر بخشی بالینی ::
دانلود دستورالعمل اثر بخشی بالینی
دفعات مشاهده: 1378 بار   |   دفعات چاپ: 273 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 61 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : آموزش و مهارت آموزی ::

 

AWT IMAGE

 آموزش و  مهارت آموزی

 « حاکمیت بالینی نیازمند آن است که توسط فرهنگی که برای یادگیری مداوم ارزش قایل شده و آن را کلید موفقیت در مسیر ارتقای کیفیت می داند، پایه ریزی شود»

  سازمانی می تواند ادعا کند که توانایی اجرای حاکمیت بالینی را دارد که یکی از اجزای مهم (مدیریت خطر) این چهارچوب را تحت کنترل داشته باشد ولی برای مدیریت خطر نیازمند کارکنانی مجرب و دارای دانش و مهارت کافی است.

  آموزش، مهارت آموزی و توسعه دانش پرسنلی یک فرایند ادغام یافته در حاکمیت بالینی است. این امر نه فقط به پرسنل برای ارتقای مهارت هایشان کمک می کند بلکه باعث کمک و حمایت از آن ها برای انجام کار به شیوه های مختلف می شود.

  هدف کلیه برنامه های آموزشی کارکنان شامل موارد زیر است:

  1- ایجاد فرصت رشد و توسعه عادلانه مهارت و دانش کلیه کارکنان سازمان در زمینه شغلی و کاری خود

  2- فراهم کردن برنامه های مختلف آموزشی داخل و یا خارج سازمانی

  3- برگزاری برنامه های آموزشی مورد نیاز با توجه به نیازسنجی های انجام شده.

  توسعه مستمر دانش و مهارت های شغلی یا CPD ( continuing professional development ) لازمه هر سازمانی است که می خواهد حاکمیت بالینی را به اجرا در آورد. توسعه مستمر دانش و مهارت های شغلی ) CPD ( عبارت است از فرایند یادگیری مداوم برای تمام افراد و تیم های حرفه ای، که بتوانند توانایی های خود در مواجهه با نیاز های بیماران، گسترش داده و به ارائه خدمات سلامت بپردازند .

  اساس «توسعه دانش و مهارت شغلی» یا CPD آن است که مختص کارکنان بالینی مانند پزشکان نیست

دفعات مشاهده: 3073 بار   |   دفعات چاپ: 273 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 78 بار   |   0 نظر
::
:: مبانی حاکمیت بالینی : استفاده از اطلاعات ::

دفعات مشاهده: 1501 بار   |   دفعات چاپ: 244 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 74 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : تعامل با بیمار و همراه ::

 

 

تعامل با بیمار و همراهان :

« بیماران در طی سفرشان در سیستم سلامت حق دارند که با احترام و صداقت با آن ها رفتار شده و در هر جا که امکان داشته باشد، بتوانند در تصمیم گیری در مورد درمانشان، شریک شوند.»

  از آنجا که اتخاذ هر گونه خط مشی و تصمیم گیری مرتبط به خدمات بهداشتی درمانی، در نهایت بر جان و زندگی بیماران مؤثر است، بنابر این مشارکت بیماران وجامعه در امور سلامت و تدوین خط مشی های کلان سلامت در کشورهای توسعه یافته از زمره حقوق شهروندی بوده و جنبه اخلاقی و وجدانی یافته و مظهر عدالت و پاسخگویی در بسیاری از نظام های بهداشت و درمان بشمار می آید . برنامه ریزی و ارائه مراقبت ها وخدمات درمانی بیمار- محور مبتنی بر نظرات ، نیازها و ترجیحات بیماران ، مراقبان آنان و جامعه، نکته کلیدی سیستم های سلامت در کشورهای توسعه یافته و عنصر الزامی در بهبود و ارتقاء نظام درمانی و جلب اعتماد عمومی است. این خود موجب تناسب بیشتر و هزینه اثربخش بودن خدمات ارائه شده و در نهایت بهبود پیامدهای سلامت ، کیفیت زندگی و رضایتمندی بیماران می شود. لذا، پذیرفتن بیمار بعنوان شریک سیستمهای درمانی و تعمیم فرهنگ استقبال و انعطاف نسبت به نظرات و انتقادهای بیماران در سطح بیمارستانها اهرم رشد بیمارستانهای تعالی جو بوده و در سطح ملی در تدوین و تنظیم خط مشی ها ، طرح ها و خدمات وسیاستگذاریهای کلان سلامت مؤثر است

دفعات مشاهده: 1407 بار   |   دفعات چاپ: 271 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 79 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : اثربخشی بالینی ::

 

AWT IMAGE

اثربخشی بالینی :

 

 تعریف اثر بخشی بالینی، "استفاده از بهترین دانش به دست آمده از پژوهش ، تجربه بالینی و ترجیحات بیمار برای رسیدن به نتایج مطلوب در روند مراقبت از بیماران، است. چارچوب این فرآیند را اطلاع رسانی ، تغییر و پایش تشکیل می دهد. اثربخشی بالینی و ممیزی بالینی از اجزاء اساسی حاکمیت بالینی به منظور بهبود و تضمین کیفیت هستند. هدف اثربخشی بالینی که در قالب عملکرد بالینی مبتنی بر شواهد ایجاد می شود، بهبود در ارائه خدمات است. اثربخشی بالینی در مورد انجام کار درست، در زمان مناسب، برای بیمار مناسب بوده و با بهبود کیفیت و عملکرد ارتباط دارد . اثربخشی بالینی دامنه ای ازفعالیتهای ارتقا کیفیت است و شامل:

  · شواهد، راهنماهای بالینی و استانداردهایی برای تعیین و اجرای بهترین عملکرد

  · ابزار ارتقای کیفیت (مثل ممیزی بالینی، ارزشیابی) به منظور بازنگری و ارتقای درمانها و خدمات

  · سیستم اطلاعاتی برای ارزیابی عملکرد جاری و تدارک شواهدی برای ارتقاء

  · ارزیابی شواهد از نظر هزینه- اثربخشی

  ارتقا و استفاده از سیستمها و ساختارهایی که یادگیری درون سازمانی را توسعه می بخشد.

دفعات مشاهده: 1353 بار   |   دفعات چاپ: 397 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 83 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : ممیزی بالینی ::

 

AWT IMAGE

ممیزی بالینی:

  ممیزی بالینی بخشی از پاسخگویی حرفه ای در حاکمیت بالینی محسوب می شود . یعنی ارائه دهندگان سطوح مختلف خدمات سلامت در برابر ارائه خدمات با کیفیت و ارتقا مستمر کیفیت آن خدمات، مسئول و پاسخگو هستند. ممیزی بالینی علاوه بر اینکه یکی از اجزای حاکمیت بالینی است، از اجزاء ثابت هر مرکز تعالی خدمات بالینی نیز محسوب می شود

  یک فرایند ارتقا کیفیت، که با هدف ارتقای کیفیت خدمات و مراقبتهای ارائه شده به بیماران و بهبود نتایج حاصل از آن صورت می گیرد و این عمل را از طریق مرور نظام مند وضعیت موجود و تطابق آنها با استانداردهای صریح و روشن و انجام مداخله و ایجاد تغییر به انجام می رساند. یک تفاوت مهم میان ممیزی بالینی و سایر انواع ممیزی این است که ارائه دهندگان خدمات سلامت، ممیزی بالینی را از آن خود می دانند (در حالت ایده ال)، آنها خودشان فرایند ممیزی را انجام می دهند، خودشان در مورد یافته های حاصل از آن بحث می کنند و به نتیجه می رسند، خودشان تغییرات را اعمال نموده و منجر به ارتقا کیفیت می شوند. در حالیکه در سایر انواع ممیزی، شخصی از بیرون می آید و سازمان را ممیزی می کند . توجه داشته باشید که انجام فرایند ممیزی داخل یک مجموعه بالینی، الزاما به معنای انجام یک پروژه ممیزی بالینی نیست. (25)

  چرخه انجام ممیزی بالینی:

  در منابع مختلف اجزا و مراحل مختلف و بعضا متفاوتی برای انجام یک فرایند ممیزی بالینی ترسیم شده است. چرخه ممیزی بالینی می تواند این گونه توصیف شود:

  · تعیین وتدوین استانداردها

  · بررسی وضعیت موجود

  · مقایسه نتایج با استانداردها

  · انجام مداخله و تغییر عملکرد براساس نتایج مقایسه

  · ممیزی مجدد جهت حصول اطمینان از بهبود عملکرد

  همان طور که در چرخه ممیزی بالینی مشهود است، برای انجام ممیزی بالینی در مورد یک خدمت، استانداردهایی باید تعیین و به توافق رسانده شوند و سپس وضعیت موجود با آنها مقایسه شده و اگر اختلافی وجود دارد، در صورت امکان با انجام یک مداخله اصلاح شود و نهایتا با انجام یک ممیزی مجدد، از موفقیت مداخله انجام شده در ارتقاء کیفیت آن خدمت، اطمینان حاصل شود.

 

دفعات مشاهده: 1774 بار   |   دفعات چاپ: 319 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 98 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : مدیریت کارکنان ::

 

AWT IMAGE

 مدیریت کارکنان :

  مدیریت کارکنان شامل به کار گیری و انتخاب کارکنان، ارزیابی و نظارت بر آنان، توسعه مهارت های فردی و شغلی و تامین رفاه ایشان است.

  با توجه به تعریف بالا، مدیریت کارکنان شامل موارد زیر است:

  1- جای گذاری هر فرد در جایگاه خودش

  2- توسعه و پیشرفت محیط کار به طوری که کارکنان براساس تغییراتی که درطول زمان در تقاضاهای بیماران برای دریافت خدمات ایجاد می شود، آماده شوند .

  3- اطمینان از رضایت شغلی کارکنان

  با منطبق کردن بهترین عملکرد Best Practice) ( درمدیریت منابع انسانی، با بهبود مستمر رضایت شغلی کارکنان و توسعه مهارت های فردی و شغلی آنان، می توان باعث افزایش کیفیت ارائه خدمات به بیماران شد . این امر اهمیت مدیریت کارکنان در اجرای حاکمیت خدمات بالینی را نشان می دهد.

  ممیزی بالینی می تواند به عنوان مکانیسمی برای یادگیری، به مدیریت کارکنان کمک کند. ممیزی بالینی می تواند تغییراتی را که برای بهبود ارائه خدمات به بیماران نیاز است نشان دهد و این نیاز ها شامل نیازهای آموزشی کارکنان نیز می شود. هم چنین ممیزی بالینی می تواند نشان دهد که آیا در یک مرکز ارائه خدمات سلامت ، تلفیق مناسبی از دانش و مهارت کارکنان برای انجام امور محوله وجود دارد.

  هم چنین مشارکت بیماران و مردم نیز می تواند به عنوان ابزاری برای یادگیری به مدیریت کارکنان کمک کند. به عنوان مثال بازخورد هایی که از شکایات مردم گرفته می شود می تواند برای آموزش و مهارت آموزی کارکنان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

  مدیریت کارکنان هم چنین شامل مدیریت اطلاعات فردی و مهارت آموزی های کارکنان نیز می شود. استفاده صحیح از اطلاعات فردی و حفاظت از آن ها امری حیاتی است. 

دفعات مشاهده: 1211 بار   |   دفعات چاپ: 259 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 83 بار   |   0 نظر
>
:: مبانی حاکمیت بالینی : مدیریت خطر و حفظ ایمنی بیمار ::

 

AWT IMAGE

مدیریت خطر

  وجود خطر یک جزو اجتناب ناپذیر از زندگی است و بطور کامل نمیتوان آن را حذف کرد ولی میتوان آنرا به حداقل رساند . همه جنبه های مراقبت های سلامتی نیز همراه با خطر است .

  درگذشته مدیریت خطر در محیط بالینی با نگاه reactive یا واکنشی، بررسی می شد یعنی این که پس از بروز واقعه به تحلیل علل و عوامل آن پرداخته می شد تا از تکرار مجدد آن جلوگیری به عمل می آمد ولی اکنون تأکید بر شیوه پیشگیرانه یا proactive بوده که در این شیوه احتمال خطر پذیرفته شده وبه طور مناسب قبل از وقوع خطر، مدیریت می شود.

  در واقع خطر ، احتمال ایجاد یک اتفاق، ناخوشی ویا از دست دادن بوده که به طور مداوم با آن مواجه هستیم. مانند مخاطرات موجود در جاده ها، محل کار، منزل و ..... و ما پیوسته تلاش میکنیم که از آنها اجتناب کرده و یا به حداقل برسانیم. فرایند مدیریت خطر بالینی درمورد طراحی، سازماندهی و تعیین مسیر یک برنامه است که شناسایی، ارزیابی ونهایتا کنترل خطر را شامل می شود

 این فرایند شامل سلسله مراتبی است که می توانند با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند و معمولا یکپارچگی بین همه مراحل وجود دارد

دفعات مشاهده: 2524 بار   |   دفعات چاپ: 375 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 89 بار   |   0 نظر
>
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: تعامل با بیمار و همراه - ۱۳۹۰/۵/۸ -
:: اثربخشی بالینی - ۱۳۹۰/۵/۸ -
:: ممیزی بالینی - ۱۳۹۰/۵/۸ -
:: مدیریت کارکنان - ۱۳۹۰/۵/۸ -
:: مدیریت خطر و حفظ ایمنی بیمار - ۱۳۹۰/۵/۴ -
Treatment deputy

معاونت درمان - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گلستان

Persian site map - English site map - Created in 0.074 seconds with 1474 queries by yektaweb 3274