جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : حکمت سوم نهج البلاغه (3) ::

 در ادامه حکمت سوم نهج البلاغه، امام در سومین جمله اشاره به آثار فقر در زندگی انسان‏ها می‏کند.

و می‏فرماید: «فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ می‏سازد»؛ (وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ)
حضرت در چهارمین و آخرین جمله که در واقع تکمیل کننده جمله سوم است می‏افزاید: «آن‏کس که فقیر و تنگدست است حتی در شهر خود غریب است»؛ (وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ)
دفعات مشاهده: 171 بار   |   دفعات چاپ: 55 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : شرح و تفسیر حکمت سوم نهج البلاغه (2) ::

بسمه تعالی

امام در ادامه حکمت سوم به رذیله دوم اخلاقی اشاره کرده می‏فرماید: «ترس مایه نقصان می‏شود»؛ (وَالْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ)

دفعات مشاهده: 297 بار   |   دفعات چاپ: 65 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : شرح و تفسیر حکمت سوم نهج البلاغه (1) ::

بسمه تعالی
حکمت سوم:
و قال (علیه السلام) الْبُخْلُ عَارٌ وَالْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ.
امام (علیه السلام) فرمود:
بخل ننگ است و ترس مایه نقصان، فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ می ‏سازد و آن‏کس که فقیر و تنگدست است حتی در شهر خود غریب است.
شرح و تفسیر چهار نقطه ضعف‏
امام (علیه السلام) در این حکمت والا به چهار نقطه ضعف اخلاقی و اجتماعی انسان اشاره می‏ کند و آثار سوء هر یک را بر می ‏شمرد تا همگان از آنها فاصله بگیرند.
نخست می‏فرماید: «بخل ننگ است»؛ (الْبُخْلُ عَارٌ)

دفعات مشاهده: 358 بار   |   دفعات چاپ: 63 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : شرح و تفسیر حکمت دوم نهج البلاغه(3) ::

(وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ)

و نفسش بر او سبک شد کسی که زبانش را بر خود امیر کرد. مبادا زبانت بر تو مسلط شود.

پیام : زبانت راکنترل کن تا روحت قوی و با ارزش گردد.

دفعات مشاهده: 280 بار   |   دفعات چاپ: 58 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : قوطی کمپوتی از جنس دل ::

خاطره ای از دوران دفاع مقدس

دفعات مشاهده: 158 بار   |   دفعات چاپ: 54 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : شرح و تفسیر حکمت دوم نهج البلاغه(2) ::

 (وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ)

ترجمه : هرکس مصائب و مشکلاتش را فاش کند به ذلت وخواری تن داده است.

پیام :  مصایب زندگی خصوصی خودرابرای کسی فاش نکنید.

امام (علیه لاسلام) در دومین نکته می‏فرماید: «کسی که سفره دل خویش را (نزد این و آن بدون هیچ فایده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضایت به ذلت خود داده است»؛ حال این حدیث شریف را ساده کرده و می گوییم: شخصی که از فقر و بی نوایی خودش پرده بردارد و آن را آشکار کند، خودش را پست کرده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: چهار چیز از گنج های بهشت است: کتمان و پنهان داشتن فقر، کتمان صدقه، کتمان مصیبت و گرفتاری و کتمان درد.(جنتی، 1382: 472)

دفعات مشاهده: 417 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : شرح و تفسیر حکمت دوم نهج البلاغه(1) ::

بسمه تعالی

حکمت 2 

وَ قَالَ علیه السلام :أَزْرَی بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ ضُرَّهُ وَ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ 

ترجمه: هرکس همواره  طمع بورزد، خود راخوار و ذلیل می سازد.

پیام:  قانع باش تا عزیزگردی و طمعکار نباش که ذلیل می گردی

دفعات مشاهده: 328 بار   |   دفعات چاپ: 63 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : شرح و تفسیرحکمت 1 نهج البلاغه ::

بسمه تعالی

حکمت اول:

کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ.

امام(علیه السلام) در این حکمت پرمعنا می‏فرماید: «در فتنه‏‏ ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوی شده که سوارش شوند نه آن که می توانند او را بدوشند.»

دفعات مشاهده: 273 بار   |   دفعات چاپ: 45 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : در باب ماه محرم «برگرفته از کتاب مقدمه منهاج الصالحین تالیف حضرت آیت الله وحید خراسانی مدظله العالی» ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۴/۹ | 


AWT IMAGE


ماه محرم الحرام 

بسم الله الرحمن الرحیم 
اگر شهادت سید الشهدا علیه السلام نبود بنیان وحی و قران با حکومت آل ابی سفیان از بین می رفت حکومتی که تفکر سردمدار آن ، یزید ، چنین بود که می گفت: «لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء ولا وحی نزل» بنی هاشم با پادشاهی بازی کردند اما نه خبری آمد و نه وحی نازل شد». 
ثمره شهادت آن حضرت باقی ماندن آن چیزی است که بخاطر آن انسان آفریده شد یعنی عبادت و بندگی خداوند و این شرافت برای آن حضرت بس که بعثت جدش علت ایجاد کننده بود برای توحید و تسبیح و عبادت خدا و شهادت آن حضرت علت بقای عبادت و بندگی خدا
اما عملی که آن حضرت انجام دادن برای فهم عظمت آن همین جمله زیارت عاشورا کافی است
مصیبه ما اعظمها و اعظم رزیتها فی السلام و فی جمیع السماوات والارض 
اما بعضی از آنچه که خداوند پاداش عمل آن حضرت قرار داده، آن است که ائمه علیهم السلام را از نسل ایشان قرار داد و اجابت دعا را زیر قبه مطهر آن حضرت و شفا را در تربت آن حضرت
از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند همانا سجده بر تربت اباعبدالله حجابهای هفتگانه را می شکافد
سجود،بزرگترین عبادتی است که خداوند متعال پیامبرش را به آن فرمان داده و شگفتا که امام معصوم در سجود خویش که نهایت تقرب است ، به تربت ابی عبدالله متوسل می شود تا با آن تربت حجابهای هفتگانه را بشکافد چه می شود گفت در مدح کسی که خاک تربت او شکافنده حجاب بین بنده و پرودگار خویش است ؟ 

دفعات مشاهده: 483 بار   |   دفعات چاپ: 100 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
:: مقالات اجتماعی وفرهنگی : مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «تربیت فرزند» آقا مجتبی‌تهرانی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۴/۹ | 

مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «تربیت فرزند» آقا مجتبی‌تهرانی

AWT IMAGE

 مسابقه کتابخوانی مجازی با محوریت کتاب «تربیت فرزند» مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی از سوی پاتوق کتاب برگزار می‌شود.
دفعات مشاهده: 456 بار   |   دفعات چاپ: 78 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
>
برای مشاهده کل مطالب بخش مقالات اجتماعی وفرهنگی اینجا را کلیک کنید.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گلستان
Persian site map - English site map - Created in 0.087 seconds with 1534 queries by yektaweb 3465