برگشت به صفحه اول سایت برگشت به صفحه اول این زیربخش نقشه سایت بخش انگلیسی
AWT IMAGE
محتوای آموزشی::
بسته های اطلاعاتی و آموزشی::
پمفلت های آموزشی::
آرشیو مطالب آموزشی::
::
خود مراقبتی در رانندگی

AWT IMAGE

..
سرعت

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
مراقبتهای بارداری

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
:: قندخون بالا : قند خون بالا ::

آیا می دانید:
14 درصد مردم قند خون بالای 126 میلی گرم در دسی لیتر دارند.یعنی 7 میلیون و 300هزار ایرانی دچار دیابت هستند.علت مرگ 34000نفر از هموطنان ما در سال، دیابت است.
 
به عبارت دیگر:
از هر 7 نفر یک نفر قند خون بالا دارد
 
شما در برابر سلامت خود، خانواده و جامعه چه مسوولیتی دارید؟
با رعایت این توصیه ها از سلامت خود و اعضای خانواده تان، مراقبت کنید:
•         سعی کنید از انواع غلات سبوسدار نظیر نان سنگک یا بیسکویت‌های سبوسدار استفاده کنید.
•         از حبوبات بعنوان منابع غنی از فیبرهای محلول استفاده کنید.
•         مصرف مواد نشاسته‌ای با روغن زیاد مانند سیب‌زمینی سرخ شده را به حداقل برسانید.
•         سبزیجات خام یا پخته را هر روز مصرف کنید.
•         سبزی ها را با مقدار خیلی کم آب بپزید و حتی‌الامکان از سرخ کردن آنها بپرهیزید.
•         برای سالادها از سس کم‌چرب یا بدون چربی و یا روغن زیتون به همراه سرکه استفاده نمایید.
•         به جای آبمیوه، میوه تازه را که فیبر بیشتری دارد انتخاب کنید.
•         میوه‌ها و یا آبمیوه‌ها را بدون افزودن شکر مصرف کنید.
•         از مرکبات نظیر پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی در رژیم روزانه خود بگنجانید.
•         شیر یا ماست کم‌چرب و یا بدون چربی را انتخاب کنید.
•         از ماست میوه‌ای کم‌چرب یا بدون چربی با شیرین کننده‌های کم‌کالری استفاده کنید.
•         از ماست کم‌چرب بعنوان خامه در غذاها و یا بجای سس مایونز در سالاد استفاده کنید.
•         بیشتر از مرغ و ماهی بجای گوشت قرمز استفاده کنید.
•         پوست مرغ را قبل از پخت جدا کنید.
•         چربی‌های گوشت قرمز را قبل از پخت کاملاً جدا کنید.
•     روش هایی چون بخارپز کردن، کبایی کردن و تفت دادن را بجای سرخ کردن و افزودن روغن انتخاب کنید.
•         از پنیر کم‌‌چرب بجای خامه‌ای استفاده کنید.
•         تخم‌مرغ را با روغن خیلی کم درست کنید و حتی‌الامکان آنرا آبپز نمایید.
•         بدلیل خواص مفید سویا جایگاه ویژه‌ای برای آن در رژیم غذایی خود قایل شوید.
•         مقدار کمی از انواع آجیل بی نمک را بدلیل چربی های مفید آن در رژیم روزانه خود بگنجانید.
•     مصرف چربی اشباع را محدود کنید. این نوع چربی در گوشت قرمز و فرآورده‌های حیوانی نظیر کره و پنیر یافت می‌شود.
•     به جای روغن جامد، از روغن های مایع استفاده کنید. از بین روغن های مایع، روغن زیتون از ارزش غذایی ویژه ای برخوردار است. سعی کنید هر روز از این روغن در سالاد خود استفاده نمایید.
•         از شیرینی‌ها کمتر استفاده کنید چرا که حاوی مقادیر فراوانی روغن و شکرهستند.
•     چنانچه عادت به مصرف شیرینی دارید، آنرا جزئی از برنامه غذایی روزانه محاسبه کنید، نه اینکه به برنامه غذایی اضافه کنید.
o    بسیاری از مبتلایان به دیابت امروز، کودکانی هستند که والدین شان در خودمراقبتی از خود و فرزندانشان کوتاهی کرده اند. با اقدامات زیر می توانید از چاقی کودک تان و در نتیجه از دیابت او پیشگیری کنید:
o    کودکان نیاز به غذای کافی برای رشد دارند ولی کالری اضافی و فقدان تحرک بدنی می‌تواند آن‌ها را به سوی اضافه وزن سوق دهد.
o    رفتار والدین چاق که وعده و مقدارغذای بالایی در طول روز مصرف می‌کنند باعث چاقی کودک می‌شود.
o    تماشای زیاد تلویزیون باعث تحریک اشتهای کودک و خوردن بیش از اندازه مواد غذایی پر کالری می‌شود.
o    تماشای تلویزیون فعالیت بدنی کودک را کاهش می‌دهد و نمی‌توانند مقدار کالری جذب شده را بسوزانند.
o    به منظور پیشگیری از چاقی کودکان، می‌بایست خوردن میوه، مغزها و آب میوه‌های طبیعی را جایگزین تنقلات و نوشیدنی‌های صنعتی نمود.
o    به کودک غذاهای سالم و میان وعده‌های سالم که در آشپزخانه خودتان موجود هستند، مانند میوه بدهید.
o    به هنگام طبخ غذا از مواد و محتویات کم کالری مثل پنیر کم چرب یا شیر بدون چربی استفاده کنید.
o        از غذا برای تشویق یا تنبیه استفاده نکنید.
o    زمان استفاده از بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی و تماشای تلویزیون را محدود نمایید و کودکان را به داشتن فعالیت‌های فیزیکی تشویق نمایید
o    به فرزندتان کمک نمایید تا عادت های غذایی صحیح داشته باشد. تغییرات را به آرامی اعمال نمایید به عنوان مثال، شیر کم چرب را جایگزین شیر پر چرب نمایید.
o    الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید.جلوی تلویزیون به جای چیپس خوردن یک پرتقال پوست بکنید. به جای قند، کشمش بخورید و به جای آسانسور از پله استفاده کنید تا او هم از شما عادات خوب را بیاموزد.
o    هر بار که به همراه فرزندتان به سوپرمارکت می‌روید دنبال خرید موادغذایی سالم باشید. بستنی، شیرینی‌جات و مواد پرچرب کمتری بخرید و میوه و سبزی بیشتری در ساک خرید خود بگنجانید.
o    اگر دوست فرزند شما در یک کلاس ورزش نام‌نویسی کرده، فرزندتان را تشویق کنید تا در همان کلاس ثبت‌نام کند. ورزش کردن به همراه یک دوست لذت بیشتری دارد.
o    به فرزندتان اجازه دهید برای کم کردن وزن، ایده‌های جالب به شما پیشنهاد دهد. مثلاً در ایستگاه مترو از شما بخواهد به جای پله‌برقی از پله استفاده کنید.
o    بر اساس علاقه فرزندتان، فعالیت جسمی مناسب برایش انتخاب کنید. اگر به علوم علاقه دارد و تمام وقتش را پشت میز به خواندن کتب زیست‌شناسی می‌گذراند او را به پارک ببرید تا در عین پیاده‌روی و جست و خیز با گیاهان و حیوانات جدید آشنا شود.
o    اگر نوجوانی دارید که به خواندن کتاب علاقه دارد، دریغ نکنید و مجله یا کتابی در رابطه با عادت های صحیح زندگی و چگونگی رسیدن به وزن ایده‌آل برای او بخرید.
o    ترازویی بخرید تا هر چند وقت یک بار فرزندتان قد و وزن خود را اندازه بگیرد و نمودار رشد خود را ترسیم کند.

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 762 بار   |   دفعات چاپ: 247 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 10 بار   |   0 نظر
>
برای مشاهده کل مطالب بخش قندخون بالا اینجا را کلیک کنید.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گلستان
Persian site map - English site map - Created in 0.047 seconds with 1121 queries by yektaweb 3322