دیابت -- صفحه مناسب چاپ ارسال به دوستان خروجی RSS این بخش

 برای درمان افت قندخونم از چه موادی باید استفاده کنم
همیشه چیزی همراه خود داشته باشید تا بتواند پایین افتادن قند خونتان را درمان کند. از شکلات یا آب نبات برای اینکار استفاده نکنید آن ها به اندازه کافی سریع، نمی توانند قندخون را بالا بیاورند.
- قندخونتان را خود آزمایش کنید. اگر 70 میلی گرم است یا اینکه نشانه های پایین بودن قند را دارید ولی نمی توانید قند را آزمایش کنید یکی از مواد غذایی زیر را بخورید.
- 2تا 15 دقیقه استراحت کنید و دوباره قند خون خود را چک کنید.
- اگر هنوز پایین است یکی دیگر از مواد پایین را بخورید و دوباره قند خون را چک کنید. اگر طبیعی شد به مرحله بعدی بروید.
- بعد از درمان پایین افتادن قند خون ، یک میان وعده اضافی با 15 گرم کربوهیدرات بخورید .
- اگر زمان وعده غذایی اصلی یا میان وعده شما ظرف یک ساعت آینده است بلافاصله آنرا مصرف کنید.
- اگر قند خون شما پس از 30 دقیقه و دوباره درمان طبیعی نشد فورا درخواست کمک کنید.
غذاهای درمان کننده قندخون پایین (15 گرم کربوهیدرات )
نصف فنجان آب میوه یا نوشیدنی های معمولی
یک قاشق غذا خوری عسل 
 4 قاشق چایخوری شکر
2  قاشق غذا خوری کشمش

شروع یک برنامه پیاده روی

پیاده روی به صورت شگفت انگیزی در کاهش مضرات دیابت به شما کمک خواهد کرد. در برنامه پیاده روی خود نکات زیر رابه خاطر داشته باشید: 
  • مکان امنی را برای پیاده روی انتخاب کنید. دوست و یا گروهی را برای این برنامه پیدا کنید.همراه شما میبایست توانایی پیاده روی را در برنامه مشابه با شما و به همان سرعت را داشته باشد

    • کفشی با پاشنه ضخیم و انعطاف پذیر بپوشید.که پای شما را از صدمات احتمالی محافظت کند.

 لباسی بپوشید که شما را خشک نگه دارد و درآن راحت باشید.به دنبال لباس با جنسی باشید که عرق را به خود جذب و پوست شما را خشک نگه میدارد.
  • برای گرم ماندن در زمستان از کلاه گرم و برای خنک ماندن در تابستان استفاده از کلاه بیس بال و یا آفتاب گیر استفاده کنید .
  • نرمش های سبک قبل و بعد از پیاده روی انجام دهید.
  • برنامه پیاده روی خود را به سه قسمت تقسیم کنید :پیاده روی آهسته 5 دقیقه . در 5 دقیقه بعدی سرعت خود را افزایش دهید و در نهایت برای خنک شدن ، راه رفتن به آرامی برای5 دقیقه .
  • حداقل 3 بار در هفته پیاده روی کنید.هردفعه 3-2 دقیقه به زمان سریع راه رفتن اضافه کنید.اگر شما کمتر از 3 بار در هفته پیاده روی میکنید دربرنامه تان میزان سریع راه رفتن را بیشتر از قدم زدن آهسته قرار دهید.
  • برای جلوگیری از درد عضلات پا یا مفاصل ، پیاده روی را به تدریج شروع کنید.و در طول چند هفته این کار راسریعتر انجام دهید . در واقع راه رفتن سریع تر و بیشتر برای مدت زمان طولانی تر هر چه بیشتر پیاده روی کنید احساس بهتری خواهید داشت و همچنین کالری بیشتری از دست خواهید داد.
 

آیا پیاده روی ورزش مناسبی برای من است ؟

قبل از شروع برناه پیاده روی لطفا به این سوالات پاسخ دهید:
  • آیا پزشکتان به شما گفته که شما دچار بیماری قلبی هستید ؟

• آیا زمانی که در حال انجام فعالیت های بدنی هستید درد در قفسه سینه و یا در سمت چپ بدنتان (گردن ، شانه و یا بازو ) احساس میکنید؟
  • آیا اغلب احساس سرگیجه و یا ضعف و بیحالی دارید؟ 
  • آیا شما احساس تنگی نفس بعد از انجام فعالیت بدنی میکنید ؟
  • آیا تا به حال پزشکتان به شما گفته که فشار خونتان بالاست ؟
  • آیا پزشکتان تا به حال به شما گفته که مبتلا به مشکلات مربوط به استخوان و مفاصل مانند آرتریت میباشید ؟( این بیمارها با انجام فعالیت بدنی بدتر میشوند )
  • آیا سن شما بالای 50 سال است و نمی توانید بسیاری از فعالیت های بدنی را انجام دهید ؟ 
  • آیا شما مشکل جسمی دارید که مانع انجام فعالیت بدنی است و در اینجا ذکر نشده ؟ 

اگر پاسخ شما به هر کدام از این سوال ها بله است لطفا قبل از شروع پیاده روی و یا هرگونه فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت نمائید.

نکته سلامتی روز

سلامتی از پنج عنصر ساخته شده است.. خوشحالی، خواب، آب، غذای سالم و ورزش

امام علی ( ع) می فرماید : برنامه‏ ريزى درست، مالِ كم را افزايش مى ‏بخشد؛ و برنامه ‏ريزى نادرست، مال بسيار را نابود مى‏ كند.