تاریخچه و معرفی گروه : تاریخچه و معرفی گروه

تاریخچه گروه آموزشی :

سابقه رشته (تاریخچه):

در ایران و برای اولین بار، دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی در سال 1374 در دانشگاههای تهران، تبریز، اصفهان .... ، و با هدف تأمین پرسنل فنّی و جایگزین نمودن تدریجی پرسنل غیرحرفه ای آزمایشگاههای تشخیص طبی سراسرکشور، تأسیس گردید. بَعـدها، این دوره به صورت کاردانی و کارشناسی پیوستـه درآمد و هم اکنون نیـز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته علوم آزمایشگاهی در اغلب دانشگاه های کشـور انجـام می گیرد.
امروزه ادامه تحصیل دانش آموختگان رشته علوم آزمایشگاهی، در رشته های تخصصی آن نظیر بیوشیمی بـالینی،هماتولوژی، میکروبشناسی .... و یا رشته های مرتبط نظیر ژنتیک پزشکی، بیوتکنولوژی، .... در مقاطع کارشناسی ارشد (MSc) امکان پذیر است و فارغ التحصیالن مقطع (MSc) نیز می توانند تا دکتری تخصصی (Ph.D) رشتـه مربوطه، ادامه تحصیل دهند.
گروه آموزشی علوم آزمایشگاهی یکی از گروه‏ های چهارگانه آموزشی موجود در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان است که با پذیرش دانشجو در رشته های کاردانی علوم آزمایشگاهی از سال  1375 تشکیل شده است. این گروه هم اکنون دارای 7 عضو هیئت علمی، 3 کارشناس ارشد، 4 کارشناس و یک کاردان می باشد. فعالیت این گروه در شرایط فعلی برای ارائه دروس تئوری و عملی در رشته تحصیلی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته علوم آزمایشگاهی و همچنین برخی دروس دانشجویان پزشکی، پرستاری، مامایی، بهداشت عمومی و اتاق عمل می باشد. محل ارائه کلیه دروس تئوری در دانشکده پیراپزشکی واقع در مجموعه آموزشی فلسفی و محل ارائه کارآموزی در عرصه (کارورزی) دانشجویان در آزمایشگاه های مراکز آموزشی درمانی پنجم آذر، طالقانی، شهید صیاد شیرازی، مرکز بهداشت گرگان و مرکز آموزشی درمانی آل جلیل آق قلا می باشد.

رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:
رسالت رشته علوم آزمایشگاهی تربیت دانش آموختگانی است که از عهده انجام آزمایشات اولیه و معمول در آزمایشگاه های بالینی و مراکز بهداشتی برآیند. همچنین این افراد باید در تعالی بهداشت و حفظ سلامتی و رضایت مندی بیمار کوشا بوده و به اولویت ها و فوریت های تشخیصی درمانی توجه خاص داشته باشند. دانش آموختگان کارشناسی علوم آزمایشگاهی باید علاوه بر کسب مهارت های تشخیص آزمایشگاهی روتین، برای حفظ حقوق بیماران از هر جنس، نژاد، رنگ و مذهب ارزش نهاده و به سلامتی جسمی، روحی و اجتماعی بیمار اهمیت دهند.

چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:
انتظار می رود رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی با اجرای این برنامه و با توجه به پیشرفت های جدید و مستمر همچنان در لیست رشته های شاخص در دانشگاه های علوم پزشکی باقی بماند بنحوی که چشم انداز این رشته و بازار کار برای کارشناسان علوم آزمایشگاهی در بستر رو به پیشرفت آزمایشگاه های بالینی و بهداشتی و کارخانجات و شرکت های تولید و پخش مواد و وسایل آزمایشگاهی در آینده بسیار روشن تر باشد.

ارزش های محوری: (Values)
 1- رعایت اصل شایسته سالاری و مسئولیت پذیری
 2- پایبندی به اخلاق حرفه ای وحفظ کرامت انسانی
 3- نهادینه کردن روحیه خلاقیت و نوآوری علمی در دانشجویان
 4- آزادی در نظریه پردازی علمی در گروه و در کلاس ها

 5- پاسخگویی به نیازهای علمی دانشجویان و جامعه آزمایشگاهی کشور
 6- ارتقاء مستمر کیفیت آموزش و تلاش مستمر در دانش افزایی اعضای گروه
 7- ارتباط مستمر و توسعه همکاری با دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته
 8- توسعه همکاریهای علمی-پژوهشی با سایردانشکده ها و مراکز تحقیقاتی داخل یاخارج از کشور

اهداف کلی رشته:
هدف از برنامه آموزش کارشناسان علوم آزمایشگاهی تربیت دانش آموختگانی است که:
1) از عهده انجام آزمایشات اولیه و معمول در آزمایشگاه های بالینی و مراکز بهداشتی برآیند.
2) در تعالی بهداشت و حفظ سلامتی و رضایت مندی بیمار کوشا بوده و به اولویت ها و فوریت های تشخیصی درمانی توجه خاص داشته باشند.
3) درک کافی از انسان، فرهنگ حاکم بر جامعه و محیط اطراف داشته باشند.


نقش دانش آموختگان در برنامۀ آموزشی:
1) خواندن نام کامل و کوتاه کلیه آزمایشات تشخیص معمول در نسخ پزشکان
2) انجام صحیح خونگیری و رعایت شرایط لازم برای هر آزمایش
3) انجام صحیح نمونه گیری از ضایعات عفونی و رعایت شرایط لازم
4) رعایت نمودن زمان صحیح انجام هر آزمایش و شرایط نگهداری و ذخیره نمونه ها
5) گزارش آزمایشات به شیوه مناسب به مسئول فنی آزمایشگاه
6) داشتن اطلاعات کافی از آزمایشات اورژانس
7) همکاری با کارشناسان مربوطه در انجام کلیه وظایف و انجام آزمایشات تشخیص پزشکی
8) مراقبت از بیمار در حین نمونه گیری و پس از آن
9) رعایت کلیه اصول اخلاقی و بهداشتی در حین نمونه گیری
10) اطلاع از موجود بودن مواد و محلول های مورد نیاز
11) مراقبت از وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی در حین آزمایش و بعد از آزمایش از طریق شستشو و تمیز نمودن آنها طبق دستورالعمل های موجود
12) مراقبت از خود و دیگر کارکنان بخصوص در موقع کار با مواد شیمیایی، آتش زا و عوامل عفونی

13)اجرای برنامه کنترل کیفی و همکاری با مسئول کنترل کیفی آزمایشگاه
14) ارتباط با بیماران و همراهان
15) ارتباط با کارکنان فنی و غیرفنی از جمله منشی ها، کمک تکنسین ها، کارشناسان و متخصصین علوم آزمایشگاهی و آسیب شناسی
16) ارتباط با بخش های مختلف بیمارستان و یا مرکز بهداشتی درمانی شامل درمانی، اداری و خدماتی
17) آموزش به بیمار در مورد رعایت شرایط و اصول اولیه لازم برای تهیه نمونه هر آزمایش و نحوه جمع آوری مایعات بدن
18) آموزش لوله شور و نظافتچی در مورد شستشوی لوازم آزمایشگاهی و رعایت اصول بهداشتی در نظافت آزمایشگاه، جمع آوری زباله ها و ...


دفعات مشاهده: 5317 بار   |   دفعات چاپ: 492 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 103 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشکده پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | School of paramedicine

Designed & Developed by : Yektaweb