Journal of Gorgan University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان
J Gorgan Univ Med Sci
Medical Sciences
http://goums.ac.ir/journal
59
journal58
1562-4765
2008-4080
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
22
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی زناشویی زنان
Effectiveness of mindfulness-based stress reduction on reducing couple burnout in women
روانشناسي باليني
Clinical Psychology
تحقيقي
Original Articles
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-weight:normal;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"><strong>زمینه و هدف:</strong> اثرات نامطلوب و مخرب استرس در زندگی بسیاری از زوجین زمینهساز فرسودگی زناشویی است و به دنبال آن کیفیت رابطه زناشویی زوجین تحت تاثیر قرار میگیرد. این مطالعه به منظور اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی زناشویی زنان انجام شد.</span></span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-weight:normal;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"><strong>روش بررسی:</strong> این مطالعه شبه تجربی روی 30 زن متاهل مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی با نمرات پرسشنامه تکمیل شده فرسودگی زناشویی بالای 75 امتیاز، طی سال 1395 انجام شد. آزمودنیها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه 15 نفری روش پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری (گروه مداخله) و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله در دوره 8 جلسهای آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی شرکت کردند. برای آزمودنیهای گروه کنترل تا پایان مرحله پیگیری مداخلهای ارایه نشد. ابزار گردآوردی دادهها مقیاس فرسودگی زناشویی </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Pines</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"> سال 1996 بود که در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه توسط آزمودنیهای هر دو گروه تکمیل گردید. در گروههای مورد مطالعه، مؤلفههای فرسودگی زناشویی شامل خستگی جسمانی، خستگی روانی و خستگی عاطفی مقایسه و ارزیابی شد.</span></span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-weight:normal;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"><strong>یافتهها:</strong> آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی سبب کاهش معنیدار فرسودگی زناشویی و مؤلفههای آن (خستگی جسمانی، خستگی روانی و خستگی عاطفی) در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل در پایان مداخله و نیز و بعد از پیگیری یک ماهه گردید (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P<0.05</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;">).</span></span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-weight:normal;"><span style="color:windowtext;"><span style="font-family:Tahoma,sans-serif;"><strong>نتیجهگیری:</strong> این مطالعه نشان داد که برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی روش مداخلهای مناسبی برای کاهش سطح فرسودگی زناشویی زنان است.</span></span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-size:12px;"> </span></p>
<strong>Background and Objective: </strong>The undesirable and destructive effects of stress on the lives of many couples are grounds for marital burnout and consequently, the quality of the couple’s marital relationship is affected. This study was conducted to evaluate the effectiveness of mindfulness-based stress reduction (MBSR) training on reducing couple burnout among women.<br>
<strong>Methods: </strong>This quasi-experimental study was performed on 30 married women referred to the Counseling and Psychological Services Center during 2016 with a score of 75 on their marital burnout questionnaire. Subjects were selected using available sampling method and randomly assigned to intervention and control groups that each included 15 members and the pre-test-post-test-follow-up method was performed. The intervention group participated in an 8-session course of mindfulness-based stress reduction training. No intervention was provided for the subjects in the control group until the end of the follow-up stage. The data were collected using Pines Marital Burnout Scale (1996) which were completed in pre-test, post-test, and one-month follow-up stages by subjects in both groups. In the study groups, the components of marital burnout including physical fatigue, mental fatigue and emotional fatigue were compared and evaluated.<br>
<strong>Results: </strong>Mindfulness-based stress reduction intervention reduced marital burnout and its components (physical fatigue, mental fatigue, and affective fatigue) in the interventional group compared to the control group at the end of the intervention and after one month follow-up (P<0.05).<br>
<strong>Conclusion: </strong>This study showed that mindfulness-based stress reduction training is an effectiveness intervention for reducing the level of marital burnout among women.
فرسودگی زناشویی , کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی , زنان
Couples, Burnout, Mindfulness-Based Stress Reduction, Woman
83
90
http://goums.ac.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2750-2&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Rabiee
فاطمه
ربیعی
5900319475328460060197
5900319475328460060197
No
Ph.D Candidate in Counseling, Faculty of Humanities, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Kianoush
Zahrakar
کیانوش
زهراکار
dr_zahrakar@yahoo.com
5900319475328460060198
5900319475328460060198
Yes
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Valiyolah
Farzad
ولی اله
فرزاد
5900319475328460060199
5900319475328460060199
No
Associate Professor, Department of General Psychology, Faculty of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران