[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 113-119 برگشت به فهرست نسخه ها
دانش و نگرش کودکان پیش دبستانی دختر در زمینه پیشگیری از سوء استفاده جنسی در گرگان (1395)
سمیه غلام فرخانی1 ، سحر عرب2 ، الهام خوری* 3
1- کارشناس ارشد مشاوره در مامایی، بیمارستان تخصصی زنان و زایمان شهدا قوچان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قوچان، ایران
2- کارشناس ارشد مشاوره در مامایی، مربی، مرکز تحقیقات بهداشت باروری و مشاوره در مامایی،گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
3- دکتری تخصصی سلامت باروری، استادیار، مرکز تحقیقات بهداشت باروری و مشاوره در مامایی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، elhamkhoori@yahoo.com
چکیده:   (595 مشاهده)

زمینه و هدف: سوء استفاده جنسی از کودکان، مشکلی بسیار جدی در سراسر جهان است که اثرات منفی گسترده و گاه ترمیم‌ناپذیری برای قربانی، خانواده و جامعه به همراه دارد. بخش قابل توجهی از قربانیان، تجربه سوء استفاده جنسی را در سنین کمتر از ۷ سال گزارش کرده‌اند. این مطالعه به منظور تعیین دانش و نگرش کودکان پیش دبستانی دختر در زمینه پیشگیری از سوء استفاده جنسی در شهر گرگان طی سال 1395 انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی روی 56 دختر پیش‌دبستانی با میانگین سنی 3.87±76.13 ماه (6.34 سال) به روش نمونه‌گیری تصادفی منظم از بین پرونده‌های خانوار واجد دختر سنین پیش دبستانی در دو مرکز بهداشت شهر گرگان طی سال 1395 انجام شد. دانش و نگرش کودکان در زمینه پیشگیری از سوء استفاده جنسی، با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه ۱۲ سوالی امنیت فردی و با روش مصاحبه تعیین گردید.

یافته‌ها: از بین ۵۶ کودک مورد مطالعه، تنها 9 کودک (16 درصد) هر سه منطقه خصوصی بدن را می‌شناختند و از این بین نیز تنها 2 کودک (3.5%) نام صحیح هر سه منطقه را بلد بودند. 80 درصد از کودکان معتقد بودند؛ اگر فرد مجرم از آنها بخواهد که لمس قسمت خصوصی بدنشان به صورت یک راز باقی بماند؛ نباید به فردی اطلاع دهند. 48 درصد از آنان واکنش‌های اجتنابی مناسبی را هنگام لمس نامناسب، انتخاب نکردند. 43 درصد از کودکان قسمت‌های خصوصی بدن خود را دوست نداشتند و موارد لمس مناسب نیز از جانب اکثر کودکان مجاز دانسته نشد.

نتیجه‌گیری: اکثر کودکان پیش دبستانی، دانش و نگرش مناسبی در مورد پیشگیری از سوء استفاده جنسی نداشتند که نشان از کاستی‌هایی در آموزش‌های پیشگیری به آنان در سطوح مختلف جامعه دارد.

واژه‌های کلیدی: پیشگیری، سوء استفاده جنسی از کودکان، پرسشنامه ایمنی فردی
متن کامل [PDF 213 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: تنظيم خانواده و بهداشت باروري
* نشانی نویسنده مسئول: گرگان، ابتدای جاده شصت کلا، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مجموعه آموزش عالی فلسفی، دانشکده پرستاری و مامایی، تلفن 32456900-017
فهرست منابع
1. Walsh K, Brandon L, Chirio L. Mother-child communication about sexual abuse prevention. J Child Sex Abus. 2012; 21(4): 399-421. doi: 10.1080/10538712.2012.675424
2. Wurtele SK. Behavioral approaches to educating young children and their parents about child sexual abuse prevention. The Journal of Behavior Analysis of Offender and Victim Treatment and Prevention. 2008; 1(1): 52-64. http://dx.doi.org/10.1037/h0100434
3. Zhang W, Chen J, Feng Y, Li J, Zhao X, Luo X. Young children's knowledge and skills related to sexual abuse prevention: a pilot study in Beijing, China. Child Abuse Negl. 2013 Sep; 37(9): 623-30. doi: 10.1016/j.chiabu.2013.04.018
4. Hébert M, Lavoie F, Piché C, Poitras M. Proximate effects of a child sexual abuse prevention program in elementary school children. Child Abuse Negl. 2001 Apr; 25(4): 505-22.
5. Wurtele SK, Kast LC, Melzer AM. Sexual abuse prevention education for young children: a comparison of teachers and parents as instructors. Child Abuse Negl. 1992 Nov-Dec; 16(6): 865-76.
6. Kenny MC. Child sexual abuse education with ethnically diverse families: A preliminary analysis. Children and Youth Services Review. 2010 Jul; 32(7): 981-89. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2010.03.025
7. Finkelhor D. The prevention of childhood sexual abuse. Future Child. 2009; 19(2): 169-94.
8. Quayle E, Jonsson L, Lööf L. Online behaviour related to child sexual abuse: Interviews with affected young people. Council of the Baltic Sea States, Stockholm: ROBERT project. 2012; pp: 978-91.
9. Mohammadi MR, Zarafshan H, Khaleghi A. Child Abuse in Iran: a systematic review and meta-analysis. Iran J Psychiatry. 2014; 9(3): 118-24.
10. Fakhari A, Tabatabavakili M, Javid YS, Farhang S. Family violence influences mental health of school girls in Iran: Results of a preliminary study. Asian J Psychiatr. 2012 Mar; 5(1): 24-27. doi: 10.1016/j.ajp.2012.01.008
11. Namdari P. [Prevalence of Child Abuse in Khorramabad Secondary Schools]. Iran J Psychiatry & Clin Psychol. 2003; 9(1): 62-70. [Article in Persian]
12. Nilchian F, Sadri L, Jabbarifar SE, Saeidi A, Arbab L. Evaluation of orofacial lesions relating child abuse, Esfahan, Iran: A quantitative approach. Dent Res J (Isfahan). 2012 Nov; 9(6): 748-51.
13. Khanjari S, Bastani F, Kamalinahad R, Hosseini A. [Prevention of Child Sexual Abuse: Parents’ Knowledge, Attitudes and Practices]. Iran J Nurs. 2014; 27(89): 12-20. doi: 10.29252/ijn.27.89.12 [Article in Persian]
14. Kenny MC, Wurtele SK. Preventing childhood sexual abuse: an ecological approach. J Child Sex Abus. 2012; 21(4): 361-67. doi: 10.1080/10538712.2012.675567
15. Wurtele SK, Kenny M. Partnering with parents to prevent childhood sexual abuse. Child Abuse Review. 2010; 19(2): 130-52. doi: 10.1002/car.1112
16. Elliott M, Browne K, Kilcoyne J. Child sexual abuse prevention: what offenders tell us. Child Abuse Negl. 1995 May; 19(5): 579-94.
17. Gholamfarkhani S, Khoori E, Derakhshanpour F, Aryaie M, Wurtele SK. Psychometric properties of the personal safety Questionnaire and “what if” situations test: persian versions. Science and Education. 2018; 14(1): 14-21.
18. Wurtele SK, Currier LL, Gillispie EI, Franklin CF. The efficacy of a parent-implemented program for teaching preschoolers personal safety skills. Behavior Therapy. 1991; 22(1): 69-83. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(05)80245-X
19. Kenny MC, Wurtele SK, Alonso L. Evaluation of a personal safety program with Latino preschoolers. J Child Sex Abus. 2012; 21(4): 368-85. doi: 10.1080/10538712.2012.675426.
20. Wurtele SK, Owens JS. Teaching personal safety skills to young children: An investigation of age and gender across five studies. Child Abuse & Neglect. 1997; 21(8): 805-14. http://dx.doi.org/10.1016/S0145-2134(97)00040-9
21. Gordon BN, Schroeder CS, Abrams JM. Age and social-class differences in children's knowledge of sexuality. J Clin Child Psychol. 1990; 19(1): 33-43. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1901_5
22. Kenny MC, Wurtele SK. Toward prevention of childhood sexual abuse: Preschoolers’ knowledge of genital body parts. In Plakhotnik MS, Nielsen SM (Eds.). Proceedings of the Seventh Annual College of Education Research Conference: Urban and International Education Section. 2008; pp: 74-79.
23. Marin B, Gomez C. Hispanic culture and sex: Implications for HIV prevention. In: Zea MC, Garcia JG. Psychological interventions and research with Latino populations. 1st ed. Boston: Allyn and Bacon. 1996; pp: 73-93.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamfarkhani S, Arab S, Khoori E. Knowledge and attitude of pre-school girls about sexual abuse prevention in Gorgan, northern Iran (2016). J Gorgan Univ Med Sci. 2019; 21 (3) :113-119
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-3578-fa.html

غلام فرخانی سمیه، عرب سحر، خوری الهام. دانش و نگرش کودکان پیش دبستانی دختر در زمینه پیشگیری از سوء استفاده جنسی در گرگان (1395). مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1398; 21 (3) :113-119

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-3578-fa.html



دوره 21، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991