دوره 2، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1393 1393 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 55-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezankhani A, Rakhshani F, Ghaffari M, Ghanbari S, Azimi S. Comparison of health promoting behaviors in the first and fourth year students of Shahid Beheshti University of Medical and non-Medical Sciences in the academic year 92-93. Jorjani Biomed J. 2014; 2 (1) :55-47
URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-252-fa.html
رمضانخانی علی، رخشانی فاطمه، غفاری محتشم، قنبری شهلا، عظیمی سمیه. مقایسه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان سال اول و چهارم دانشگاه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 93-92 . فصلنامه علمی پژوهشی زیست پزشکی جرجانی. 1393; 2 (1) :55-47

URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-252-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، s.azimi1390@yahoo.com
چکیده:   (3310 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقاء سلامت، فرآیند قادرسازی مردم برای افزایش کنترل رفتار و بهبود سلامت تعریف شده است. در این میان انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت یکی از بهترین راه هایی است که مردم توسط آن می توانند سلامت خود را حفظ و کنترل نمایند. به دلیل اهمیت سلامت افراد جوان در ارتقاء سلامت جامعه، این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان سال اول و چهارم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 93-92 اجرا گردید. روش بررسی: این پژوهش مقطعی، بر روی 500 نفر از دانشجویان در دو دانشگاه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی شهید بهشتی با روش نمونه گیری چند مرحله ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 52 سوالی نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتHealth-Promoting Lifestyle Profile II بود. داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های آماری t مستقل، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد، میانگین و انحراف معیار نمره رفتارهای ارتقاء سلامت در دانشجویان علوم پزشکی 20.16±128.74 و در دانشجویان غیر علوم پزشکی 20.52± 128.96 از نمره کل 208 بود. از میان ابعاد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دو گروه، بعد خودشکوفایی و شاخص فعالیت فیزیکی به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. نتیجه گیری: در تحقیق حاضر، بین میانگین نمره انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در میان دانشجویان علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد.
متن کامل [PDF 808 kb]   (1420 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقیقی |
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله زیست پزشکی جرجانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Jorjani Biomedicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb