Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
J Res Dev Nurs Midw
Medical Sciences
http://nmj.goums.ac.ir
1
admin
2588-3038
10.52547/jgbfnm
en
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
9
2
online
1
fulltext
fa
رابطه افت تحصیلی با رضایت تحصیلی و برخی عوامل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Academic Under-achievement and Some Related Factors Associated with Academic Satisfaction in Golestan University of Medical Sciences’ Students
Original Article
<p> <strong> زمینه و هدف: </strong><strong><i>افت تحصیلی به عنوان یکی از معضلات نظام های آموزشی در کلیه کشورها مشاهده شده و تبعات روحی، روانی، خانوادگی و اجتماعی متعددی را برای دانشجویان به همراه دارد. این مطالعه با هدف تعیین رضایت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال های 89-1387 انجام شد. </i></strong></p><p> <strong></strong><strong>روش بررسی: </strong><strong><i>این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، در دانشجویان ورودی 89-1387دانشگاه علوم پزشکیگلستان ازطریق سرشماری 1393 پرونده مورد بررسی قرارگرفت که از این تعداد، 80 نفر از دانشجویان که معیارهای افت تحصیلی در این مطالعه را داشتند، انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامهبرگرفته شده ازمطالعه مشابه که روایی وپایایی آن ازطریق ضریب آلفای کرونباخ (87/0) تایید شده بود، با مشخصات دموگرافیک، تحصیلی و رضایت از تحصیل جمع آوری گردید. تحلیلهای آماری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو صورت گرفت. </i></strong></p><p> <strong> یافتهها: </strong><strong><i>محدوده سنی دانشجویان39-19 سال بود. بیشترین فراوانی افت تحصیلی به ترتیب در دانشجویان پزشکی با 3/45 درصد و پرستاری 3/17درصد و بهداشت محیط با 7/10 درصد بود. از نظر رضایت20 درصد رضایت خوب، 8 درصد متوسط و72 درصد دانشجویان رضایت آموزشی ضعیف داشتند. بین میزان رضایت آموزشی دانشجویان با متغیرشغل پدر(019/0 </i></strong><strong><i>≤ </i></strong><strong><i /></strong><strong><i>P </i></strong><strong><i>) و میزان حمایت خانواده(010/0 </i></strong><strong><i>≤ </i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i /></strong><strong><i>P </i></strong><strong><i>) و تعامل با مشاوره و استاد مشاور(010/0 </i></strong><strong><i>≤ </i></strong><strong><i> </i></strong><strong><i>P </i></strong><strong><i>) ارتباط معنیدار آماری مشاهده شد. </i></strong><strong><i /></strong></p><p> <strong>نتیجهگیری: </strong><strong><i>دادههای این مطالعه نشان داد که متغیرهای رشته، شغل پدر، حمایت خانواده، تعامل با استادمشاور وداشتن رضایت تحصیلیاز عواملی هستند که برافت تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار بوده است. به نظر میرسد که دربهبود وضعیت آموزشی دانشجویان، حمایتهای خانوادگی به همراه تعاملات مناسب استاد و دانشجو، در کنار امکانات، تسهیلات و فرصتهای آموزشی دانشگاه بتوانند باعث پیشرفت یادگیری و رضایت از تحصیلی در دانشجویان شود. </i></strong></p>
<p> <strong> Background and objective </strong>: The academic under-achievement is one of the problems in educational systems of all countries, which is accompanied by several emotional, psychological, familial and social consequences. The aim of this study was to assess the academic satisfaction and the factors associated with under-achievement in students of Golestan University of Medical Sciences, 2008-2010. </p><p> <strong> Material and Methods: </strong>This descriptive-analytic study was conducted on 1393 students selected via census in 2008-2010. Of these, 80 students had under-achievement criteria were selected. The demographic data and the data related to education and academic satisfaction were gathered by a valid and reliable questionnaire (α=0.87) and analyzed by using descriptive statistics and Chi-square. </p><p> <strong> Results: </strong>The students are between 19-39 years. the highest under-achievements are relatedto medical (45.3%), nursing (17.3%) and environmental health students(10.7%).Their academic satisfaction is reported good (20%), moderate (8%) and weak(72%).There is significant relation between academic satisfaction and the variables such as their father s occupation(P=0.019), family support(P=0.01) and the communication with counselor (P=0.01). </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Based on the results, it seems that family support and optimal teacher-student relationship along with facilities and educational opportunities can be effective in improving the educational status and promoting the educational satisfaction. </p>
افت تحصیلی، دانشجو، رضایت تحصیلی
Academic under-achievement, Student, Academic satisfaction
90
96
http://nmj.goums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8-17&slc_lang=fa&sid=1
Akram
Sanagoo
اکرم
ثناگو
a_sanagu@yahoo.com
10031947532846001059
10031947532846001059
Yes
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Moslem
Hesam
مسلم
حسام
10031947532846001060
10031947532846001060
No
دانشگاه علوم پزشکی گلستان