دوره 9، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی 1391 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 111-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golmakani N, Yousefzadeh S. The Midwifery Students’ Perspective about Clinical Evaluation Based on Log book. J Res Dev Nurs Midw 2012; 9 (1) :103-111
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-218-fa.html
گلمکانی ناهید، یوسف زاده صدیقه. دیدگاه دانشجویان مامایی درباره ارزشیابی بالینی مبتنی بر دفترچه ثبت مهارت های بالینی . Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1391; 9 (1) :103-111

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-218-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، Golmakani n@mums.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (26055 مشاهده)

  زمینه و هدف: ارزشیابی از جنبه‌های مهم در فرآیند فعالیت‌های آموزشی است. یکی از روش های نوین آموزش بالینی، استفاده از دفترچه ثبت مهارت های بالینی­ است که با ثبت مداوم فعالیت ها و تکنیک های بالینی بر اساس اهداف آموزشی علاوه بر تثبیت یادگیری، موارد عدم دستیابی به اهداف بالینی را مشخص نموده و ارزشیابی دانشجو نیز به صورت مستمر انجام می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان مامایی درباره ارزشیابی با استفاده از دفترچه ثبت مهارت های بالینی­ در آموزش بالینی انجام شد.

  روش بررسی: ­این مطالعه توصیفی برروی 72 نفر از دانشجویان مامایی ترم آخر دوره کارشناسی ناپیوسته و پیوسته که حداقل یک بار سابقه ارزشیابی به روش رایج را داشتند، انجام شد. در ابتدای ترم دفترچه ثبت مهارت های بالینی­ که فرم- های ارزشیابی بالینی و خود ارزیابی ضمیمه آن بود، در اختیار دانشجویان قرار داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای بود که روایی صوری و محتوای آن به تایید تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشکده رسیده بود. داده ها با نرم افزار spss با تست های آماری توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

  یافته ها: دیدگاه دانشجویان مامایی درباره دفترچه ثبت مهارت های بالینی­ در ارزشیابی کارآموزی بهداشت مادر وکودک 71درصد­(نسبتاً مطلوب­)، کارآموزی پره ناتال6/67­درصد­(نسبتاً مطلوب)، کارآموزی­درمانگاه زنان 3/75درصد
(­مطلوب) وکارآموزی زایشگاه 2/74 درصد (نزدیک به مطلوب) بود.

  نتیجه گیری: مطالعه حاضر بیانگر دیدگاه مثبت­ دانشجویان در استفاده از دفترچه ثبت مهارت های بالینی­ در ارزشیابی بالینی می باشد، لذا این روش به عنوان روش کارآمد ارزیابی بالینی پیشنهاد می گردد.

  کلید واژه ها: ارزشیابی بالینی، دانشجویان مامایی، دفترچه ثبت مهارت های بالینی­

متن کامل [PDF 290 kb]   (3757 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb