دوره 9، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی 1391 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 40-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badeleh M T, hesam M, Charkazi A, Asghari S Z, khorsha H. Study Skills in Nursing and Midwifery Students of Golesatn University of Medical Sciences . J Res Dev Nurs Midw 2012; 9 (1) :34-40
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-210-fa.html
بادله محمد تقی، حسام مسلم، چرکزی عبدالرحمان، عسگری سید ضیاء، خورشا حسن. مهارت های مطالعه در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1391; 9 (1) :34-40

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-210-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، Badeleh@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (34556 مشاهده)

  زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی به دانش و کاربرد مؤثر مهارت های مطالعه بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مهارت- های مطالعه در بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.

  روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی- توصیفی، تعداد 211 دانشجو در سال تحصیلی 88-1387 از طریق نمونه گیری آسان وارد مطالعه­شدند. ابزارگردآوری داده­ها سیاهه مهارت های مطالعه کانگان بود. توانایی خواندن متون­درسی، یادداشت برداری، تقویت حافظه، آمادگی برای امتحان، افزایش تمرکز و مدیریت زمان خرده مقیاس های مورد بررسی در این مطالعه بودند. نمرات کسب شده از پرسشنامه با آزمون های آماری و با نرم افزار SPSS سنجیده شدند.

  یافته ها: میانگین وانحراف معیار نمرات 40/0 ± 47/2 از 4 بود. 6/43­درصددارای مهارت های مطالعه ضعیف، 6/53 درصد متوسط و 8/2 درصد دارای مهارت های مطالعه خوبی بودند. مهارت های مطالعه در دانشجویان دختر به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان پسر بود­(017/0 = ­p ). مهارت های مطالعه دانشجویان جدیدالورود به­طور معنی­­داری بیشتر­از دانشجویان ترم های بالاتر بود(0001/0 = p ).

  نتیجه گیری: مهارت مطالعه اکثر دانشجویان مورد بررسی در حد مطلوب نبود. به نظر می رسد تحصیل در دانشگاه، باعث بهبود مهارت­های مطالعه دانشجویان مورد بررسی نشده است. ضرورت آموزش مهارت­های مطالعه­ به دانشجویان درحد آموزش کارگاهی و یا به شکل ارائه واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه محسوس است.

  کلید واژه ها: مهارت های مطالعه، دانشجو، علوم پزشکی

متن کامل [PDF 235 kb]   (3298 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb