زمینه و هدف: افت تحصیلی به عنوان یکی از معضلات نظام های آموزشی در کلیه کشورها مشاهده شده و تبعات روحی، روانی، خانوادگی و اجتماعی متعددی را برای دانشجویان به همراه دارد. این مطالعه با هدف تعیین رضایت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال های 89-1387 انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، در دانشجویان ورودی 89-1387دانشگاه علوم پزشکیگلستان ازطریق سرشماری 1393 پرونده مورد بررسی قرارگرفت که از این تعداد، 80 نفر از دانشجویان که معیارهای افت تحصیلی در این مطالعه را داشتند، انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامهبرگرفته شده ازمطالعه مشابه که روایی وپایایی آن ازطریق ضریب آلفای کرونباخ (87/0) تایید شده بود، با مشخصات دموگرافیک، تحصیلی و رضایت از تحصیل جمع آوری گردید. تحلیلهای آماری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو صورت گرفت.
یافتهها: محدوده سنی دانشجویان39-19 سال بود. بیشترین فراوانی افت تحصیلی به ترتیب در دانشجویان پزشکی با 3/45 درصد و پرستاری 3/17درصد و بهداشت محیط با 7/10 درصد بود. از نظر رضایت20 درصد رضایت خوب، 8 درصد متوسط و72 درصد دانشجویان رضایت آموزشی ضعیف داشتند. بین میزان رضایت آموزشی دانشجویان با متغیرشغل پدر(019/0 ≤ P ) و میزان حمایت خانواده(010/0 ≤ P ) و تعامل با مشاوره و استاد مشاور(010/0 ≤ P ) ارتباط معنیدار آماری مشاهده شد.
نتیجهگیری: دادههای این مطالعه نشان داد که متغیرهای رشته، شغل پدر، حمایت خانواده، تعامل با استادمشاور وداشتن رضایت تحصیلیاز عواملی هستند که برافت تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار بوده است. به نظر میرسد که دربهبود وضعیت آموزشی دانشجویان، حمایتهای خانوادگی به همراه تعاملات مناسب استاد و دانشجو، در کنار امکانات، تسهیلات و فرصتهای آموزشی دانشگاه بتوانند باعث پیشرفت یادگیری و رضایت از تحصیلی در دانشجویان شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |