مطالب آموزشی تغذیه : توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف نمک

  توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف نمک :

  نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است.

  این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شد ید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

  در حال حاضر مصرف نمک که خصوصا در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد در ک شور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی ، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم می باشد.این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور 3 - 2 برابر این مقدار برآورد شده است. این میزان نمک شامل نمک نمک دان و نمک موجود در مواد غذایی شور مانند خیارشور و انواع شورها ، تنقلات شور ، غذاهای آماده یا کنسرو شده میباشد.

  در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می گردد اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می نما ید . مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری های قلبی و عروقی به ویژه در افراد دارای سابقه این بیماری ها در خود یا خانواده است.

  مهمترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی شامل: 1- نمک آشپزخانه و سفره که زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می شود. 2- انواع غذاهای آماده مانند سوسیس ، کالباس ، همبرگر و ... 3- انواع کنسروها مانند کنسرو خورش ها ، کنسرو سبزی جات و ... 4- انواع تنقلات شور مانند چیپس ، چوب شور و ... 5- لبنیات شور مانند پنیر ، دوغ و کشک 6- انواع شور مانند خیارشور ، کلم شور و ... 7- آجیل و مغزهای شور 8- ترشی ها

  برای پیشگیری از افزایش فشارخون و بیماری های قلبی به این توصیه ها توجه کنید:

  میزان نمک ی را که هنگام پخت به غذا اضافه می کن ید را کاهش ده ید . - برای اجتناب از مصرف بی رویه نمک ، بر سر سفره از نمک دان استفاده نکن ید . - غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدود کن ید . - برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه و معطر، سیر ، لیموترش ، آب نارنج ، آویشن ، شو ید و .... استفاده کن ید . - مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور ، چیپس ، پفک ، انواع شور نظیر خیارشور ، کلم شور و ...، ماهی دودی ، سوسیس و کالباس را کاهش ده ید .[ مصرف سوسیس و کالباس برخی بیماری های پوستی را تشد ید می کند] - جوش شیرین که ممکن است برای ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کار رود دارای مقدار زیادی سدیم (عنصر موثره نمک ) است. بنابراین در افرادی که به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمک دارند مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم با ید بسیار محدود شود.

  میزان توصیه شده نمک باید از نوع نمک یددار باشد. نمک تصفیه نمکی است کاملا بهداشتی که ناخالصی های آن حذف شده است. نمک خوراکی با ید از نوع ید دار و تصفیه شده باشد. نمک های تصفیه شده ید دار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می کنند. نگهداری و ذخیره نمودن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یکسال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود. برای حفظ ید در نمک ، با ید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه ای رنگی نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود. نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن می شود. همواره به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک ها توجه نمای ید . دقت کن ید که عبارت « نمک یددار تصفیه شده » بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خر ید هرگونه نمک با عنوان « نمک صنعتی » خودداری نمای ید . بنابراین توصیه می شود نمک و غذاهای شور به مقدار بسیار کم مصرف شوند و همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده ید دار باشد.


دفعات مشاهده: 2179 بار   |   دفعات چاپ: 597 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 30 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه بهداشت و درمان گمیشان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | gomishan

Designed & Developed by : Yektaweb