پیام خود را بنویسید

اخبار : مصاحبه با دکتر باقری مدیر بیماری های دانشگاه علوم پزشکی گلستان به مناسبت ۱ آبان، روز ملی اطلاع رسانی هپاتیت

 | تاریخ ارسال: 1399/8/3 | 
هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد است که در اثر ورود عوامل مختلف از جمله نوعی ویروس به وجود می آید و در میان عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است
دکتر باقری مدیر بیماری های دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مصاحبه با وبدا پاسخ می دهد؛
وضعیت استان گلستان در ابتلا و درمان هپاتیت چگونه است؟
در حال حاضر ۲ واحد مشاوره هپاتیت در شهرهای گنبدکاوس و گرگان فعال هست که بیماران مبتلا به هپاتیت به ویژه هپاتیت C را از نظر آزمایش، درمان و ... مورد حمایت قرار می دهند.
همچنین میزان بروز هپاتیت B در کشور کمتر از یک و نیم درصد است، این عدد در گلستان بیشتر از ۲ می باشد، برای هپاتیتC نیز این میزان حدود نیم درصد است.
 
کرونا برای مبتلایان به هپاتیت چه مشکلاتی به وجود آورده است؟
هنوز ارتباط خاصی بین شدت ابتلا به کرونا در بیماران هپاتیتی مشاهده نشده، اما به عنوان یک بیماری مزمن توصیه می‌شود بیماران مبتلا به هپاتیت توجه بیشتری به رعایت پروتکل‌های مقابله با شیوع کرونا داشته باشند و کمتر در مراکز تجمعی حضور پیدا کنند.
 
احتمال ریشه کن شدن هپاتیت وجود دارد؟
ایران مانند بیش از ۱۲۰ کشور جهان متعهد به حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۱۴۱۰ (۲۰۳۰ میلادی) است. اهداف حذف عبارتند از کاهش ۹۰ درصدی موارد جدید ابتلا به هپاتیت B,C و همچنین دسترسی همگانی به درمان‌های کلیدی برای هپاتیت‌های مزمن تا ۸۰ درصد که این امر می‌تواند باعث کاهش ۶۵ درصدی مرگ‌های مرتبط با هپاتیت شود.
 
به چه افرادی توصیه می‌شود که آزمایش تشخیص هپاتیت بدهند؟
هپاتیت یک بیماری خاموش است و بسیاری از مبتلایان به هپاتیت B وC هیچ علامتی ندارند، زمانی علائم بیماری خود را نشان می‌دهد که بیماری پیشرفت زیادی کرده، توصیه می‌شود کسانی که در خانواده خود بیمار مبتلا به هپاتیت دارند، کسانی که در سال‌های دهه ۶۰ و قبل از آن خون تزریق کرده‌اند، کسانی که سابقه اعتیاد و تزریق مشترک و.. دارند، به مراجعه به آزمایشگاه تست هپاتیت بدهند تا در صورت مثبت بودن جواب آزمایش زودتر اقدامات درمانی را شروع کنند.
 
در چه مرحله‌ای مبتلایان به هپاتیت نیازمند پیوند کبد می‌شوند؟
کبد بیماران هپاتیت مزمن به مرور زمان و بعد از گذشت سال‌ها تخریب می‌شود که به آن سیروز کبد می‌گویند، در این حالت کبد چروکیده و تخریب شده و بیمار نیازمند پیوند کبد خواهد شد، عمل جراحی برای پیوند کبد بسیار سخت و پرهزینه است.
 
امکان تأمین داروهای هپاتیت در کشور وجود دارد؟
با توجه به توانمندی صنعت داروسازی کشور برای تأمین داروهای هپاتیت C و هپاتیت‌های مزمن مشکلی وجود ندارد، داروهای مورد نیاز این بیماران از سه سال پیش تاکنون در داخل کشور تولید می‌شود، این اتفاق سبب شده تا هزینه داروهای بیماران مبتلا به هپاتیت C نسبت به مشابه خارجی کاهش چشمگیری یابد، در صورت بهره‌مندی بیمار از بیمه بخش قابل توجهی از هزینه‌های باقیمانده نیز توسط بیمه پرداخت می‌شود، در این راستا، اکثر بیماران توانایی پرداخت هزینه‌ها را دارند، همچنین تأثیر داروهای خارجی و مشابه داخلی برای درمان بیماران مبتلا به هپاتیت برابر است.
 
دوره درمان انواع هپاتیت چقدر است؟
درمان‌های بسیار مؤثر برای هپاتیتC در سال‌های اخیر کشف شده است، دوره درمان هپاتیت C مزمن به طور معمول حدود سه ماه است و با تجویز دارو و زیر نظر پزشک متخصص درمان می‌شود، هپاتیت A یک عفونت خوراکی و زودگذر است و نیاز به درمان خاصی ندارد و در هپاتیت B مزمن نیز بر حسب شرایط بیمار با مصرف دارو تلاش می‌شود، میزان ویروس در خون پایین نگه داشته شود، ممکن است در هپاتیت B با توجه به شرایط بیمار مصرف دارو حدود یک تا دو سال طول بکشد؛ کیفیت درمان هپاتیت B مزمن به خوبی درمان هپاتیت C نیست و موفقیت در درمان هپاتیت C بیشتر است.
 
آیا سن و جنس در ابتلا به هپاتیت تأثیر گذار است؟
سن در ابتلا به هپاتیتB اهمیت دارد، ابتلا به این بیماری در سنین پایین‌تر بیشتر و خطرناک‌تر است به همین دلیل است که واکسن این بیماری در دوران کودکی تزریق می‌شود اگر افراد میانسال و مسن به هپاتیت مبتلا شوند، شانس بهبودی آنها بسیار بیشتر از افراد با سنین کمتر است اگر کودکان به هپاتیت مبتلا شوند شانس مزمن شدن این بیماری در آنها بسیار بالا است و احتمال ابتلا در جنس مونث و مذکر برابر است.


دفعات مشاهده: 4393 بار   |   دفعات چاپ: 510 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA



ورود کاربران

آمار بازدید

  • كل کاربران ثبت شده: 5959 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 1 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 5602 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 2748641 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 67628 بازدید