پیام خود را بنویسید

آرشیو اخبار : گزارش کارگروه علمی مدیریت بیماری کرونا ویروس- اردیبهشت ۱۳۹۹

 | تاریخ ارسال: 1399/2/27 | 
گزارش کارگروه علمی مدیریت کرونا ویروس با همکاری معاونت آموزشی و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ تهیه و تنظیم گردید. این گزارش به شرح ذیل می باشد:
گزارش کارگروه علمی مدیریت بیماری کروناویروس
معاونت آموزشی مشترک با معاونت تحقیقات و فناوری
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
اردیبهشت ۱۳۹۹
۱ اقدامات پاسخ در پاسخ به اعلام نیاز ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کروناویروس دانشگاه:
  • کارگروه علمی مدیریت بیماری کروناویروس در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه راه اندازی و همزمان توسعه یافت.
  • آزمایشگاه انجام تست PCR راه اندازی شد.
  • تیم های تخصصی شناسایی اقدامات پیشگیری مرتبط با بهداشت محیط، بهداشت فردی و ... جهت بیمارستان ها، انبار مرکز بهداشت استان، خوابگاه های دانشجویی، سلف سرویس دانشگاه و کلاس های آموزشی تشکیل و اقدامات لازم صورت پذیرفت.
  • به آموزش پرسنل آزمایشگاهی؛ تیم های تخصصی تشکیل و اقدامات مورد نیاز صورت پذیرفت.
  • به داده ها و اطلاعات جدید مرتبط با بیماری کرونا؛ برنامه جامع پاسخویی به سوالات تیم سلامت مبتنی بر (Evidence Base Medicine) EBM for Coronavirus با همکاری مرکز تحقیقات عفونی دانشگاه تشکیل و اقدامات لازم انجام شد.
  • کال سنتر تخصصی روانشناسی جهت مشاوره به تیم سلامت و خانواده ها راه اندازی شد.
  • سامانه جامع مدیریت بیماری کروونا راه اندازی شد.
۲ اقدامات/ تجربه برتر
  • راه اندازی و توسعه ساختار کارگروه علمی مدیریت بیماری کرونا برای اولین بار در زیرمجموعه ستاد فرماندهی مدیریت بحران دانشگاه با نگاه به دانشگاه نسل سوم مشترک دو حوزه معاونت آموزشی و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه
  • تشکیل کمیته ثبت مرگ کروناویروس
  • راه اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری کرونا ویروس با استفاده از PCR
  • استفاده از بستر شبکه جهت آموزش دانشجویان به صورت مجازی با استفاده از روش های متنوع آفلاین و آنلاین
  • اجرای برنامه جامع پاسخگویی علمی به تیم سلامت و جامعه عمومی
۳ نقاط قوت
  • وجود نیروی های انسانی متخصص در گروه های آموزشی و مرکز تحقیقات بیماری های عفونی در دانشگاه در زمینه های مختلف علمی
  • رویکرد علمی ستاد فرماندهی به مدیریت بیماری کرونا
  • وجود بستر شبکه و گروه های مجازی جهت برقراری ارتباط بین سطوح مختلف و واحدهای گوناگون
  • وجود تیم فناوری اطلاعات توانمند و متعهد در دانشگاه
۴ دستاوردها
  • انجام ۲۶۰۰ مورد آزمایش PCR  
  • تجزیه و تحلیل داده های مرگ مرتبط با موارد مرگ بیماری کرونا در قالب اپیدمیولوژیک، اجرایی و علمی در راستای تدوین و اصلاح راهبردهای اتخاذی در ستاد فرماندهی
  • تدوین و بازبینی ۱۲ پروتکل/ الگوریتم و دستورالعمل مرتبط با مدیریت پیشگیری، تشخیص، درمان و پیگیری بیماری کرونا
  • تهیه ۳۲۲۹ محتوای آموزشی بارگذاری شده در سامانه نوید جهت آموزش دانشجویان
  • تهیه ۵۰ محتوای آموزشی (فیلم/ کلیپ/ پمفلت و ....)
  • تصویب ۴۷ طرح تحقیقاتی مرتبط با مدیریت بیماری کروناویروس
۵ درس های آموخته شده
  • برنامه، زمان و نیروی انسانی در مدیریت بحران مهمترین منابع سازمانی هستند.
  • وجود ساختار و برنامه تدوین شده از قبل بحران؛ فشار مضاعف بر سیستم را کاهش می دهد.
  • هماهنگی درون و برون بخشی شالوده مدیریت بحران است.
۶ چالش ها
  • نبود برنامه مشخص در مدیریت علمی بحران
  • نبود ساختار مشخص در مدیریت علمی بحران
  • محدودیت شدید زمانی
  • اشکال در نظام ثبت داده
  • وجود مشکل در برقراری هماهنگی بین بخشی
  • اشکال در اطلاع رسانی به ذینفعان جهت دریافت خدمات مورد نیازی که به تازگی ارائه شده بود.  

دفعات مشاهده: 445 بار   |   دفعات چاپ: 112 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت آموزشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

© 2024 All Rights Reserved | educational deputy

Designed & Developed by : IT