پیام خود را بنویسید

اخبار : خبرهای گذشته

 | تاریخ ارسال: 1398/10/10 | 

آرشیو خبرها... بر روی خبر مورد نظر کلیک نمایید :


جلسه بازدید ناظر محترم کمیته نظارت و ارزیابی دکتری تخصصی پژوهش محور 
در بازدیدی که جناب آقای دکتر جزایری ناظر محترم کمیته نظارت و ارزیابی دکتری تخصصی پژوهش محور در تاریخ ۱۳.۹.۹۸ روز چهارشنبه جهت اعتبار بخشی مراکز تحقیقات متقاضی دوره دکترای تخصصی پژوهشی، و با حضور اساتید راهنما و سایر اعضای محترم شورای پژوهشی مرکز، از مرکز تحقیقات بیماری های عفونی داشتند ایشان سخنانی در خصوص کوریکولوم آموزشی دوره دکترای تخصصی پژوهش محور ایراد فرمودند و تاکید داشتند که با تعریف کردن این دوره ها بصورت ماموریت محور و نیز استفاده از امکانات فراهم شده توسط وزارتخانه و نیز کمک های خیرین استان می توان دانشجویانی با پتانسیل تحقیقاتی و توانمندی بالاتری تربیت کرد.
در ادامه جلسه بازدیدی از آزمایشگاه میکروب شناسی و ازمایشگاه تحقیقاتی آنفولانزا در دانشکده پزشکی نیز صورت گرفت.

   فراخوان شرکت در کارگاه یکروزه اخلاق درکار با حیوانات آزمایشگاهی ( ۷ دی ماه ۹۸ )
احتراما به استحضار میرساند این معاونت در نظر دارد با همکاری مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک " کارگاه یک روزه اخلاق درکار با حیوانات آزمایشگاهی " ویژه اعضای محترم هیئت علمی و محققین دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی روز شنبه مورخ ۹۸/۱۰/۰۷   راس ساعت ۸  صبح در محل سالن جلسات معاونت تحقیقات و فناوری برگزار نماید. لازم به ذکر است با توجه با تاکید کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی و لزوم ارائه گواهی شرکت در کارگاه اخلاق در پژوهش جهت اجرای مطالعات کار باحیوانات آزمایشگاهی از ابتدای سال ۹۸ ، با توجه به این مطلب که کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه  مطابق با ضوابط رفتار خواهد نمود و از پذیرش و بررسی هرنوع پروپوزال کارباحیوانات آزمایشگاهی بدون ارائه گواهی شرکت در دوره اخلاق مربوطه توسط مجری اول یا استاد راهنمای طرح جدا خودداری خواهد نمود ، لذا خواهشمند است دستور فرمایید به نحو مقتضی به ذینفعان اطلاع رسانی گردد. شایان ذکر است ثبت نام از طریق وب سایت معاونت تحقیقات صورت می پذیرد . حضور از ابتدا تا انتهای مدت زمان کارگاه جهت اخذ گواهی شرکت در دوره فوق ، الزامی می باشد.


برگزاری کارگاه "آشنایی با روش PCR و انواع آن در تشخیص بیماری های انگلی" در آذر ماه ۱۳۹۸ با سخنرانی عضو هیات علمی مرکز
پیرو تفاهم نامه ایجاد شده بین مرکز تحقیقات توکسوپلاسموز واقع در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و مرکز تحقیقات بیماری های عفونی واقع در دانشگاه علوم پزشکی گلستان، کارگاهی تحت عنوان "آشنایی با روش PCR و انواع آن در تشخیص بیماری های انگلی" در تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۱۹ با سخنرانی با سخنرانی آقای دکتر حامد کلانی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد. 
در این کارگاه به اصول و کاربرد روش PCR اشاره و انواع آن شامل "Conventional PCR، Nested PCR، Multiplex PCR،(RT-PCR) Reverse transcription PCR،(qPCR) Real time PCR، qRT-PCR و High Resolution Melting (HRM) analysis"  در تشخیص بیماری های انگلی تشریح و در پایان به سوالات شرکت کنندگان در این رابطه پاسخ داده شد.



برروی متن کلیک نمایید: 

تصویر نامه معاون محترم تحقیقات و فناوری وزارت متبوع در خصوص رعایت اخلاق در انتشارات هم پوشان - دانشگاهها، جهت استحضار و اطلاع رسانی به اعضای محترم هیأت علمی و محققین ارسال می گردد.    


اهمیت بارگذاری گواهی شرکت در کارگاه های اخلاق(بنا به نوع طرح)


رعایت اخلاق در انتشارات هم پوشان - دانشگاهها

تصویر نامه معاون محترم تحقیقات و فناوری وزارت متبوع 


فراخوان برنامه جذب دستیار پژوهش در مراکز تحقیقاتی - مشمولان طرح نیروی انسانی و نظام وظیفه (شهریور ۹۸)


برگزاری کارگاه "چگونگی ساب میت مقاله در مجلات علمی معتبر و نحوه داوری مقالات با رویکرد اخلاق در پژوهش"
مرکز تحقیقات بیماری های عفونی  کارگاهی با عنوان "چگونگی ساب میت مقاله در مجلات علمی معتبر و نحوه داوری مقالات با رویکرد اخلاق در پژوهش" با امتیاز فرهنگی و با گروه هدف اعضای هیات علمی ، محققین و کارشناسان مراکز تحقیقات در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۰۲  برگزار نمود.(برای دریافت فایل های آموزشی در این کارگاه به بخش صفحه اصلی ˂ اسلاید های آموزشی مراجعه نمایید.)


ارتقاء مرتبه علمی عضو هیات علمی

طبق مصوبه نوزدهمین جلسه هیئت ممیزه دانشگاه مورخ ۹۷/۱۲/۱۲   دکتر علیجان تبرایی عضو محترم هیئت علمی دانشگاه موفق به کسب ارتقاء از مرتبه علمی دانشیاری به استادی شدند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیماری های عفونی به سمت رییس انجمن ویروس شناسی ایران منصوب شد.

طی حکمی از سوی دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و رییس کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دکتر علیجان تبرائی استاد و عضو هیئت علمی رشته ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به سمت رییس انجمن ویروس شناسی ایران منصوب شد.

 

افزایش سقف تفویض اختیار مرکز 
 

 خرسندیم به اطلاع برسانیم، با عنایت به پانصد و بیست و ششمین جلسه شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه، ازین پس، سقف تفویض اختیار مرکز تحقیقات بیماری های عفونی بعنوان مرکز دارای موافقت قطعی به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.


همکاری محققین علاقمند به پژوهش در زمینه سل با مرکز عفونی

 

باعنایت به صورتجلسه دومین جلسه کمیته ساماندهی مراکزتحقیقات دانشگاه به شماره ۳۵/۲۲۴۳۹۸/پ گ مورخ ۹۷/۷/۲۹مبنی برادغام مرکز تحقیقات سل بایکی از مراکز تحقیقات دانشگاه باتوجه به اینکه بیماری سل یکی از اولویت های پژوهشی درحیطه کاری مرکز تحقیقات بیماری های عفونی می باشد لذا به استحضار میرساند ،باهمکاری این مرکز درجهت پیشبرد طرح های تحقیقاتی محققین و اعضای محترم هیئت علمی علاقمند به انجام تحقیقات مرتبط با سل موافقت می گردد .    


احکام اعضای هیأت های ممتحنه و ارزشیابی رشته های علوم پایه پزشکی (هیئت بورد) ابلاغ شد.

ایدز     ارلیشیوز
تب مالت   لیشمانیوز
سل                کزاز
وبا   بوتولیسم
مالاریا  حصبه
هلیکوباکتر پیلوری  هاری
عفونت منتقله جنسی کیست هیداتیک
پدیکولوزیس ژیاردیازیس

 اعلام آمادگیِ پذیرش طرحهای تحقیقاتی در زمینه بیماریهای مشترک انسان و حیوان


 گزارش ارزشیابی داخلی عملکرد سال ۹۷ مراکز تحقیقات دانشگاه


روزهای جهانی سپری شده 
 


۶ مهر روز جهانی هاری



۱۴ مهر روز جهانی دامپزشکی


۶ مرداد ماه روز جهانی هپاتیت

هپاتیت  به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آن‌ها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره نمود. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می‌گردد.

عامل بیماری هپاتیت ویرال (ویروسی) یک ویروس است و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز نماید؛ ولی بیماری مزمن هپاتیت "C" بر عکس سرماخوردگی معمولی به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند. بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، لاغری شدید، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندامها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و … است.

 شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ "میلیونها بیمار ناشناخته را پیدا کن".



روز جهانی جذام هر ساله در سراسر جهان در آخرین یکشنبه از ماه ژانویه برگزار می شود. امسال این رویداد با روز ۲۸ ژانویه میلادی (۷ تیرماه ۹۷)مصادف شده است.
روز جهانی جذام یکی از آن روزهایی است که وقتی از وجود آن آگاه می شویم ممکن است بسیار تعجب کنیم. البته برای بسیاری از ما وجود روزهایی مانند روز جهانی دیابت یا روز جهانی ایدز عجیب نیست. اما چه چیزی باعث شده که توقع اختصاص یک روز در سال به بیماری جذام را نداشته باشیم؟ آیا به این علت که این بیماری به اندازه بیماری هایی مانند دیابت و ایدز کشته نمی دهد؟


۲۸ جولای (۶ مرداد) توسط سازمان بهداشت جهانی، به عنوان روز جهانی هپاتیت اعلام گردیده است.
 شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸"NO HEP ؛ بدون هپاتیت".



روز جهانی بهداشت :
۱۸ فروردین، مقارن هفتم آوریل روز جهانی بهداشت، سالروزی است که تحت حمایت سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و همه ساله در این روز تحت نظارت مجمع بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های مرتبط، به مناسبت سالگرد تأسیس سازمان جهانی بهداشت برگزار می‌شود، تا یکی از نگرانی‌های مردم جهان مطرح گردد.
سازمان بهداشت جهانی همه ساله در روز جهانی بهداشت با هدف افزایش توجه و آگاهی عموم مردم و تمرکز اقدامات و فعالیت‌ها یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را انتخاب می‌کند و به آن می‌پردازد. این سازمان برای سال ۲۰۱۹ "مراقبت­های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت"  را انتخاب کرده است.


اول تا هفتم اردیبهشت ماه هر سال به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری شده است؛ این هفته فرصتی است برای پاس داشتن سلامتی و همچنین یادآوری این نکته به رهبران جهان که همه افراد باید در موقع لزوم به مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
به این منظور شعار روز جهانی سلامت و به تبع هفته سلامت امسال «مراقبت­‌های بهداشتی اولیه، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» انتخاب شده است.


۵ اردیبهشت ، روز جهانی پیشگیری از مالاریا:
مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود. هر حمله مالاریا که با تب، لرز و تعریق همراه است ۵۰۰۰۰ کیلوکالری انرژی تلف می کند که معادل کار یک روز یک کارگر معدن می باشد. 

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.
کلمه مالاریا به معنای منطقه بد (mal  به معنی بد و area به معنی منطقه) است و منظور از آن تعریف به دلیل این است که این بیماری بیشتر در مناطق باتلاقی مشاهده می شود که برای رشد و تکثیر پشه ناقل ضروری می باشد. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.
درمان این بیماری بر پایه داروهای مختلف بر حسب گونه انگل و مرحله آلوده کننده آن بوده و مقاومت دارویی به طور گسترده ای در ارتباط با این بیماری مشاهده شده است. تا کنون هیچ گونه واکسن موثری بر علیه آن در انسان شناخته نشده است.

سوم تا دهم اردیبهشت مقارن ، ۲۴ تا ۳۰ آوریل ، هفته جهانی ایمن‌سازی با هدف ترویج استفاده از واکسن برای محافظت مردم در برابر بیماری برای تمام سنین برگزار می‌شود.
واکسیناسیون در هر سال مانع مرگ ۲ تا ۳ میلیون نفر می‌شود و در حال حاضر محافظت کودکان در برابر بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز، فلج اطفال و سرخک با واکسیناسیون انجام می‌شود که مقابله با بیماری‌های دیگری مانند ذات‌الریه و اسهال روتا ، دو قاتل بزرگ کودکان زیر ۵ سال نیز با واکسیناسیون صورت می‌گیرد. 
خاطرنشان می‌شود، نوجوانان و بزرگسالان نیز در برابر بیماری‌های تهدید کننده حیات مانند آنفولانزا، مننژیت، و سرطان (دهانه رحم و کبد) به لطف واکسن‌های جدید و پیچیده محافظت شوند.




اجرای پروژه تحقیقاتی ریشه کنی هپاتیت سی در زندان گرگان

 برنامه حذف هپاتیت C در ایران تا سال ۱۴۱۰ با شناسایی به موقع مبتلایان و درمان آنها با استفاده از داروهای موثر و کارآمد به عنوان هدف کنترل این بیماری در کشور قرار گرفته است . همچنین با  قرار دادن واکسیناسیون هپاتیت B  در گروه واکسیناسیون بدو تولد و گروه های پر خطر، شیوع هپاتیت B  در کشور رو به کاهش است که کنترل آن جزء اهداف عالی نظام سلامت می باشد. برای دستیابی به هدف حذف هپاتیت C نیازمند ارتقاء سطح دانش جامعه ، آموزش و بیماریابی فعال در گروه های پر خطر به ویژه بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، معتادان تزریقی و افراد با سابقه زندان است.
 با فرا رسیدن روز جهانی هپاتیت (۶ مرداد ماه) فرصتی مغتنم  جهت هماهنگی و همکاری همه جانبه تمامی ارگانهای مسئول  برای افزایش آگاهی عموم جامعه نسبت به راه های انتقال، پیشگیری و درمان هپاتیت های ویروسی و شناسایی به موقع موارد هپاتیت ویروسی است تا بتوانیم به حذف بیماری هپاتیت C  تا سال ۱۴۱۰ و کاهش بیشتر موارد بیماری هپاتیت B و C در جامعه برسیم.


مصاحبه رادیویی در خصوص هپاتیت

به مناسبت روز جهانی هپاتیت و در راستای اطلاع رسانی و اهمیت بیماری هپاتیت مصاحبه رادیویی سرکار خانم دکتر بهناز خدابخشی متخصص بیماری های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه ، ساعت ۱۰-۱۱ روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه از صدای مرکز گلستان پخش شد.

بیست و هفتمین کنگره عفونی و گرمسیری :

مقالات پذیرفته شده بصورت پوستر
مقاله پذیرفته شده بصورت سخنرانی


در بیست و هفتمین کنگره عفونی و گرمسیری که از تاریخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۷ لغایت ۲۶/۱۰/۱۳۹۷ در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار میگردد ، مقالات ذیل با آدرس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی پذیرفته و ارائه میگردد.
 

عنوان مقاله نویسنده نحوه ارائه
Detection and Prevalence of Non-tuberculosis Mycobacteria among Tuberculosis Suspects in Northern Iran by PCR- Sequencing  Hesamaddin Shirzad-Aski  سخنرانی
Mucormycosis evaluation in diabetic patients in Gorgan city, the North of Iran Roghayeh Golsha   پوستر
Hepatitis B infection (occult and overt) in 
first degree relatives of chronic hepatitis B 
new cases, Gorgan, ۲۰۱۶-۱۷
 
Behnaz Khodabakhshi پوستر
IL-۱۰R۱ and IL-۱۰R۲ downregulation in 
Toxoplasma gondii Infection 
Hamed Kalani پوستر
IFN-γR۱ and IFN-γR۲ gene expression in 
murine model treated by Toxoplasma gondii 
compounds 
Hamed Kalani پوستر
Thyroid auto anti-bodies in prisoners with 
hepatitis C compared to the control group, 
Golestan province, ۲۰۱۷-۱۸  
Sima Besharat پوستر
















 


دفعات مشاهده: 1303 بار   |   دفعات چاپ: 528 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز تحقیقات عفونی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | ofoni

Designed & Developed by : Yektaweb