پیام خود را بنویسید

اخبار : برگزاری دوره آموزشی کنترل بیماریهای حاد تنفسی و آنفلوانزا

 | تاریخ ارسال: 1398/9/12 | 
با فرا رسیدن فصل سرما و بروز بیماری های حاد تنفسی و انفلوانزا جلسه مشترکی در خصوص همکاری و هماهنگی بین بخشی به منظور بررسی دستورعمل نمونه گیری از بیماران مشکوک به آنفلوانزا و موارد دارای اولویت در نمونه برداری، هدفمندی اقدامات در کنترل بیماریهای حاد تنفسی و پیشگیری ازهمه گیری این بیماریها در استان  تشکیل گردید.

این جلسه با حضور دکتر عارف نیا معاون  بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها، کارشناسان امور آزمایشگاه ها ، سرپرستاران  بیمارستانهای دولتی و خصوصی برگزار گردید.                       
در این جلسه ابتدا رجبلو مسئول امور آزمایشگاه معاونت بهداشتی ، بر هدفمند کردن نمونه برداری از بیماران مشکوک اشاره نمودند و در ادامه بر ضرورت رعایت اصول حفاظت فردی و ایمنی پرسنل شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی تاکید نمودند.سپس دکتر عارف نیا به بیان وضعیت موجود شیوع بیماری آنفلوانزا  وگزارش  نمونه های ارسال شده به آزمایشگاه مرجع کشوری ارائه نمودند.
هم چنین  شاخص های(اندیکاسیون) نمونه گیری و شناسایی افراد در معرض خطر و  دارای علائم بیماری را تعریف و ابلاغ نمودند.هم چنین در مورد  راه های پیشگیری از انتشار بیماریها و 6 گام کلیدی در  این خصوص مطالبی ارائه نمودند  .ایشان همچنین تاکید کردند که داروی موردنیاز برای درمان بیماران به مقدار کافی موجود است لیکن این داروها باید صرفا برای درمان افراد  دارای علائم و بستری مورد استفاده قرار گیرد و از مصرف بی رویه و بدون تجویز پزشک متخصص خودداری شود تا از بروز مشکلات ناشی از پدیده مقاومت دارویی و عدم درمان در آینده پیشگیری شود. علاوه بر آن  لزوم توجه به آموزش ها و اطلاع رسانی  و انتقال آموزشها به اطرافیان در محل کار، خانواده و ...آگاهی از گامهای کلیدی و موثر در پیشگیری از انتشار بیماری و هم چنین  واکسیناسیون افراد  پرریسک و در معرض خطر اعم از کادر بیمارستان، مراکز بهداشت، پرسنل آزمایشگاه تاکید نمودند. 
دکتر باقری مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی درخصوص اپیدمیولوژی بیماری، انواع ویروسهای آنفلوانزا، اهمیت واکسیناسیون، علائم بیماری،تشخیص و درمان و هم چنین  راهکارهای کلیدی برای کنترل این بیماری مطالبی ارائه نمودند. در ادامه در مورد نحوه نمونه گیری، بسته بندی و انتقال امن و ایمن نمونه های اخذ شده از بیماران مشکوک به آنفلوانزا بصورت تئوری و عملی اموزش لازم ارائه شد.


 


دفعات مشاهده: 753 بار   |   دفعات چاپ: 45 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA



ورود کاربران

آمار بازدید

  • كل کاربران ثبت شده: 5959 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 4 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 1128 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 2775121 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 73324 بازدید