پیام خود را بنویسید

اخبار : همایش دانشجویان جدالورود با حضور خانم دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت

 | تاریخ ارسال: 1398/7/17 | 

همایش دانشجویان نو ورود دانشگاه علوم پزشکی گلستان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید و مقارن با سفر یک روزه معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت و هیات همراه به این استان، صبح روز سه شنبه 98/7/16 در سالن آمفی تئاتر مرحوم فلسفی برگزار شد.

 این همایش همزمان با سفر دکتر سیماسادات لاری معاون وزیر بهداشت و بازدید از دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد که با استقبال چشمگیر دانشجویان جدیدالورود مواجه شد و دانشجویان با حضور در این همایش، آغاز سال تحصیلی جدید و ورود به این دانشگاه را جشن گرفتند.

در ابتدای این نشست بعد از قرائتی چند از کلام الله مجید و طنین سرود ملی جمهوری اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید رسول حسینی کوهستانی نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در دقایقی به ایراد سخن در خصوص آغاز سال تحصیلی پرداخت و ضمن تبریک به دانشجویان بخصوص دانشجویان ورود به این دانشگاه گفت:اگر علم همراه با تهذیب نفس شد، هم عالمانش ارزشمند خواهند شد و هم علم مقدس خواهد بود واگر علم توام با خودسازی نشد و فقط ارتقای علمی تنها مدنظر بود، این علم به درد نمی‌خورد و ارزشی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آمدن و به حوزه رفتن افتخار است، مشروط بر اینکه دانشجویان و حوزویان ما، این علم را توام با اخلاقیات کنند که اگر این مهم رخ دهد‏، این عالمان رکن اسلام هستند و اجرشان با پیامبران و انبیاء خواهد بود و اگر این اتفاق رخ ندهد قطعا به هدف مورد نظر نخواهیم رسید.
حجت الاسلام کوهستانی تصریح کرد: علم و دانش ابزار است که اگر دست انسان نالایق بیفتند می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد و این علم و دانش بیشترین خدمات را به بشریت ‏،عالمان ودانشمندان کرده است.  مقام معظم رهبری در بیاناتی می‌فرمایند دانشجویان خوب کسانی هستند که خوب درس بخوانند و هم تهذیب نفس کنند و هم به فعالیت‌های ورزشی بپردازند از این رو از شما دانشجویان نو ورود انتظار می‌رود در این ۴ سال علاوه بر فراگیری علم و تحصیل، به تهذیب نفس بپردازید.

وی با اشاره به اینکه همه مقدمات برای فعالیت و تحصیل شما در دانشگاه فراهم شده است، گفت: معاون فرهنگی ودانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، بسیج، کانون‌های فرهنگی و هیات‌های مذهبی دانشگاه و دیگر مسؤولان و دست اندرکاران این دانشگاه، برنامه‌هایی برای شما عزیزان در طول سال  تدارک دیده‌اند که قطعا می‌تواند باعث پویایی و نشاط شما دانشجویان شود.

کوهستانی بر ضرورت اقامه نماز جماعت در خوابگاه‌ها و مراکز دانشگاهی به طور مستمر تاکید کرد وگفت:  مقرر شد ائمه جماعات در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه مستقر شوند و تعامل با دانشجویان در خصوص مسائل دینی و مذهبی داشته باشند.

وی گفت:  به دانشجویانی که موفق شدند تا در این مرحله به دانشگاه راه یابند خیرمقدم می‌گویم . به دانشجویان تازه ورود و همچنین دکتر لاری معاون وزیر بهداشت و هیات همراه که در آیین سال تحصیلی جدید در دانشگاه حضور یافته و با دانشجویان این دانشگاه و دستاوردهای نهادهای دانشجویی در قالب نمایشگاه‏، آشنا شدند تشکر می‌کنم .

همچنین در ادامه دکترعبدالرضا فاضل ریاست دانشگاه علوم پزشکی گلستان به ایراد سخن در خصوص فعالیت‌های این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گلستان با داشتن حدود بیش از ۳۵۰۰ دانشجو افتخار می‌کند که در آغاز سال تحصیلی در خدمت شما دانشجویان جدید الورود است . مقدم شما دانشجویان را در این دانشگاه به فال نیک می‌گیرم.

فاضل با تاکید بر اینکه بهترین دوران و مقطع زندگی اجتماعی هر انسانی، بدون شک دوران دانشگاه و فراگیری علم و تحصیل در فضای آموزشی است ، اظهار کرد: بخشی از شخصیت شما دانشجویان در این محیط دانشجویی شکل می‌گیرد از این رو قدر این فضای مقدس را بدانید و فارغ از هرگونه دغدغه ومشکلات، به کسب تحصیل و علم و دانش بپردازید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان یادآور شد: فضاهای آموزشی و درمانی از جمله فضای دانشگاهی ما در بخش بیمارستانها محدود است اما سعی مان بر آن است که شما دانشجویان با حداقل مشکلات، به فراگیری علم ودانش بپردازید به هرحال شما متولیان نظام سلامت هستید و بدون شک آینده روشنی در انتظار  شما عزیزان است. یکی از دغدغه من طی سه سال گذشته محدودیت در فضای دانشکده دندانپزشکی به دلیل ظرفیت بیش از حد بوده است که کوشش خواهیم کرد بر این کاستی‌ها با برنامه‌ریزی و تلاش فائق آییم.


 وی به تاریخچه و آماری از دانشگاه علوم پزشکی گلستان اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گلستان با داشتن ۳۵۵۰ دانشجو تلاش دارد امسال نیز درسال تحصیلی جدید در تربیت و پرورش دانشجویان مطالبه‌گر‏، خردورز‏، تلاشگر و پویا اقدامات مؤثری انجام دهد. از شما دانشجویان تازه ورود انتظار دارم در فضای دانشگاهی آینده‌تان را بسازید و با تمام مشکلات از جمله محدودیت در فضاهای فیزیکی، آموزشی، فضای سیاسی که شاید در خیلی از دانشگاه‌ها حاکم است، به تحصیل بپردازید و با خاطرات خوش این دانشگاه را ترک کنید.

همچنین در ادامه و بعد از پخش کلیپی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید‏، دکتر لاری معاون وزیر بهداشت به سمت جایگاه جهت ارائه سخنرانی هدایت شد.

دکتر لاری ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌ علوم پزشکی گلستان، گفت: قدر دوران طلایی و سرنوشت‌ساز حضور در دانشگاه را بدانید. این دوران یکی از بهترین مقاطع زندگی هر انسانی به شمار می‌رود چرا که شخصیت اصلی انسان‌ها در این فضاها شکل گرفته و رشد پیدا می‌کند و زیربنای شخصیت و زندگی شما دانشجویان بدون شک در این دوران ساخته و پرداخته می‌شود. شما جوانان سرمایه‌های این نظام و انقلاب هستید که در این برهه از زمان در عرصه جهاد علمی موفقیت به ورود به دانشگاه شده‌اید. 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: جا دارد در این لحظه از فداکاری و روحیه انقلابی‌گری، حق‌طلبی، مبارزه‌گرایی و رشادت‌های جوانان ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس نیز یاد کنم؛ شما دانشجویان نیز باید با تلاش و مجاهدت خود در عرصه علم و دانش، یاد و خاطره جوانان غیوری که برای نظام و انقلاب، فداکاری کردند و از خون خود گذشتند و امنیت را برای کشورمان به ارمغان آوردند، همواره زنده نگه دارید.

وی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مرجع و مأمن دانشجویان است، اظهار کرد: برای تحقق اهدافمان به حمایت و  مشورت شما دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها نیاز داریم. بدون شک رسالت و وظیفه اصلی شما درس خواندن و فراگیری علم و تحصیل است اما از آنجا که به دنبال تقویت و پرورش دانشجویان چند بعدی هستیم، تلاش داریم با تقویت نهادهای دانشجویی، در راستای تربیت دانشجویان مسوؤلیت پذیر تلاش کنیم.  شما دانشجویان متناسب با علاقه، تخصص و توانمندی‌های خود علاوه بر فراگیری درس و دانش که وظیفه اصلی شما است، می‌توانید در نهادهای دانشجویی دانشگاه از جمله شوراهای صنفی، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، نشریات دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های ورزشی و... حضوری فعال داشته باشید و قطعا دوری دانشجویان از انزوا و انفعال، می‌تواند در پرورش دانشجویان چند بعدی کمک کننده باشد.
لاری خطاب به دانشجویان حاضر در همایش گفت: اگر اهل  هنر، موسیقی، کتاب، تئاتر و فیلم هستید می‌توانید برحسب علاقه در کانون‌های فرهنگی دانشگاه حضوری فعال داشته باشید. اگر اهل عرصه سیاست و فعالیت‌های سیاسی هستید، تشکل‌های اسلامی دانشجویان بهترین فرصت و بستر برای رشد شما عزیزان است و اگر  علاقه به فعالیت در زمینه‌های علمی دارید، انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی را به شما دوستان پیشنهاد می‌کنم؛ اگر هم دستی بر قلم دارید، نشریات دانشگاهی بهترین محل برای تقویت نگارش و قلم شما است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در سطح وزارت بهداشت، جشنواره‌ها و المپیادهای متعددی در طول سال برگزار می‌شود، اظهار کرد: یکی از جشنواره‌های مهم معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که طی سال‌های گذشته به رشد و جایگاه مطلوبی دست یافته، بدون شک "جشنواره بین‌المللی سیمرغ" است که به لحاظ کمی و کیفی در سطح بسیار بالایی برگزار می‌شود و میزان استقبال گسترده دانشجویان از این جشنواره فرهنگی‌گواه بر این مدعا است که این جشنواره توانسته است جای خود را در میان دانشجویان باز کند.

وی همچنین به برگزاری مستمر "جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان دانشگاه‌های علوم پزشکی" اشاره کرد و گفت: دانشجویان و عزیزانی که مایل هستند در فعالیت‌های قرآنی حضور یابند و خود را در مسابقات مختلف قرآنی محک بزنند، بهترین بستر برای این افراد بدون شک حضور در "جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت" است. دانشجویان می‌توانند در قالب این جشنواره‌ها و حضور در مسابقات مختلف قرآنی از جمله حفظ  و قرائت قرآن، تفسیر و مشارکت در فعالیت‌های  قرآنی آمیخته با ادب و هنر ، با قرآن انس و الفت بیشتری داشته باشند و استعدادهای خود را در این زمینه تقویت کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه دانشجویان بر حسب توانمندی و علائق خود، در فضای دانشگاهی می‌توانند به نهادهای دانشجویی دانشگاه بپیوندند و در کنار فراگیری علم و دانش، با فعالیت در این نهادها، از تک‌بعدی بودن خارج شوند، گفت: با افتخار اعلام می‌کنم با اینکه تنها پنج‌درصد کل دانشجویان کشور را دانشجویان علوم پزشکی تشکیل می‌دهند، حدود ۴۳درصد از رتبه‌های جشنواره ملی نشریات دانشجویی را که نشریات دانشجویی کل دانشگاه‌های کشور حضور داشتند را دانشجویان علوم پزشکی کسب می‌کنند که این موضوع نشانگر کیفیت، غنای محتوایی و توجه به نشریات دانشجویی در فضای دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 

لاری افزود: خوشبختانه فضاهای فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای پرورش و رشد استعداد جوانان مهیا است و شما دانشجویان که متولیان "نظام سلامت" هستید و در جبهه سلامت در آینده به مردم خدمت خواهید کرد، باید با فعالیت‌های هنری، علمی و ادبی نیز مانوس باشید و روحیه خود را همگام با این فعالیت‌ها پرورش دهید، چرا که در آینده با طیف‌های مختلفی از بیماران و مددجویان در  مراکز درمانی و بیمارستانی مواجه خواهید بود.

همچنین دکتر تقی امیریانی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در همایش دانشجویان جدید الورود دقایقی به ایراد سخن پرداخت و گفت: موفقیتی که شما دانشجویان به واسطه عبور از سدکنکور و ورود به دانشگاه علوم پزشکی گلستان داشتید را تبریک می‌گویم البته این شروع کار است وامیدوارم شما عزیزان در رشته‌های مختلفی  که انتخاب کرده‌اید، موفق باشید.

وی اظهار کرد: خیلی از رشته‌های علوم پزشکی که شما دانشجویان انتخاب کرده‌اید، حرفه ای هستند و با آینده کاری شما ارتباط دارند و شما به عنوان متولیان نظام سلامت در آینده در محیط‌های درمانی، بیمارستانی و آموزشی توسط بیماران قضاوت خواهید شد و عملکرد شما در تیررس نگاه و قضاوت آنها خواهد بود پس تلاش کنید که نقطه ضعفی نداشته باشید.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: وظیفه شما دانشجویان بدون شک فراگیری علم وتحصیل است و البته  در فضای دانشگاهی باید علاوه بر آن، به فعالیت‌های فرهنگی،هنری،ورزشی و علمی نیز بپردازید و از یکنواختی و تک محوری بودن خارج شوید. ما در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان وظیفه سیاستگذاری و پایش دانشکده‌ها در زمینه آموزشی و مدیریت دوره‌های آموزشی را داریم و تلاش داریم در حوزه آموزشی به استانداردهای خوبی برسیم و آن را حفظ کنیم.

وی گفت: همه شما دانشجویان بخصوص دانشجویان تازه ورود باید در بدو ورود به دانشگاه بامطالعه آیین نامه‌های آموزشی با متن ومفاد آن آشنا شوید و بدون شک تسلط  آیین نامه‌ها می‌تواند شما عزیزان رادر مسیر خوبی  هدایت کند.

امیریانی گفت: تامین مشاوره سلامت روان دانشجویان از نکات مهمی است که همه ساله مورد تاکید  دانشگاه علوم پزشکی گلستان است  و همه دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه مورد تست پایش سلامت روان قرار می‌گیرند. البته در  کنار آن، اساتید مشاوره برای ارایه خدمات مشاوره‌ای درنظر گرفتیم که به دانشجویان آسیب پذیر خدمات مشاوره خاصی ارایه می‌دهند.مثلا اگر دانشجویی با افت تحصیلی مواجه شد قطعا این اساتید مشاوره با ارائه خدمات خود جلوی این افت را خواهند گرفت یا همچنین دانشجویانی که در طول ترم معدل‌شان دچار افت شد، با کمک این مشاوران در صدد رفع مشکلات آنها خواهیم بود. همچنین تشکیل کمیته اساتیدمشاوره برای دانشجویان آسیب پذیر از جمله کمیته‌هایی است که دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبت به آن تاکید وتوجه خاصی دارد. ضمن اینکه برای دانشجویانی که درسخوان هستند المپیادهای دانشجویی در طول سال تدارک دیده‌ایم که بیشتر این المپیادها ملی و کشوری است. این افراد بر حسب علاقه وتوانمندی می‌توانند در این المپیادها حضور یابند و افتخار برای خود ودانشگاه کسب کنند. همچنین دانشجویانی که به لحاظ اقتصادی و مالی در شرایط خوبی نیستند می‌توانند با گرایش به فعالیت در نهادهای دانشجویی، کار دانشجویی دریافت کنند  که کمکی به امرارمعاش آنها خواهد بود.

امیریانی گفت: دانشگاه ما درست است که تیپ دو است اما بیش از ۳۰۰ نفر دانشجوی متخصص پزشکی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. کسب رتبه نخست بورد کشور در رشته‌های داخلی اطفال در این دانشگاه حاصل شد که مایه افتخار و غرور است.

همچنین دکتر صادقی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز دقایقی به ایراد سخن پرداخت.

در پایان این همایش سه ساعته‏، نمایندگان نهادهای دانشجویی دانشگاه هرکدام به مدت پنج دقیقه در جمع حاضر به بیان سخنرانی و مطرح کردن مشکلات، مطالبات ونیازهای صنفی و رفاهی دانشجویان شدند.



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1154 بار   |   دفعات چاپ: 101 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت فرهنگی و دانشجویی می باشد.