پیام خود را بنویسید

اخبار : تست تحمل گلوکز (GTT ) یا آزمایش قند خون در بارداری چیست ؟

 | تاریخ ارسال: 1398/6/21 | 
تست تحمل گلوکز (GTT ) یا آزمایش قند خون در بارداری چیست ؟
u تست تحمل گلوکز چرا در دوران بارداری انجام می شود ؟
تقریبا" یک مورد به ازای هر 10 زن باردار دیابت بارداری (GTT ) را تجربه خواهند کرد. در صورتی که قند دو ساعت بعد از غذای فرد بالاتر از حد طبیعی باشد ، تست تحمل گلوکز (GTT) که شامل سه مرحله اندازه گیری قند خون است ، می تواند در تشخیص دیابت بارداری بسیار کمک کننده باشد.
u تست تحمل گلوکز برای چه کسانی انجام می شود ؟
تست تحمل گلوکز به صورت روتین در دوران بارداری بین هفته 26 تا 30 درخواست می شود. همچنین شاید قبل از این زمان به زنانی که چاق هستند و یا سابقه خانوادگی دیابت دارند توصیه به انجام GTT می شود.
u آزمون تحمل گلوکز خوراکی (OGTT ) چیست و چطور انجام می شود؟
این آزمایش برای تمام زنان باردار درخواست می شود . برای انجام این آزمایش نیاز به سه مرتبه خونگیری وجود دارد. ابتدا قند خون ناشتا اندازه گیری می شود، سپس به فرد 75 گرم گلوکز (قند ) داده می شود. پس از آن یک ساعت و نیز دو ساعت بعد از مصرف گلوکز ، قند خون فرد بررسی می شود.
u نحوه انجام تست تحمل گلوکز (GTT ) چگونه است ؟
افزایش قند خون می تواند نشان دهنده کارکرد ضعیف بدن در تولید انسولین باشد. اما قند خون بالا همیشه نشانه ای از دیابت بارداری نیست. به همین دلیل از آزمون تحمل گلوکز استفاده می شود. برای انجام این آزمایش باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید. در صبح روز آزمایش یک محلول گلوکز (قند ) به فرد داده می شود و نمونه خون در زمان های یک ساعت،2 ساعت  بعد از خوردن محلول گلوکز از او گرفته می شود.
u آزمون تحمل گلوکز (تست تحمل گلوکز یا GTT ) چه زمانی در بارداری انجام می شود؟
طبق دستورالعمل وزارت بهداشت کشور آزمایش  GTT بین هفته 26 تا 30 بارداری برای مادر درخواست می شود.
u آیا انجام تست تحمل گلوکز (GTT ) در بارداری برای جنین خطرناک است ؟
انجام تست تحمل گلوکز با در نظر گرفتن میزان قند خون ناشتا در آزمایش قبلی و به تشخیص فرد متخصص ، خطری برای مادر و جنین ندارد.مگراینکه مادر از قبل مبتلا به دیابت باشد و یا دیابت بارداری در وی مسلم شده باشد. در این صورت خوردن محلول گلوکز (قند خوراکی ) برای او خطرناک محسوب می شود. برای شما ، برای سلامت جامعه


دفعات مشاهده: 202528 بار   |   دفعات چاپ: 110 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه بهداشت و درمان گمیشان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | gomishan

Designed & Developed by : Yektaweb