پیام خود را بنویسید

بهداشت حرفه ای : سنجش صدا و روشنایی در مدارس

 | تاریخ ارسال: 1398/2/26 | 
در راستای اجرای بند 18 مصوبه تفاهمنامه مرکز بهداشت استان گلستان با اداره کل آموزش و پرورش ، سنجش عوامل زیان آور مدارس شهرستان گمیشان با سنجش صدا و روشنایی مدرسه حنبلی سقرتپه آغاز شد.
روشنایی نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می‌کند. و از جمله پارامترهایی است که بر روی کیفیت محیط داخلی تأثیر می‌گذارد. کمبود نور موجب اختلالات کره چشم، بروز سردرد، سوزش چشم و هم‌چنین ایجاد تغییر در ستون فقرات به دلیل نزدیک شدن دانش آموزان به کاغذ برای جبران کمبود نور و بهتر دیدن کتاب خواهد شد؛ تابش بیش از حد نور نیز باعت خستگی، استرس ، سردرد و تحریک چشم ها و اظطراب میشود  بنابراین برای کارایی بیش تر دانش آموزان ، باید نور کلاس کافی باشد. لذا در راستای اجرای بند 18 مصوبه تفاهمنامه مرکز بهداشت استان با اداره کل آموزش و پرورش با موضوع سنجش صدا و روشنایی در مدارس با هدف تعیین میزان روشنایی در مدارس ابتدایی شهرستان ، کارشناس واحد بهداشت حرفه ای با مشارکت واحد بهداشت مدارس مرکز بهداشت شهرستان گمیشان نسبت به سنجش روشنایی مدرسه حنبلی سقرتپه اقدام نمودند ، جهت اندازه گیری میزان روشنایی از دو روش عمومی و موضعی استفاده شد که جهت بررسی روشنایی راهرو و اتاقهای اداری از روش عمومی به روش ایستگاه بندی انجام شد که میانگین گرفته شده به عنوان متوسط شدت روشنایی ثبت گردید .که  میزان روشنایی آنها (200 لوکس) یعنی تقریباً نزدیک به حداقل روشنایی مطابق استاندارد ایران بود .
روشنایی کلاسهای درس نیز به روش موضعی روی میز کلاسهاس درس به تعداد 40 مورد در حالت طبیعی خود با پرده بررسی شد. که بر اساس آن ، روشنایی موضعی 55% مطلوب، 45% کمتر از حد استاندارد بود . که موارد نامطلوب مربوط به ضلع شمالی بود . و مجدداً به تعداد 20 مورد سنجش موضعی در حالت بدون پرده  در کلاسهای درس ضلع جنوبی مدرسه انجام شد که بر اساس آن روشنایی موضعی 70% مطلوب، 5% کمتر از حد استاندارد، و در 25% موارد میزان شدت روشنایی بسیار بالا بود .
بر اساس نتایج بدست آموده در میان دو حالت وجود پرده یا عدم وجود پرده بر روی پنجره ها تفاوت بسیار قابل ملاحظه ای وجود داشت . بطوریکه در سنجشی که در حالت بدون پرده انجام شد در کلاسهایی که دارای پنجره جنوبی بودند ، ضلع جنوب و جنوب شرقی نسبت به موقعیتهای دیگر شدت روشنایی بسیار زیادی داشت ، بطوریکه بنظر میرسید اینحالت باعث تحریک چشم دانش آموزان میشود. لذا در خصوص پوشش مناسب ارتفاع پایین شیشه های پنجره در ضلع جنوبی مدرسه، به جهت عدم تاثیر مستقیم نور آفتاب به دانش آموزان مستقر در این ضلع ، و استفاده کمتر از پرده به جهت برخورداری دانش آموزان ضلع شمالی از نور طبیعی توصیه شد.
در صداسنجی انجام شده علی رغم استقرار مدرسه در حاشیه جاده اصلی روستا میزان صدا در حد استاندارد بود .


دفعات مشاهده: 741 بار   |   دفعات چاپ: 416 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه بهداشت و درمان گمیشان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | gomishan

Designed & Developed by : Yektaweb