پیام خود را بنویسید

اخبار : مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان: 803 بیماران کلیوی در گلستان در لیست انتظار پیوند عضو /راه اندازی بخش پیوند عضو در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان

 | تاریخ ارسال: 1397/2/31 | 


مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص تاریخچه اهدای عضو در جهان گفت: اولین بار در کشور سوییس در سال 1905 پیوند قرنیه انجام و بعد از 50 سال از این تاریخ در آمریکا پیوند کلیه انجام شد، در کشور ما در سال 1368 امام راحل فتوایی مبنی بر جایز بودن اهدای عضو به شرط نجات انسانها صادر کردند و در سال 1377 این فتوا توسط حضرت آیت‌الله خامنهای رهبر انقلاب تجدید شد.
دکترمحمد دادجو تصریح کرد: سال 1379 در بیمارستان نمازی شیراز و بعد در بیمارستان شریعتی تهران اولین پیوند کبد و قلب صورت گرفت در استان گلستان نیز در سال 1380 اولین مورد صدور مجوز در مورد یک دختر 12 ساله گنبدی که مرگ مغزی شده بود انجام شد.
وی با اشاره به تعریف مرگ مغزی گفت: برای اثبات مرگ مغزی باید سه دلیل و توجیه وجود داشته باشد، نخست آنکه عملکرد قشر مخ از بین رفته باشد دوم، ساقه مغز عملکرد خود را از دست داده باشد و سوم فعالیت غیرقابل برگشت حیات را شاهد باشیم در واقع ضریب هوشیاری بیمار مرگ مغزی زیر سه میباشد و بالاتر از این ضریب هوشیاری مرگ مغزی محسوب نمیشود،  اثبات مرگ مغزی توسط یک تیم پزشکی متشکل از پنج پزشک متخصص که از وزیر بهداشت مجوز دریافت کردهاند تأیید میشود و این تیم در همه استانها وجود دارد.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در کشور ما تا به الان حدود 3 میلیون نفر کارت اهدای عضو خود را دریافت کردهاند افزود: تاکنون در گلستان 64 مورد اهدای اعضا صورت گرفته است سال گذشته 38 مورد مرگ مغزی در استان به اثبات رسید که 16 اهدای عضو انجام شد.
دکتردادجو، مهمترین دلیل مرگ مغزی در کشور را مربوط به حوادث رانندگی عنوان کرد و گفت: در حالیکه در کشورهای پیشرفته جهان بیشترین علت مرگ مغزی، سکته مغزی در سنین 50 تا 80 سالگی است اما در کشور ما دلیل مهم مرگ مغزی تصادفات و حوادث رانندگی و بعد از آن سقوط از ارتفاع و دعوا و نزاع آن هم در سنین 20 سال تا 30 سال است.
وی با بیان اینکه باید فرهنگسازی بیشتری در خصوص اهدای عضو در کشور انجام شود، گفت: تعداد افراد مرگ مغزی شده بیشتر از افرادی است که برای اهدای عضو رضایت خود را اعلام میکنند بنابراین در این خصوص باید فرهنگسازی صورت گیرد.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به دلایل عدم رضایت خانوادهها برای اهدای عضو گفت: 50 درصد این موضوع به مسائل فرهنگی و مذهبی باز میگردد و 40 درصد مربوط به این موضوع است که همراهان بیمار مرگ مغزی شده اعتقاد دارند که بیمارشان زنده میماند و درمان میشود.
دکتردادجو در خصوص راهاندازی مرکز پیوند عضو در استان گفت: با توجه به آنکه 803 بیمار دیالیزی در استان داریم که منتظر پیوند عضو هستند اهم نیاز استان برای پیوند عضو مربوط به بیمارانی که نارسایی کلیه دارند میباشد بنابراین سعی ما کنیم بخش پیوند عضو در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان راه‌اندازی شود، در حال حاضر تجهیزات فراهم است و فقط به نیروی متخصصی که دورههای پیوند را گذراندهاند نیاز داریم.
وی ابراز امیدواری کرد ظرف یک سال آینده اولین پیوند کلیه در استان انجام شود.


دفعات مشاهده: 1052 بار   |   دفعات چاپ: 56 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA



ورود کاربران

آمار بازدید

  • كل کاربران ثبت شده: 5959 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 920 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 2733086 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 30163 بازدید