پیام خود را بنویسید

اخبار : افتتاح کلینیک دیالیز صفاقی مرکز آموزش درمانی شهید صیادشیرازی گرگان

 | تاریخ ارسال: 1396/11/11 | 

کلینیک دیالیز صفاقی و CKD مرکز آموزش درمانی شهید صیاد شیرازی گرگان به عنوان اولین کلینیک تخصصی این بخش در گلستان امروز چهارشنبه با حضور مسئولان بهداشت و درمان استان مورد بهره برداری قرار گرفت.
عباس بدخشان در جمع خبرنگاران افزود: در دیالیز صفاقی شخص می ‌تواند درمان خود را در خانه، محل کار و حتی هنگام مسافرت ادامه دهد و همچنین نسبت به همودیالیز نیاز کمتری به مصرف دارو و رژیم ‌های غذایی محدود است.
وی عنوان کرد: البته دیالیز صفاقی برای همه افراد مبتلا به نارسایی کلیه مناسب نیست، زیرا در این روش شخص باید مهارت لازم را برای مراقبت از خود داشته باشد یا شخص قابل اعتمادی از او مراقبت کند.
دکتر بدخشان ادامه داد: معمولا از دیالیز صفاقی برای جبران نارسایی کلیه تا فراهم شدن شرایط برای انجام پیوند کلیه استفاده می ‌شود.
وی گفت: کیفیت زندگی بیمارانی که دیالیز صفاقی می ‌شوند از بیمارانی که دیالیز خونی می ‌شوند بالاتر است، زیرا فرد در این روش می‌ تواند به امور زندگی خود برسد.
رییس بیمارستان شهید صیادشیرازی گرگان نیز گفت: بیش از 830 بیمار کلیوی در استان از روش دیالیز خونی استفاده می ‌کنند که در کنار دردها و مراجعه مکرر به مراکز درمانی ،هزینه زیادی را نیز دارد.
دکترسعید امیرخانلو افزود: با استفاده از این روش درمان؛ حدود 50 درصد هزینه بیماران کلیوی کاهش می‌یابد، اما به علت گسترش نیافتن فرهنگ استفاده از روش دیالیز صفاقی، مراجعه به این بخش هنوز کم است.
وی با اشاره به اینکه در گلستان تاکنون این واحد درمانی فعال نبوده است، اظهارکرد: در کنار راه ‌اندازی این روش در بیمارستان صیادشیرازی گرگان، برای نخستین بار 'کتترگذاری' هم در این مرکز آموزشی درمانی انجام شد.
رییس بیمارستان صیاد شیرازی گرگان تصریح کرد: تا قبل از این بیمارانی که از روش درمان صفاقی استفاده می‌ کردند برای کتترگذاری هم باید به تهران یا مشهد مراجعه می‌ کردند که با حضور تیم جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار تعبیه کتتر برای بیماران به جراحان جوان استان هم آموزش کتترگذاری داده شد و واحد این جراحی هم در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان راه‌ اندازی شد.
دکتر امیرخانلو تاکید کرد: تفاوت این روش با درمان دیالیز خونی در این است که هزینه هر بیماردر دیالیز خونی در هر روز 500 هزار تومان است که در این روش نصف می ‌شود و در کنار آن رژیم غذایی بیماران راحت ‌تر است و درد بیمار هم کاهش می ‌یابد و پوشش بیمه ‌ای این نوع درمان کامل است.
وی یادآور شد: وزارت بهداشت و درمان به دنبال استفاده از درمان صفاقی در 15 درصد بیماران نارسایی کلیوی است در حالی که در کشور تنها سه درصد بیماران و حدود 1600 نفر از دیالیز صفاقی استفاده می‌ کنند.
به گفته وی؛ در کشورهای پیشرفته از این روش بسیار استفاده می‌ شود و تمایل به استفاده از روش دیالیز خونی کمتر است اما در کشور ما متاسفانه به علت ناشناخته بودن از این روش کمتر استفاده می‌ شود.
وی تصریح کرد: سرعت بخشیدن به این روش در استان می‌ تواند به بیماران در مراجعه به مراکز درمان کمک کند و در کنار آن هزینه ‌ها و نیاز به تخت دیالیز خونی را کاهش دهد.



دفعات مشاهده: 1126 بار   |   دفعات چاپ: 76 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA



ورود کاربران

آمار بازدید

  • كل کاربران ثبت شده: 5959 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 945 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 2705188 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 2265 بازدید