بهبود تغذیه جامعه : چاقی تهدید سلامت امروز و فردا، مراقب باشید

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ | 
چاقی تهدید سلامت امروز و فردا، مراقب باشید
گریز از چاقی
چاقی در واقع افزایش بیش از حد ذخایر چربی و در نهایت افزایش وزن است. امروزه چاقی مخصوص گروهی خاص نیست و شما پیر و جوان ،کودک و بزرگسال ،زن یا مردانی را می بینید که گرفتار چاقی شده اند. صنعتی شدن زندگی و ورود تکنولوژی به زندگی، آسایش را به ما هدیه داد اما اضافه وزن و چاقی، آنروی سکه  آسایش بود و  امروز ما با کوله باری از مشکلات ناشی از چاقی و اضافه وزن به دنبال گریزگاهی برای رهایی از چاقی هستیم. اضافه وزن و چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماریها از جمله افزایش فشارخون، بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، افزایش چربی خون، نقرس، آرتروز، تنگی نفس، سرطان های سینه و تخمدان در زنان، سرطانهای رکتوم و پروستات در مردان و بیماریهای کبد و کیسه صفرا، مشکلات ناباروری در زنان و بالاخره کاهش امید به زندگی می باشد.
افزایش تجمع چربی در ناحیه دور شکم و کمر(چاقی شکمی) احتمال بروز بیماریهای قلبی عروقی را بیشتر افزایش می دهد تا تجمع چربی در ناحیه پایین تنه (چاقی گلابی شکل).
علل چاقی:

1- مهمترین علت چاقی پر خوری و زیاده روی در مصرف غذاست. در این موارد شما به کمک  یک مشاور تغذیه  نیاز دارید.
2- زندکی کم تحرک علت دیگری است که با کاهش فعالیت فیزیکی منجر به کاهش نیاز بدن به مصرف انرژی شده و فرد را به سوی افزایش وزن پیش می برد. این حالت برای کودکان امروز بسیار قابل توجه است. با توجه به زندگی شهری و محدود شدن فضای بازی کودکان به چهار دیواری خانه، محدودیت حرکتی زیادی برای کودکان ایجاد می شود به نوعی که شیوع چاقی در کودکان بویژه مناطق شهری به سرعت در حال افزابش است.
 
3- چاقی ارثی نیز از علل دیگر بروز چاقی است. افرادی که یکی از والدین آنها چاق باشند 40 تا 50 درصد و افرادی که هردو والدین آنها چاق هستند تا 80 درصد احتمال دارد که  در آبنده چاق شوند.
4- در برخی موارد چاقی علل عصبی یا هورمونی دارد که باید زیر نظر پزشک متخصص غدد و متابولیسم قرار گرفت.
5- از جمله مهمترین علل بروز چاقی عادات نامناسب غذایی است. علاقه زیاد به غذاهای سرخ شده، شیرینی جات، تنقلات کم ارزش مانند چیپس و پفک ، سس های چرب، نوشابه های گازدار و نظایر آن با توجه به مقدار زیاد انرژی ، می تواند فرد را مبتلاء به چاقی نماید.
6- مصرف برخی دارو ها نیز در بروز چاقی موثر است.برخی دارو ها مانند  تعدادی از دارو های آرامبخش و نیز ضد بارداری با افزایش اشتها یا کاهش متابولیسم و یا افزایش خواب فرد می تواند زمینه چاقی را فراهم آورد. بنا براین در مواقعی که از این دارو ها در بلند مدت استفاده می کنید حتما  مراقب وزن خود باشید.
7- در بسیاری از موارد خانمها بعد از بارداری دچار اضافه وزن می شوند که اغلب ناشی از افزایش بیش از حد وزن در دوره بارداری است .این افزایش وزن با کندی زیاد کاهش می یابد و البته نیاز به زمان زیادی دارد و اگر تمرینات ورزشی مناسب به برنامه زندگی روزانه اضافه شودفرد راحت تر به وزن مناسب خود می رسد.
راهکارهای گریز از چاقی:
- مصرف غذا های سرخ شده را کاهش دهید و ترجیحا از غذا های آب پز،بخار پز، کبابی و تنوری  استفاده نمایید
در سالاد خود بجای سس چرب از آبلیمو و مقدار خیلی کم روغن زیتون استفاده نمایید . توجه داشته با شید روغن زیتون  ،اگر چه روغن بسیار خوبی است اما مانند سایر روغن ها انرژی بالایی دارد ومصرف بیشتر آن  می تواند شما را در برنامه کاهش وزن دچار مشکل نماید و حتما برای تنظیم یک برنامه غذایی سالم با مشاور تغذیه خود مشورت نمایید.همچنین سبزیجات معطر و سرکه نیز برای خوشمزه تر کردن سالاد توصیه می شود.
- مصرف انواع نوشابه گازدار، آبمیوه صنعتی مانند ساندیس ها ، قند و شکر و شیرینی را در برنامه غذایی خود محدود کنید. هر لیوان نوشابه گازدار 30 گرم شکر دارد و بنا براین مصرف نوشابه گازدار کنترل دریافت انرژِ ی در برنامه غذایی را مختل نموده و موجب کند شدن روند کاهش وزن می گردد. شیرینی و مربا جات نیز به علت داشتن حجم بالای انرژی  مانند نوشابه های گاز دار برنامه کنترل و کاهش وزن را مختل می سا زد.
- مواد فیبردار بیشتر استفاده نمایید. بطور مثال میوه ها و غذا هایی مانند لوبیا پلو، سبزی پلو ، باقلا، خوراک سبزیجات، عدسی، خوراک لوبیا چیتی و. . .
- لبنیات خود را از نوع کم چرب (1.5 % چربی ) انتخاب کنید. همچنین مصرف پنیر چرب ،خامه، شکلات صبحانه، شکلات کاکائویی و . .  را قطع کنید.
- در هنگام خرید مواد غذایی آماده به برچسب آن دقت کنید. بطور مثال برای خرید کنسرو ماهی دقت بفرمایید نوع دارای روغن زیتون بهتر از نوع دارای روغن مایع معمولی است بنا براین برچسب موادغذایی در بسیاری از مواقع شما را در خرید کالای بهتر راهنمایی می کند.
- هر روز بین نیم تا 1 ساعت پیاده روی یا ورزش سبک انجام دهید. برای مثال روزانه" 2500 قدم" را بروید.
-قبل از آنکه کاملا سیر شوید سفره غذا را ترک کنید.
- یک بشقاب کوچک تر برای خود انتخاب کنید
-تمام غذایی که در یک وعده می خورید را در ظرف خود جا کنید تا حجم غذایی را که می خورید کنترل نمایید و از بر داشتن لقمه اضافی خود داری نمایید.
- بهتر است مطابق برنامه روزانه  هر روز سر ساعت مشخصی غذا بخورید و از ریزه خواری جلوگیری نمایید.
- اگر در حضور دیگران غذا می خورید این آمادگی را داشته باشید که در برابر تعارف دیگران به خوردن غذای بیشتر ، مودبانه  تعارفشان را رد نمایید.
- سعی کنید چیزهایی که شما را تحریک به خوردن می نماید را از نظر دور کنید.
- آجیل و تخمه ها اگر چه ارزش غذایی خوبی دارند ولی بیسار پر انرژی هستند. مصرف آنها باید حساب شده و مطابق برنامه  خاص باشد.
از رژیم غذایی دیگران برای کاهش وزن استفاده نکنید. رژیم غذایی هر فرد مطابق با ذائقه و شرایط فیزیولوژیک همان فرد تنظیم شده و گاه برای شما اصلا فایده ای  ندارد.
 برای کودکان  خردسال فضای مناسب برای بازی فراهم نمایید. در طول هفته هر وقت که فرصتی فراهم شد انها را به پارک و مکانهای مناسب برای فعالیت  ،بازی و ورزش ببرید .شنا ،دوچرخه سواری، اسکیت بازی،فوتبال، پینگ پونگ، ورزشهای رزمی و آمادگی جسمانی و. . . . بازیهای کامپیوتری و تلویزیونی و نظایر آن که کودک را بی حرکت می کند نباید بیش از 1-2 ساعت در روز زمان کودک را اشغال کند.
- خوابیدن بیش از حد روزانه موجب کم تحرکی و چاقی می شود.بنا براین برای خوابیدن نیز برنامه مشخص و منظم داشته باشید.
عادات زیر را ترک کنید:
- نخوردن صبحانه: گاه افراد برای لاغر شدن ابتداء صبحانه نمی خورند. این کار موجب می شود قند خون افت کند و توانایی و شادابی شما  برای کار روزانه کاهش دهد. همچنین در بسیاری از موارد بجای کاهش بافت چربی ، شما  دچار تحلیل ماهیچه می شوید و عملا کاهش وزن به علت تحلیل ماهیچه اتفاق می افتد.
- یک وعده غذا خوردن: ممکن است برخی افراد تمامی وعده های غذایی خود را به یک وعده غذا خلاصه نمایند . مثلا فقط ناهار بخورند . این کار موجب در یافت حجم زیادی کالری در یک وعده شده و بدن به شکل طبیعی  مقدار غذای اضافی را ابتدا به شکل گلیکوژن و سپس به شکل چربی ذخیره می کند . بنا براین هدف فرد از کاهش .وزن محقق نمی شود و عموما فرد دچار تحلیل ماهیچه خواهد شد.

 

دفعات مشاهده: 1231 بار   |   دفعات چاپ: 57 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه بهداشت و درمان گمیشان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | gomishan

Designed & Developed by : Yektaweb