پیام خود را بنویسید
برگشت به صفحه اول سایت برگشت به صفحه اول این زیربخش نقشه سایت
اهداف نهاد در دانشگاه::
محور سیاستهای نهاد::
هیئات محبان الائمه نهاد::
نشریات نهاد نمایندگی::
چارت تشکیلاتی نهاد::
تماس با ما::
برنامه های نهاد::
مهدویت::
حجاب::
احکام::
نماز::
مقالات اجتماعی -مذهبی::
::
شرح حدیث

AWT IMAGE

اتوماسیون اداری
AWT IMAGE
قران مجید
AWT IMAGE

 

نشریه امان

AWT IMAGE

تصویر

AWT IMAGEAWT IMAGE

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
زیربخش‌های پایگاه
وبدای گلستان

AWT IMAGE

آیت الله مکارم شیرازی

AWT IMAGE

:: احکام : استعمال عطر برای زنان بیرون از منزل ::
 | تاریخ ارسال: 1396/7/29 | 

استعمال عطر برای زنان بیرون از منزل

با توجه به این که پیامبر برای استعمال عطر اهمیت زیادی قائل بودند، پس چرا از نظر شرعی، استفاده از بوی خوش برای زنان به هنگام بیرون رفتن از خانه ممنوع شده است؟ سؤال من این است که اگر بوی خوش استعمال نکنیم، بوی بد عرق هم برای خود و هم برای دیگران آزاردهنده است، راه حل چیست؟

آنچه که از فواید و فضایل استعمال عطر در روایات ذکر گردیده منحصر در مردان نیست؛ بلکه معطر بودن، هم برای زنان و هم برای مردان مطلوب و پسندیده است؛ به ویژه در آداب همسرداری و خانواده، استعمال بوی خوش از سوی زنان مورد تأکید فراوان دین اسلام قرار گرفته است.

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) فرموده اند: «بر زن لازم است خود را به بهترین عطرش خوشبو کند، بهترین لباس هایش را بپوشد، به بهترین وجه زینت کند و با چنین وضعی صبح و شب با شوهرش ملاقات نماید»[1].

این کار علاوه بر اینکه ارضای غرایز جنسی را در مسیر صحیح خود و در کانون خانواده قرار می دهد موجب تحکیم روابط خانوادگی می گردد؛ اما گاهی برخی عوامل، غرایز جنسی را خارج از چارچوب خانواده تحریک و تشدید می کنند. یکی از آن عوامل، استعمال عطر توسط بانوان در بیرون منزل و در برخورد با نامحرم است.[2] از همین رو در برخی احادیث از استعمال عطر از سوی زنان برای نامحرمان شدیدا نهی شده است.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «هر زنی که خود را معطّر کند و از خانه بیرون رود، تا زمانی که به خانه اش باز گردد، مورد لعنت و نفرین قرار می گیرد».[3]

بنابراین آنچه که از سوی اسلام حرام اعلام گردیده و مراجع تقلید نیز بر آن تأکید نموده اند، این است که استعمال عطر و ادکلن باعث خوشایندی و جلب توجه و استشمام نامحرم گردد.[4]

از سوی دیگر استحمام یک روز در میان عمل مستحب شمرده شده[5] و با آن ضمن حفظ نشاط و شادابی و تقویت بدن، بوی عرق کاهش می یابد و برای از بین بردن آن نیاز به عطر و ادکلن تند نیست.

 
[1]. الکافی، ج 5، ص 508.
[2]. براساس دستورات اسلامی این موضوع اختصاص به بیرون از خانه ندارد و حتی اگر زنی در خانه اش خود را برای نامحرمی معطر نماید فعل حرام انجام داده است.
[3]. وسائل الشیعه، ج 20، ص 161.
[4]. ر.ک: پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، دفتر 18، احکام نگاه و پوشش، سید مجتبی حسینی، قم، دفتر نشر معارف، هفتم، 1386ش، ص 111 و هم چنین استفتائاتی که در این زمینه از سوی مراجع صورت پذیرفته است.
[5]. وسائل الشیعه، ج 2، ص 31.
دفعات مشاهده: 3006 بار   |   دفعات چاپ: 207 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 56 queries by YEKTAWEB 4661