برگشت به صفحه اول سایت برگشت به صفحه اول این زیربخش نقشه سایت
AWT IMAGE
اهداف نهاد در دانشگاه::
محور سیاستهای نهاد::
هیئات محبان الائمه نهاد::
نشریات نهاد نمایندگی::
چارت تشکیلاتی نهاد::
تماس با ما::
برنامه های نهاد::
مهدویت::
حجاب::
احکام::
نماز::
مقالات اجتماعی -مذهبی::
::
شرح حدیث

AWT IMAGE

اتوماسیون اداری
AWT IMAGE
قران مجید
AWT IMAGE

ابزار قران

نشریه امان

AWT IMAGE

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
زیربخش‌های پایگاه
وبدای گلستان

AWT IMAGE

آیت الله مکارم شیرازی

AWT IMAGE

:: صفحه اصلی : اضطراب امتحان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۱ | 

اضطراب امتحان

دانشجویی هستم که هنگام امتحانات و سایر تکالیف درسی بسیار اضطراب و استرس دارم که روی نتیجه کارم تأثیر می گذارد؛ مرا راهنمایی کنم که چطور آرامش یابم؟

بهتر است بدانید مقداری استرس و اضطراب در انجام دادن کارها طبیعی است و باید باشد. نام این نوع استرس و اضطراب طبیعی را می توان «نگرانی برای انجام دادن صحیح کار» نامید. برای مثال وقتی آشپز، غذایی را بر روی اجاق گذاشته، این فکر و دغدغه همراه اوست که مبادا غذا بسوزد؛ اگر این نگرانی در او نباشد بی خیال می شود و غذا هم می سوزد. کارهای دیگر هم ( از جمله امتحان و تکالیف درسی) به همین شکل. اما اگر این استرس و اضطراب از حد طبیعی و متعادل خود خارج شود و زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد آنگاه به دید یک مشکل باید به آن نگریست و به فکر درمانش بود. زیرا این نوع اضطراب، اضطرابی منفی است و می تواند عامل بسیاری از اختلالات شناختی، عاطفی و جسمانی گردد. این نوع اضطراب در نهایت انسان را از بخش عمده‏ ای از امکانات و توانمندی هایش محروم می سازد به گونه‏ ای که نمی تواند از استعدادهای وجودی اش به درستی بهره‏مند شود. بُعد منفی و مخرّب اضطراب، فرد را از رویارویی درست با مشکلات و موقعیت ‏های جدید باز می دارد.

اضطراب امتحان می‏ تواند دو علت عمده داشته باشد : آشکار و پنهان :
1. علت آشکار؛ علت آشکار اضطراب امتحان، هراس از تحقیر و آبروریزی است. فرد احساس می ‏کند اگر موفق نشود، در برابر دوستان یا خانواده‏ اش تحقیر می ‏شود و آبرویش می ‏رود. در واقع احساس می‏ کند عزت نفس و غرورش با موفقیت ارتباط دارد و اگر امتحان را خراب کند، از احترام دیگران محروم می ‏شود یا از دانشگاه اخراج می ‏گردد.
2. علت پنهان؛ گاه انسان بدان سبب که خود را به حرکت در مسیر طراحی شده، به وسیله دیگران ناگزیر می ‏بیند، دچار اضطراب می ‏شود.
برخی از پژوهشگران هم عواملی مانند فقدان مهارت‏های مطالعه را سبب اضطراب می ‏دانند و می ‏گویند: «چون فرد نمی ‏داند چگونه و به چه روشی مطالعه کند، مطالب را خوب دریافت نکرده، هنگام امتحان مضطرب می ‏شود». در این صورت، باید به مهارت‏های مطالعه توجّه کافی مبذول شود و مطالب علمی و درسی با برنامه‏ریزی صحیح و بهره‏گیری از روش‏های صحیح مطالعه شود تا هنگام امتحان مشکلی پیش نیاید.

روش‏های کاهش اضطراب امتحان
1. یاد خدا؛ با وضو در جلسه امتحان حاضر شوید، نام خدا را با توجّه کامل بر زبان جاری کنید و از او یاری جویید.
2. روی آوردن به خودگویی مثبت؛ برخی افراد در خلال موقعیت‏های اضطراب (نظیر امتحان)، در حالت خودگویی منفی فرو می ‏روند و عباراتی چون «با هیچ چیز درست نخواهد شد» و «من در این امتحان موفق نمی ‏شوم» را بر زبان می ‏رانند! این خودگویی‏ها به افزایش سطح اضطراب و کاهش کارآمدی فرد می ‏انجامد. بنابراین، فرد باید به جای خودگویی‏های منفی، به خودگویی‏های مثبت روی آورد؛ مانند «گام به گام پیش می ‏روم»؛ «می‏ توانم بر این موقعیت امتحان مسلط شوم».
3. فرمان به خویشتن؛ هنگام امتحان به خود بگویید: اضطراب قبل از امتحان، پدیده‏ ای طبیعی است و هر کس ممکن است دچار آن شود. این اضطراب سبب نمی گردد امتحانم را خراب کنم و حتّی باعث می ‏شود خود را بیشتر و بهتر آماده سازم.
4. بیان اغراق‏ آمیز اضطراب؛ اندکی قبل از امتحان احساس اضطراب خود را به طور اغراق‏ آمیز بیان کنید؛ مثلاً بگویید: قلبم از شدت تپش می‏ خواهد بیرون بزند. به دوستانتان بگویید: «بچه‏ها این قدر ترسیده‏ ام که گویا قلبم از سینه بیرون زده است» . سعی کنید این احساس خود را پنهان نسازید. هر قدر این احساس در شما بماند، شدتش بیشتر می شود. آشکار کردن این احساس، باعث می ‏شود دوستانتان تذکر دهند : جای نگرانی نیست، ما هیچ احساس بدی نداریم. تو بی‏جهت چنین احساسی پیدا کرده‏ ای. همین گفت و گوها و آشنایی با موقعیت‏های دوستانتان، اضطراب را کاهش می ‏دهد.
5. زودتر در محل آزمون حضور یافتن؛ ساعتی قبل از امتحان در محل حاضر شوید؛ ولی از مطالعه و بحث درباره امتحان بپرهیزید.
6. پدید آوردن آرامش فیزیکی؛ وقتی روی صندلی آزمون نشستید، دقایقی پیش از شروع امتحان - بی‏آنکه توجّه کسی را جلب کنید - چند نفس عمیق بکشید. سپس همه عضلات بدن را یکباره منقبض سازید، چند ثانیه صبر کنید و آن گاه همه را رها کرده، به آرامشی که از نوک پنجه‏های پا به طرف بالا می‏ آید توجّه کنید. در این هنگام، آرامش را به تمام نقاط بدنتان ببرید و آرام و آرام‏تر شوید. دوباره چند نفس عمیق بکشید و به خود چنین تلقین کنید: «راحتم، خیلی راحتم، آماده‏ ام به خوبی امتحان دهم».
7. پدید آوردن آرامش روانی؛ هنگام امتحان، وقتی جای مناسب یافتید و نشستید، چشم‏هایتان را ببنیدید و منظره زیبایی را که قبلاً دیده ‏اید (رودخانه آرام، کوهستان پر برف، چمن‏زار زیبا و...)، در ذهن مجسم کنید. خود را در آن محل زیبا ببینید و آرامشی را که می ‏توانید در آن مکان داشته باشید، احساس کنید. پس از چند ثانیه، چشم‏هایتان را باز کنید و با این احساس آرامش به استقبال امتحان بروید.
8. پاسخ گزینشی به پرسش‏ها؛ قبل از پاسخ دادن به پرسش‏ها، به اجمال در آنها بنگرید. نخست به پرسش‏هایی که پاسخش را کاملاً می ‏دانید، پاسخ دهید و سپس سراغ دیگر سؤال‏ها بروید.
امیدواریم با توجّه به آنچه درباره اضطراب و «اضطراب امتحان» بیان شد و اهتمام کامل و دقیق به راه‏کارهای ارائه شده، اضطراب امتحان را به حداقل ممکن کاهش دهید و در این زمینه به آرامش برسید. البتّه این هدف به تدریج به دست می ‏آید. مطمئن باشید با جدیت، پشتکار و تمرین و اجرای پیوسته نکات کاربردی یاد شده، به موفقیت کامل دست خواهید یافت و پیروز خواهید شد.

دفعات مشاهده: 121 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.057 seconds with 1062 queries by yektaweb 3463