مناسبت های مذهبی : بیانات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره انتخابات

 | تاریخ ارسال: 1396/2/21 | 

AWT IMAGE

دیدگاه‌های امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)

دیدگاه‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)


 
AWT IMAGE
دیدگاه‌های امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه)

- از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد. طبیعی است که چون ملت ایران بیش از 90 درصد مسلمانند باید این حکومت بر پایه های موازین و قواعد اسلامی بنا شود
-جامعه فردا جامعه ای ارزیاب، منتقد خواهد بود که در آن تمامی مردم در رهبری امور خویش شرکت خواهند جست.
-باید اختیارات دست مردم باشد و هر آدم عاقلی این را قبول دارد که مقدرات هر کس باید دست خودش باشد.
-قانون این است، عقل این است، حقوق بشر این است که سرنوشت هر آدمی باید به دست خودش باشد. هرملتی سرنوشتش به دست خودش باشد
-البته آزادید هر رأیی دلتان می خواهد بدهید اما بی تفاوت نباشید نسبت به سرنوشت مملکت خودتان، نسبت به اسلام، نسبت به ملت، نسبت به کشور بی تفاوت نباشید
-باید همه شما، همه ما زن و مرد، هر مکلف همان طور که باید نماز بخواند همان طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند
-دولت اسلامی یک دولت دموکراتیک به معنای واقعی است و برای همه اقلیت های مذهبی آزادی بطور کامل هست و هر کس می تواند اظهار عقیده خودش را بکند و اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق ها را با منطق جواب داد.
-هر کس می تواند اظهار عقیده خودش را بکند، اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق ها را با منطق جواب خواهد داد
از هم اکنون هم باید مطمئن باشیم رسانه های استکباری از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخن ها خواهند گفت و با تحلیل های موذیانه و القائات توام با تهدید و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهن ها را به مسائل دیگر معطوف نمایند , غافل از آنکه امت اسلامی ایران سالهاست نشان داده اند که از این هیاهوها نمی ترسند و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرتها و قدرتها می ایستند و به یاری خداوند متعال ملت شریف ایران با حضور گسترده خود , انتخابات را با قدرت و قاطعیت برگزار می کنند.
ملت شهیدپرور ایران بداند که این روزها روز امتحان الهی است , روز پرخاش علیه کسانی است که با اسلام کینه دیرینه دارند , روز انتقام از کفر و نفاق است , روز فداکاری است .
امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است , بلکه یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است که شکست در آن , شکست جمهوری اسلامی است که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات و فرائض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمال شیطان بزرگ است .
چنانچه سستی بکنند , کسانی که می خواهند این کشور را به باد فنا بدهند ممکن است پیروز بشوند. باید همه شما , همه ما , زن و مرد , هر مکلف همان طور که باید نماز بخواند , همان طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند.
 


 

AWT IMAGE

دیدگاه‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

-انتخابات از مهم ترین مظاهر مردم سالاری دینی است
-در اسلام تقوا و عدالت پایه اصلی مشروعیت است ، اما این مشروعیت بدون رای مردم ، مقبولیت و کارایی ندارد
-رأی مردم و انتخابات در نظام مردم سالاری دینی بسیار مهم است
- اگر رای مردم نباشد نظام مقبولیت و کارآیی ندارد
- خطای بزرگ آن است که این خواسته های حقیقی مردم به دست غفلت و خواسته های جناحی وحزبی و شخصی به جای مصالح ملی بنشیند.
- قانون پشتوانه انتخابات است و نتیجه آن را همه قبول دارند
- مردم حق دارند که سرنوشت کشور را به دست خودشان رقم بزنند.
- شرکت در انتخابات هم حق و هم تکلیف مردم است.
- انتخابات باید به دور از تشنج و در گیری برگزار شود.
- مردم را در تصمیم گیری آزاد بگذارید.
- من به کسانی که فضای جامعه و کشور را با تشنج سیاسی و پر کردن از شایعات و موهومات خراب می کنند، نصیحت می کنم که از جان مردم دست بردارند و آنان را برای تصمیم گیری آزاد بگذارند.
- بی گمان، پیروز و برنده این انتخابات ملت بزرگ و با اراده ایران است.
-ملت پیروز و سرافراز ایران با نمایش قدرت عظیم خود در حوادث گوناگون انقلاب این حقیقت و واقعیت را به اثبات رسانیده و نشان داده اند که از دریای خروشان وحدت و انسجام آنان چیزی کم نشده و نخواهد شد و جهانخواران انشاالله تا ابد حسرت گسستن اتحاد مقدس مردم ما را به گور خواهند برد.
انشاالله دنیا خواهد دید که مردم عزیز ایران چگونه حماسه حضور گذشته خویش را در سراسر میهن اسلامی تکرار خواهد کرد. (بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 14/3/1384)

در برهه‏ی اخیر درباره‏ی انتخابات مطالب زیادی را با ملت عزیزمان در میان گذاشته‏ایم. ما روزبه‏روز داریم به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‏شویم. انتخابات یک حادثه‏ی مهم است؛ چون مردم اختیار کشور را برای مدت چهار سال به دست انسانی خواهند داد؛ و اوست که می‏تواند در این مدت بودجه و درآمد و نیروی انسانی و سازمان‏های کشور را به‏کار بگیرد؛ یا درست، یا خدای نکرده نادرست؛ یا کامل، یا خدای نکرده ناقص؛ یا همراه با صحت عمل، یا خدای نکرده دچار شائبه‏های سوءعمل؛ یا با توجه به نیازهای مردم، متوجه به باز کردن گره‏های زندگی مردم، متوجه به رفع مشکلات انبوهی که وجود دارد، یا خدای نکرده بی‏اعتنایی به اینها. پس انتخابات از این جهت بسیار مهم است که ملت ایران می‏خواهد اداره‏ی کشور را برای چهار سال به دست انسانی بسپرد که از لحاظ قانونی اختیارات بسیار وسیعی دارد، امکانات بی‏نظیری در اختیار دارد و می‏تواند ملت و کشور را چهار سال و یا حتّی بیش از چهار سال جلو ببرد؛ و می‏تواند متوقف نگه دارد یا خدای نکرده به عقب برگرداند.
انتخابات از جهت دیگر هم مهم است، و آن این است که انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیه‏ی اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد. حکومت اسلامی در ذهن‏ها و خاطره‏ها به شکل خلافت‏های موروثی به یادگار مانده بود؛ خیال می‏کردند حکومت اسلامی یعنی مثل خلافت بنی‏امیه و بنی‏عباس یا خلافت ترکان عثمانی؛ یک نفر با نام و شکل ظاهری خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا می‏رود، یک نفر را به جای خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامی به این شکل تصویر می‏شد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامی بود. امام، حکومت اسلامیِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را - که لبّ اسلام است - بار دیگر برای مردم ما معنا کرد و در جامعه‏ی ما تحقق بخشید.
امروز در کشور ما مسئولانِ سطوح مختلف به‏وسیله‏ی مردم انتخاب شده‏اند؛ یا مستقیم یا غیرمستقیم. مسئول انتصابی، مسئولیت موروثی، مسئولیت به خاطر پول و چیزهای مادی و دنیوی، در نظام جمهوری اسلامی نداریم. انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات خبرگان تعیین رهبری، و انتخابات شورای شهر جزو افتخارات ملت ایران، جزو افتخارات اسلام، و جزو افتخارات شخص امام است. قانون اساسی ما با تعیین موارد این انتخاب‏های حساس و سرنوشت‏سازِ مقطعی توانسته است در دنیای اسلام، ذهن‏ها و فکرهای مؤمن و روشن و تحول‏خواه را به خود جذب کند.
مبنای مردم‏سالاری دینی با مبنای دمکراسی غربی متفاوت است. مردم‏سالاری دینی - که مبنای انتخابات ماست و برخاسته‏ی از حق و تکلیف الهیِ انسان است - صرفاً یک قرارداد نیست. همه‏ی انسان‏ها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند؛ این است که انتخابات را در کشور و نظام جمهوری اسلامی معنا می‏کند. این، بسیار پیشرفته‏تر و معنادارتر و ریشه‏دارتر از چیزی است که امروز در لیبرال دمکراسی غربی وجود دارد؛ این از افتخارات ماست؛ این را باید حفظ کرد.
امروز تبلیغات دشمنان سوگندخورده‏ی این ملت متوجه این است که این انتخابات را کمرنگ و بی‏رونق کند. معنای کار آنها چیست؟ از انتخابات شما ضرر می‏بینند. انتخابات شما جمهوری اسلامی را در دنیای اسلام و در افکار عمومی عالم به درستی معنی می‏کند؛ آنها از این ناراحتند؛ لذا با انتخابات مخالفند. اگر به تبلیغات دشمنان نگاه کنید، می‏بینید همه بر ضد انتخابات است. گاهی به‏طور صوری ممکن است از یک نامزد انتخابات حمایت کنند - با تفسیری که خودشان دارند - اما حقیقت این است که از اصل انتخابات ناراحتند و نمی‏خواهند انتخابات پُرشوری در این کشور اتفاق بیفتد. البته من امیدوارم و به خدای متعال توکل و اعتماد دارم و می‏دانم که ملت عزیز ما در این آزمایش هم در مقابل دشمن، سربلند بیرون خواهد آمد.
به همه‏ی برادران و خواهران و همه‏ی ملت عزیز ایران سفارش می‏کنم که فضای انتخابات را، هم گرم و هم سالم نگه دارند. کسانی که به یک نامزد انتخاباتی علاقه‏مندند، مراقب باشند به خاطر علاقه‏ی به او، نامزد دیگر را تخریب نکنند؛ این بین مردم اختلاف و نقار ایجاد می‏کند؛ علاوه بر این‏که تخریب اساساً کار درستی نیست و فایده‌ای هم ندارد. کسی که با تخریب یک نامزد انتخاباتی می‏خواهد آراء او را کم کند، به مقصود خودش دست پیدا نمی‏کند؛ هم یک کار غلط و خلاف منطق و در موارد بسیاری خلاف شرع انجام می‏گیرد، هم فایده‌ای گیر او نمی‏آید. فضا را سالم نگه دارید. شما از نامزدِ خودتان حمایت کنید، دیگران هم از نامزدِ خودشان حمایت کنند و به او رأی دهند. در پیدا کردن نامزد مورد نظر دقت کنید. به کسی گرایش پیدا کنید که به دین مردم، به انقلاب مردم، به دنیای مردم، به معیشت مردم، به آینده‏ی مردم و به عزت مردم اهمیت می‏دهد. بحمداللَّه میدان برای آزمودن و دیدن و شناختن باز است؛ ملت ما هم هشیار است.
پروردگارا! به محمد و آل محمد دلهای مردم را به بهترین انتخاب راهنمایی کن.
آنچه کشور احتیاج دارد ، رئیس جمهوری مصمم ، کاردان ، توانا ، پیگیر و باحوصله است.
رئیس جمهوری که قدر مردم را بداند ، با مردم صمیمی باشد ، برای مردم مجاهدت کند ، برای مردم کار و تلاش کند ، ظرفیت های کشور را آنچنان به کار بگیرد که مردم بتوانند از این ظرفیت ها در همه جا بهره مند شوند ، رئیس جمهوری که اعماق کشور و روستاهای دورافتاده برای او با تهران تفاوتی نداشته باشد ، حق شهرهای بزرگ و کوچک در نظر او یکسان باشد ، بتواند برای رفع تبعیض و پر کردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش و کار کند و رئیس جمهوری شجاع ، باتدبیر و مومن به هدفهای انقلاب و نظام باشد.
(از بیانات رهبر معظم انقلاب ،در اجتماع بزرگ مردم کرمان،مورخ 11 اردیبهشت 1384 )

منبع: سایت راسخون


دفعات مشاهده: 8080 بار   |   دفعات چاپ: 133 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان شهید مطهری گنبد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Motahari Hospital

Designed & Developed by : Yektaweb