پیام خود را بنویسید

اخبار : همایش استانی سالک درگنبد برگزار گردید.

 | تاریخ ارسال: 1396/2/7 | 

همایش استانی سالک در شهرستان گنبد برگزار گردید.

صبج امروز همایش استانی سالک با همکاری مرکز بهداشت استان و شبکه و مرکز بهداشت شهرستان گنبد با حضور مسئولین کشوری ، استانی و شهرستانهای شرق استان در گنبد برگزار گردید.

ابتدا دکتر صابری مشاور رییس دانشگاه و مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبد ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان از آخرین وضعیت سالک و اقدامات صورت گرفته در شهرستان در حوزه بیماریهای زنونوز ؛ خصوصا سالک برای حاضرین گزارش کاملی را ارائه نمود.

وی به گستردگی منطقه تحت پوشش گنبد که اولین شهرستان استان از نظر وسعت و دومین شهر از نظر جمعیت می باشد اشاره کرد و از  وجود مرزهای مشترک با کشور ترکمنستان که یکی از مخازن بروز سالک است سخن گفت

ایشان  با اشاره به اینکه نزدیک به 60 روستا از روستاهای گنبد با معضل سالک درگیر هستند از لزوم همکاریهای بین بخشی و بحث پیش بینی اعتبارات ویژه کشوری و دانشگاهی برای  پیشگیری از بروز سالک و جونده کشی گفت و افزود که بیماری سالک یکی از دغدغه های مجموعه مدیران حوزه سلامت شهرستان می باشد.

دکتر صابری  نگاه علمی و ساختاری به حوزه سلامت استان و شهرستان را به عنوان یک فرصت و ظرفیت ویژه برشمرد.

مهندس کریمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد که از سخنرانان اصلی همایش سالک بود ضمن تقدیر از مسئولین برگزاری همایش گفت: فرمایشات دکتر صابری در تبیین مسائل، مشکلات و دستور کار جلسه  همایش سالک به درستی قابل درک می باشد.

وی ادامه داد 145 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان می تواند هم ظرفیت و فرصت باشد و هم چالش و دغدغه برای مدیران ،خصوصا در حوزه سلامت.

وی به ظرفیت این مرز مشترک اشاره کرد و عنوان کرد که بحث منطقه آزاد تجاری اینچه برون که در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تصویب شده است یک فرصت و ظرفیت ویژه برای شهرستان گنبد و استان گلستان خواهد بود .

 وی اذعان کرد  در بحث حساس سازی مدیران در موضوع سالک در جلسه آتی شورای اداری شهرستان حتما این موضوع را در نظر می گیرند و زمانی را برای این موضوع در جلسه اختصاص خواهند داد.

کریمی همچنین اشاره به انتخابات پیش رو کرده و گفت که در انتخابات گذشته استان گلستان بالاترین مشارکت در کشور را داشت که ان شا الله در 29 اردیبهشت نیز ملت فهیم این استان و خصوصا شهروندان گنبدی این حماسه را تکرار خواهند نمود.

در ادامه دکتر حسین عرفانی رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر و معاون مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت ضمن تقدیر از عملکرد استان گلستان و شهرستان گنبد در بحث سالک گفت جایگاه سلامت در توسعه یک کشور و یک منطقه سهم بسزایی دارد.

وی ادامه داد محور توسعه در جامعه باید سلامت اندیشی باشد.وی گفت از سال 1393 تاکنون بارقه ی امیدی در کشور در عرصه اجتماعی ایجاد شد که ان هم طرح تحول نظام سلامت بود که پس از 15 سال روح تازه ای به این عرصه ، هم در بحث درمان و هم در بحث دمیده شد. 

وی گفت: مشارکت و مداخله مردم یکی از پایه های اساسی در بحث تامین ، حفظ و ارتقاء سلامت است.

دکتر هنرور؛ معاون بهداشتی دانشگاه ضمن قدردانی از حضور دکتر عرفانی و دکتر شیرزادی ، ابتدا گزارش کوتاهی از عملکرد دانشگاه در گرامیداشت هفته سلامت عنوان کرده و از تمامی دست اندرکاران عرصه سلامت شهرستان های استان و پرسنل زحمت کش بهداشت و درمان تقدیر کرد و بیان داشت که فعالیت های تلاشگران عرصه سلامت در هفته سلامت امسال بسیار متفاوت از سالهای قبل بوده است .

 وی از مشارکت و همکاری همه جانبه مدیریت اموزش و پرورش استان و شهرستان ها در اجرای هر چه بهتر این ایام تقدیر و تشکر ویژه نمودند.

وی با اشاره به افزایش موارد بروز سالک در شهرستان گنبد نسبت به سال ،قبل هدف از برگزاری این همایش را تقدیر از فعالان اجرای طرح جونده کشی – معرفی اقدامات کنترلی سال گذشته و برنامه های سال آینده – جلب همکاری بین بخشی جهت اجرای دقیق طرح جونده کشی در سال جدید عنوان کرد.

وی از راه اندازی تنها مرکز مطالعات چک حشره شناسی استان در شهرستان گنبد خبر داده و اعلام کردند که در سال آتی در گرگان نیز یک مرکز چک حشره شناسی برای غرب استان پیش بینی شده است.وی گفت در حال حاضر 9 مرکز کرایوتراپی در سطح استان برای درمان سالک فعالیت می کنند.

وی به اعلام سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت که  یک دلار سرمایه گزاری در حوزه سلامت 4 دلار سود برای یک کشور را به ارمغان می اورد .

دکتر شیرزادی ؛ مسئول برنامه کنترل سالک مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه بالاترین امار مبتلایان به سالک استان فارس و ایلام هستند عنوان کرد که کشور ایران یکی از مناطق قدیمی آلودگی به سالک در دنیا هست.ایشان اعلام کرد که طی 6 الی 7 سال اخیر وضعیت بروز سالک در کشور رو به کاهش بوده است.وی گفت: بنا داریم در خصوص حذف برنامه سالک بصورت پایلوت در برخی از مناطق کشور کار بکنیم که شاید شهرستان گنبد نیز یکی از آن مناطق باشد.

 در پایان همایش با توجه به اینکه فرمانداران و بخشداران شهرستان گنبد و مراوه تپه و دهیاران و شوراها حضور داشتند از تلاش و همکاری آنان توسط دکتر هنرور و دکتر صابری تقدیر شد. همچنین از دو مهمان ویژه  دکتر عرفانی و  دکتر شیرزادی  تجلیل گردید.

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE



دفعات مشاهده: 1379 بار   |   دفعات چاپ: 332 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA



ورود کاربران

آمار بازدید

  • كل کاربران ثبت شده: 5959 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 4787 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 2754919 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 73410 بازدید