پیام خود را بنویسید

اخبار و اطلاعات : نکاتی درباره داروهای ضد افسردگی

 | تاریخ ارسال: 1396/1/30 | 

AWT IMAGE

نکاتی درباره داروهای ضد افسردگی

سرکار خانم دکتر ذاکری مسئول واحد کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو  معاونت غذا ودارو در خصوص این موضوع گفتند:

امروزه افسردگی ، اضطراب واسترس یکی از شایع ترین مسائل زندگی روزمره ماست ومشکلی هم که این زمینه وجود دارد ، مصرف غیر منطقی داروهای آرامبخش می باشد .
متاسفانه بعضی از افراد هروقت در طول روز کمی دچار اضطراب و نگرانی می شوند فوراً به سراغ قرص های آرامبخش می روند ویا شبها که خوابشون نمی بره قرص خواب آور می خورند.

AWT IMAGE
از طرفی گاهی هم شرایط برعکس می شود یعنی پزشک دارویی را تجویز می کند و بیمار زیر بار مصرف آن نمی رود و نگران وابستگی و اعتیاد به این دارو هاست.
بنابراین مهمترین توصیه این است که حتماً باید این داروها تحت نظر پزشک ، درزمان معین و به اندازه مناسب مصرف شوند.


نکته مهم در مصرف این داروها این است که تاثیر داروهای آرامبخش به تدریج ظاهر می شود یعنی 2 تا 3 هفته گاهاً تا4 هفته طول می کشد تا این داروها اثر درمانی خود را نشان بدهند ولی عوارض جانبی آنها مثل (تهوع ، خواب آلودگی ، خستگی ،خشک شدن زبان ) زودتر بروز می کند که متاسفانه بعضی از افراد به دلیل مواجه اولیه با این عوارض و نگرفتن تاثیر مثبت سریع ، مصرف دارو را قطع می کنند وزمان لازم برای اثر بخشی آن نمی گذارند ، در حالیکه این عوارض معمولاً در عرض یکی دوهفته بهبود پیدا می کنند و اثر مثبت دارو به تدریج ظاهر خواهد شد.

AWT IMAGE
نکته مهم دیگری که بسیاری از افراد نگران آن هستند وابستگی به این داروهاست .البته اگر این داروها بدون تجویز پزشک وخودسرانه برای مدت طولانی مصرف شوند سبب وابستگی به آن می شود واگر ناگهانی قطع شوند دچار احساس بی قراری ،عصبی شدن ،‌سردرد وسرگیجه می شوند.
در صورتیکه اگر این داروها تحت نظر پزشک مصرف شوند بعد از طی شدن دوره درمان، پزشک با کاهش تدریجی دوز دارو مصرف آن را قطع می کند تا از وابستگی وایجاد عوارض ناشی از قطع  مصرف جلوگیری شود.
 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 1129 بار   |   دفعات چاپ: 156 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت غذا و دارو دانشگاه می باشد.