پیام خود را بنویسید

صفحه اصلی : سی و دومین و سی و سومین مرحله توزیع سبد غذایی بین مادران باردار آسیب پذیر(سوء تغذیه) در کلاله انجام شد.

 | تاریخ ارسال: 1395/12/24 | 

برنامه توزیع سبد حمایتی مادران باردار نوبت پنجم و ششم سال 1395 به تعداد 500 سبد غذایی با همکاری شبکه و مرکز بهداشت شهرستان کلاله به مادران باردار آسیب پذیر(سوء تغذیه) با تامین اعتبار از سوی بنیاد علوی (هدایای ویژه مقام معظم رهبری)در کلاله توزیع شد.

دکتر مهیار کلوی مدیر شبکه بهداشت و درمان  شهرستان کلاله در گفتگویی اعلام کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز ،سی و دومین و سی و سومین مرحله توزیع سبد غذایی بین مادران باردار آسیب پذیر(سوء تغذیه)  که این سبد کالا به 250 مادر باردار آسیب پذیر که بیش از این توسط ماماها،بهورزان و کارشناسان مرکز بهداشت شناسایی شده اند هر 2ماه ، حداکثر به مدت یکسال تحویل می شود.

دکتر کلوی گفت: مادران نیاز به حمایت ، از ماه چهارم حاملگی تا شش ماهه اول شیردهی از این سبد غذایی برخوردار می شوند.

عزیزه چرابین کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت اظهار داشت: بهترین راه برای اطمینان از مصرف متعادل و متنوع موادغذایی در روز استفاده از همه گروههای اصلی غذایی است. هر مادری برای دستیابی به سلامت خود و جنین باید از همه گروههای غذایی استفاده کند که موادغذایی شامل 4گروه اصلی هستند شامل (1-نان و غلات  2- سبزی ها  ومیوه ها       3- شیر و فرآورده های آن   4- گوشت ، حبوبات ،تخم مرغ و مغز دانه ها ) می باشد و گروه متفرقه: شامل چربی ها و شیرینی ها گروه متفرقه محسوب می شوند  و به طور کلی باید کم مصرف شوند.

با توجه به اهمیت و نقش حیاتی و غیر قابل انکار تغذیه در دوران بارداری بر سلامت مادر و جنین و حتی تاثیر بسزای آن در دوران پس از نوزادی ، این مرکز بر آن شد از وضعیت سوء تغذیه مادران باردار و اثرات سوء ناشی از آن که بر سلامت مادر کودک تاثیر می گذارد ، بکاهد.

وی افزود: توزیع سبد کالا به بهبود وضعیت تغذیه و منحنی وزن گیری زنان باردار ، بهبود وضعیت رشدی کودکان تازه متولد شده و کاهش کم وزنی زمان تولد کمک می نماید.

وی توصیه های تغذیه ای برای وزگیری مناسب در دوران بارداری را چنین عنوان کرد و گفت:در مواردی که مادر ، اضافه وزن داشته یا چاق است و یا وزن گیری او بیشتر از مقدار مطلوب است ، رعایت نکات زیر می تواند به تنظیم وزن کمک نماید:

-1کاهش مصرف چربی ها     2-کاهش مصرف موادقندی و نشاسته ای     3-افزایش مصرف مواد پروتئینی     4-افزایش مصرف غذاهای فیبر مثل میوه و سبزی    5- تحرک کافی از طریق پیاده روی منظم روزانه 

چرابین گفت :سبد غذایی ویژه مادران باردار نیازمند شامل( 15 قلم )عسل،پنیر،مرغ، ماکارونی ، روغن مایع،برنج، عدس ،خرما ، سویا،نخود،بلغور جو،لپه ، حلوا ،عدس ،تن ماهی و لوبیا چیتی و... اقلام دیگری است که موادغذایی کامل را در اختیار مادر قرار می دهد که  برای هر سبد که حدود 350 هزار تومان برای هر مادر هزینه دارد  که از سوی بنیاد علوی (هدایای ویژه مقام معظم رهبری)تامین اعتبار می شود

 AWT IMAGE

AWT IMAGE


دفعات مشاهده: 815 بار   |   دفعات چاپ: 117 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی گلستان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | kalaleh

Designed & Developed by : Yektaweb