پیام خود را بنویسید

اخبار و اطلاعات : افزایش مصرف بی رویه پنی سیلین

 | تاریخ ارسال: 1395/6/21 | 

هشدار کارشناس دارویی واحد اطلاع رسانی دارو ها و سموم  معاونت غذا ودارو  گلستان:

افزایش مصرف بی رویه پنی سیلین


آرام آرام به فصل زیبای پاییز نزدیک می‌شویم و بازار سرماخوردگی‌ها داغ و داغ‌تر می‌شود. متأسفانه در این بین بازار مصرف خودسرانه داروها، خصوصاً آنتی‌بیوتیک‌ها و به طور اختصاصی مصرف تزریقی پنی‌سیلین نیز بسیار پر رونق می‌شود.

AWT IMAGE
خانم دکتر بهنام پور در باره افزایش مصرف بی رویه  آنتی بیوتیک ها و به ویژه پنی سیلین  هشدار داد و افزود : این یک تصور بسیار نادرست است و در بین مردم نیز بسیار شایع است که در صورت بروز هر نوع علامتی مبنی بر وجود سرماخوردگی یا آنفلوانزا، با تزریق یک یا دو عدد پنی‌سیلین، بهبودی حاصل می‌شود. حال آنکه در بسیاری از موارد، بیماری منشأ کاملا ویروسی داشته و آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری بر آنها ندارند. به طور کلّی درمان این بیماری‌ها به صورت حمایتی بوده و با تغذیه و استراحت مناسب پس ز چند روز بهبودی حاصل می‌شود؛ مگر اینکه عفونت در سینوس‌ها یا گوش و ... رخ دهد که آن هم با تشخیص و تجویز پزشک، فرد مجاز به مصرف دارو می‌باشد.
خوشبختانه در سال‌های اخیر با آگاهی رسانی بیشتر به افراد و سخت‌گیری داروخانه‌ها و مراکز درمانی مبنی بر عدم فروش بدون نسخه پنی‌سیلین، درصد موارد متضرر شدن مردم، کاهش پیدا کرده است. با این حال همچنان آمار کشور ما اختلاف زیادی با استانداردهای جهانی دارد.
 وی خاطر نشان کرد، پس تلاش کنیم آگاهی خود را در زمینه بیماری‌ها و داروها افزایش دهیم. هرگز خودسرانه اقدام به مصرف دارو، مخصوصاً آنتی‌بیوتیک و داروهای تزریقی نکنیم؛ همچنین پزشک معالج خود را در تنگنای تجویز پنی‌سیلین قرار ندهیم. ما بیشتر از هرکس دیگری می‌توانیم حافظ سلامت خود باشیم.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 4066 بار   |   دفعات چاپ: 294 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت غذا و دارو دانشگاه می باشد.