پیام خود را بنویسید

مواد غذایی با درج نشانگر رنگی تغذیه ای

 | تاریخ ارسال: 1394/12/12 | 
 

AWT IMAGE

درج نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی لیبل محصولات خوراکی که به عنوان یکی از سیاستهای سازمان غذا و دارو می باشد برچسبی است شامل آرم سازمان غذا و دارو و جدولی در کنار آن که شامل انرژی، قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در یک سهم از آن ماده غذایی می باشد. هدف از اجرای این طرح که از امسال شروع شده است کمک به مصرف کننده جهت شناسایی ویژگیهایی تغذیه ای محصول است تا با توجه به شرایط جسمی و نیازهای شخصی انتخاب آگاهانه داشته باشد. در حال حاضر درشهرستان آق قلا  واحدهای تولیدی که نسبت به درج نشانگر بر روی بسته بندی محصولاتشان اقدام نموده اند شرکت کشت و صنعت ابکار گلستان تولید کننده روغن های طبیعی خام و شرکت نصرنوین گلستان تولید کننده پنیر می باشد

AWT IMAGE

آشنایی با نشانگر تغذیه ای :

 نشانگرتغذیه‌ای علاوه بر رنگ، مقادیر هر کدام از شاخص‌ها در یک مقدار مشخص و معین که قابل فهم می‌باشد را نیز نشان می‌دهد. نشانگرهای تغذیه‌‌ای به منظور مقایسه یک محصول با محصول دیگر نیست بلکه مقایسه یک محصول با تولید متفاوت است. اولویت انتخاب با محصولی است که با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی شما، مناسب تر می‌باشد.

 شما می‌توانید با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای و مقادیرآنها بین دو ماده غذایی مثلا دو بیسکویت، دو ماست و دو کیک، مناسب ترین را انتخاب کنید.

 رنگ‌های نشانگرهای تغذیه ای با توجه به پنج عامل مهم تغذیه ای که برای حفظ سلامت باید به آنها توجه شود، انتخاب شده اند ، که عبارتند از انرژی، قند، چربی، نمک، اسیدهای چرب ترانس.

 سبز، نارنجی و قرمز سه رنگ نشانگرهای تغذیه ای هستند. در انتخاب مواد غذایی بهتر است که به رنگ‌های نشانگرها توجه شود.

 رنگ سبز، به معنی "کم" و یا "اندک" است و ما را به انتخاب مطمئن‌تر و سالم‌تر راهنمایی می‌کند.

 رنگ نارنجی، به معنی "متوسط " است و ما را به انتخاب نسبتا خوب راهنمایی می‌کند اگر چه انتخاب سبز بهتر است. محصولات غذایی با نشانگرهای نارنجی رنگ در اکثر مواقع انتخاب‌های نسبتا مناسبی هستند . هرچند نشانگرهای سبز مناسب‌ترند.

 رنگ قرمز به معنی مقادیر" زیاد" در مواد غذایی است. باید دقت کرد با توجه به فعالیت فیزیکی و شرایط جسمانی، چه زمانی و چه مقدارمصرف کنیم.

 


کلیدواژه ها: نشانگر تغذیه ای - مرکز بهداشت آق قلا - نشانگر رنگی - مواد غذایی |

دفعات مشاهده: 4071 بار   |   دفعات چاپ: 367 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

© 2019 All Rights Reserved | aghala                                                                                       کلیه جقوق  این وب سایت متعلق به شبکه بهداشت ودرمان آق  قلا می باشد