برای انس و آشتی با خدا، چه باید کرد؟
پرسش. برای انس و آشتی با خدا، چه باید کرد؟ چگونه میتوانیم در ماه مبارک رمضان، حس دعا و راز و نیاز با خدا بیابیم؟
راه انس با چیزی، برقراری ارتباط زیاد با آن است و این مطلب از نقطه نظر روان شناختی، امری مسلّم و غیر قابل انکار است. در این رابطه پرسشهایی چند قابل طرح است:
چگونه انسان، این «بی نهایت کوچک»، میتواند با آفریدگار هستی ـ آن «بینهایت بزرگ» ـ رابطه برقرار کند و این پیوند، او را از خاک تا افلاک بالا برد؟ چگونه این «هیچ»، به آن «همه» متصل میشود؟ آیا جز «دعا و نیایش»، راهی برای این پیوند هست؟ دعا چیست؟ شرایط آن کدام است؟ استجابت دعا یعنی چه؟ پیدا کردن «حال» در دعا چگونه به دست میآید؟ به چه زبانی باید دعا کرد؟ نیایش چه تأثیر روحی و معنوی بر زندگی ما دارد و...؟
میدانیم که دعا، تنها خواندن جملات و الفاظی چند ـ بیحضور دل و بیکشش روح ـ نیست؛ بلکه خواستن از ژرفای جان است. اگر دعا از جان سوخته و عطشناک برآید، «اجابت» الهی، آب گوارایی بر عطش سوزان دل سوختگان خواهد بود.
باید اجازه داد تا پای اشک، از جاده دل عبور کند. باید گذاشت وقتی آسمان دل میگیرد، باران اشک جاری شود. باید گذاشت در حالت اضطرار و طلب و درماندگی، عنان سخن به دست دل داده شود تا صمیمانه با خدا حرف بزند و مثل یک کودک، زار بزند، اشک بریزد، با اصرار بخواهد و یقین داشته باشد که این پای بر زمین کوبیدن و اشک ریختن و التماس کردن، موجب بر آمدن حاجت میشود. «گریه»، سلاح نیایشگر و «امید»، سرمایه او است: «ارحم من رأس ماله الرّجاء و سلاحُه البکاء...»[1]. باید کاری کرد تا چشمه «ربّنا»، از دل بجوشد و بر کویر سینههای سوزان جاری شود و دشت عطشناک جان را سیراب کند.
حس دعا
اگر «احساس نیاز» و «ابراز حاجت»، از طرف بنده و «قدرت رفع آن» و «اجابت دعا» از سوی خدا باشد؛ آنچه این دو سو را به هم وصل میکند، «نیایش» است. هر چه انسان فقر و نیاز خویش را بیشتر بشناسد و به قدرت و رحمت الهی آگاهتر باشد، حسّ دعا بهتر به دست میآید.
احساس بینیازی، طغیان و روی گردانی میآورد. قرآن کریم میفرماید: انسان همین که خود را غنی و بینیاز حس کند، سر به طغیان و گردنکشی میگذارد: «کَلاّ إِنَّ الاْءِنْسانَ لَیَطْغی، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی»[2]. هر چه فقر و نیاز خود را بیشتر حس کند و سررشته کارها را به دست معبود ببیند، کشش به سوی خدا بیشتر خواهد بود. قرآن میفرماید: ای مردم! شما همه نیازمند خداوند هستید و او بینیاز و ستوده است: «یا أَیُّهَا النّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللّهِ وَ اللّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»[3].
نیازمندی و وابستگی انسان به خدا کافی نیست؛ بلکه درک این دو، برانگیزاننده آن «حس دعا» است. باید حجاب بین بنده و خالق کنار برود. غرور، خودخواهی، تکبّر، بیاعتنایی، طلب کاری، قساوت دل، یأس و نومیدی و... همه به نوعی «حجاب» به شمار میرود. بر عکس، حالاتی همچون شکسته دلی، تضرّع، گریه، خشوع، امید، اضطرار، التجا، پناه آوردن، یقین به اجابت، خسته نشدن از طلب، رقّت قلب و... پردهها و حجابها را کنار میزند. سفارش حضرت پیامبر صلیاللهعلیهوآله چنین است: آن گاه که رقّت دل حاصل شد، دعا را غنیمت شمارید، که رحمت خداوند است: «اغتنموا الدعاء عند الرقه، فانها رحمه»[4].
خدا به کدام دل نزدیک تر است؟ نجوای کدام نیایش گر از بام خانه تا ملکوت خدا بالا میرود؟
در کوی ما شکسته دلی میخرند و بس بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است
حدیث قدسیِ «انا عند المنکسره قلوبهم»[5]؛ «من نزد شکسته دلانم»، اشاره به این حقیقت دارد که:
افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب، زمینی که بلند است
حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله هرگاه دعا و نیایش میکرد، مانند شخص محتاجی ـ که دست نیاز و طلب گشوده و غذا میخواهد ـ دست خود را به آستان خداوند بلند میکرد[6]. این حالت نیاز و درماندگی است که رحمت را نازل میکند و نگاه عنایت خدا را به سوی نیایشگر بر میگرداند و «بزرگی»، در همین «فروتنی» و «عزّت» در سایه همین «تواضع» است.
«دعا» اقبال بنده به درگاه الهی و «اجابت»، اقبال خداوند به بنده است. اگر مفهوم آن دو در دل جای گیرد، حالت دعا و نیایش پدید میآید. چه سعادتی بالاتر از اینکه یک «بنده»، مورد عنایت «مولا» قرار گیرد و صدایش را بشنود و خوشش آید و جواب بدهد و گاهی جواب دادن را طولانی کند تا بیشتر صدای نجوا و نیایش بنده را بشنود.
پس از تأخیر استجابت، نباید چندان نگران و نا امید شد. گاهی مولا صلاح بنده را بهتر میداند. گاهی هم تأخیر از جهت دیگر است؛ چنان که آمده است: «گاهی خداوند، اجابت دعای مؤمن را به تأخیر میاندازد؛ چون مشتاق دعای او است و میفرماید: صدایی است که دوست دارم آن را بشنوم»[7].
شاید هم، دعا از صمیم دل و از روی خلوص نیّت نبوده و شرایط استجابت در آن فراهم نیست. مگر دعا از دل غافل و زبان یاوهگو و نیّت آلوده و نیایشگر ریاکار، این اندازه اثر دارد که به آسمان رود و به آستان خدا رسد؟!
به هر حال، حال را هم باید از خدا خواست که «محوّل الاحوال» است.
امامعلی علیهالسلام میفرماید: خشکیدن اشک از چشمها، نتیجه قساوت دل و آن، نتیجه زیاد شدن گناهان است: «ما جفّت الدموع الا لقسوه القلوب، و ما قست القلوب الا لکثره الذنوب»[8].
عصیان و گناه، پرتگاه دل ماست
مسدود به روی عقل، راه دل ماست
خشکیدن اشک گریه از چشمه چشم
گویای سقوط پایگاه دل ماست[9]
آداب دعا
برخی از «آداب دعا» از این قرار است:
1. مداومت و پیوستگی در دعا؛ یعنی همیشه، همه جا، در هر حال، غم و شادی، راحتی و رنج، فقر و دارایی، پیری و جوانی، بیماری و تندرستی، شدّت و رخا و... باید دعا کرد و به راز و نیاز با معبود پرداخت.
2. پرهیز از گناه؛ چرا که گاهی گناهان مانع اجابت دعا میشود: «اللهم اغفرلی الذّنوب التی تحبس الدعا»[10].
3. دعای دسته جمعی و آمین گفتن گروهی از مؤمنان؛ روایت است که: «هرگاه برای امام باقر علیهالسلاممشکلی پیش میآمد، زنان و کودکان خانواده را جمع میکرد و دعا میکرد و آنان آمین میگفتند».[11]
4. دعا به نامهای نیک خدا و ستایش و حمد و ثنا پیش از دعا؛ چرا که هر نامی کلید دری از رحمتهای الهی است و هر اسمی خاصیّتی دارد. ستایش الهی، شرط ادب پیش از عرض حاجت است.
5. بازگو کردن حاجتها و بر شمردن نیازها؛ هر چند که خداوند دانای همه چیز است و هم نامه نانوشته میخواند و هم اسرار نهفته میداند؛ امّا خود این مطرح کردن، گامی نزدیک به اجابت است. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «خداوند میداند آنچه را که بندهاش هنگام دعا میخواهد؛ ولی دوست دارد که نیازها را به درگاه الهی عرضه کند. پس هرگاه دعا میکنی، حاجتهایت را یک به یک نام ببر».[12]
6. اصرار و الحاح و خسته نشدن و پیوسته خواستن؛ چرا که وقتی دری بسیار کوفته شود، کسی پیدا میشود که در را باز کند. اصرار در دعا، مایه گشوده شدن در رحمت و اجابت الهی است.
7. داشتن همت بلند و خواستن حاجتهای مهم؛ خواستهها هر چه متعالیتر، با ارزشتر و فراگیرتر باشد، بهتر و به استجابت نزدیکتر است. خواستهها، تنها مادی و برای رفع مشکلات معیشتی نباشد؛ خواستههای معنوی و اخروی نیز مد نظر باشد.
قرآن کریم میفرماید: آنان که از خدا فقط دنیا میخواهند، در آخرت نصیبی ندارند؛ امّا بعضی هم نیکی دنیا و هم نیکی آخرت و نجات از دوزخ میخواهند:«رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَهً وَ فِی الاْخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنا عَذابَ النّارِ»[13].
در دعا پسندیده است از پیشوایان مکتب، بهره جوییم و ادب دعا کردن و داشتن خواستههای متعالی را از آنان بیاموزیم. دنیای غنی و فراگیر «خواستههای متعالی» در دعاهای معصومین، عالمی زیبا و بیپایان است. تنها کافی است به دعای امام سجاد علیهالسلام (دعای مکارم الاخلاق)[14] نظر بیفکنیم، تا با گوشه ای از نیازهای والا و خواستههای متعالی از زبان آن زینت عابدان آشنا شویم.
توجه به این نکته بایسته است که مکان و زمان دعا، در رسیدن به آثار و نتایج مادی و معنوی آن، تأثیری به سزا دارد و اولیای الهی، مکانها و اوقاتی را بیان کردهاند که دعا در آنها زودتر به اجابت میرسد. در میان اوقاتی که مناسبت بیشتری برای دعا و مناجات با قاضی الحاجات دارد، ماه مبارک رمضان دارای جایگاهی ممتاز است و دعا و نیایش در این ماه، حال و هوایی دیگر و اثری شگرف دارد.
ماه رمضان، تنها بهار قرآن کریم و هنگامه تلاوت کلام روحبخش خداوند نیست؛ بلکه فصل شکفتن گل واژههای دعا و غنچههای نیایش بر لبهای مشتاقان مؤمن نیز میباشد. روزهداران خداجو، در زلال رمضان، دل و جان را میشویند و بر گرد حریم دوست پرواز میکنند و بر شاخسار ذکر و یادِ محبوب و دعا و نجوای با او، آشیان میگیرند. با اشک روان، دشت تفتیده قلبشان را نمناک میسازند و بر درد و زخم دلشان مرهمی مینهند.
در این میان، دعاها و مناجاتهای امامان معصوم علیهمالسلام ، سوز و نوایی دیگر دارد. حقایق و معارفی که در این ماه عزیز، در قالب دعا از نای پاک برگزیدگان حق برآمده، از محتوا و ژرفای خاصی برخوردار است. انس با دعاهای اهل بیت علیهمالسلام در ماه رمضان، در بهرهمندی بیشتر از مهمان خانه الهی و سفره گسترده این ماه، بسی سودمند و پرفایده است. دعاهای رسیده از برگزیدگان حق در این ماه نورانی، بسیار است... .
«الهی! در هندسه وجود، توحید را نقطه پرگارمان ساز، دایره تلاشمان را بر محور نقطه ایمان قرار بده و خطّ زندگی را امتدادی از نقطههای نیاز بساز. زاویه دیدمان را باز کن تا چشم بگشاییم، به چهره حقیقت و گوش سپاریم، ولی به آهنگ معنویت».[15]
[1]. دعای کمیل.
[2]. علق 96 آیه 6.
[3]. فاطر 35 آیه 15.
[4]. بحار الانوار، ج 93 ص 313.
[5]. منیهالمرید، ص 123 از تفسیر کشف الاسرار، ج 1، ص 135.
[6]. ابن فهد حلّی، عده الداعی، ص 139.
[7]. بحارالانوار، ج 97 ص 296.
[8]. همان، ج 70 ص 354.
[9]. برگ و بار، ص 286.
[10]. دعای کمیل.
[11]. کلینی، کافی، ج 2، ص 525.
[12]. وسائل الشیعه، ج 4 ص 191.
[13]. بقره 2، آیات 200 و 201.
[14]. صحیفه سجادیه، دعای 20 ؛ مفاتیح الجنان، دعای مکارم الاخلاق.
[15]. حسن حسن زاده آملی، الهی نامه، ص 70.
دفتر نهم از مجموعه کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، پرسش ها و پاسخ های برگزیده ویژه ماه مبارک رمضان