پیام خود را بنویسید

هیئات محبان الائمه نهاد : دعای هر کسی به اندازه معرفت اوست

 | تاریخ ارسال: 1394/2/22 | 

دعای هر کسی به اندازه معرفت اوستAWT IMAGE

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی،  در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به علم غیب ائمه(ع) و پیامبر(ص) اظهار کرد: نصوص درباره علم غیب دو دسته است یک دسته اینکه اینها چون محدود هستند، علم محدود دارند و نصوص دیگر اینکه علم آنان نامتناهی است یعنی از این جهت که وصل به مخزن الهی هستند نامتناهی هستند لذا هر چه بخواهند و هر وقت بخواهند می‌توانند یاد بگیرند و بخواهند مرده را زنده کنند می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه علم غیب ائمه در فقه کارایی ندارد، ادامه داد: ائمه در مقابل دشمنان و مشرکان گاهی برای اثبات کرامت از علم غیب استفاده می‌کردند و علم غیب برای این مسئله است نه اینکه برای حلال و حرام و فقه استفاده شود چون علم غیب اجل از آن است که برای فقه به کار رود.

کافران دردناک‌ترین مذوق را می‌چشند

 

این مفسر قرآن با بیان اینکه مشرکان دائما پیامبر را مجنون و شاعر و ... معرفی و قرآن را هم لغو معرفی می‌کردند تصریح کرد: در بحث «کُلُ نفس ذائقه الموت» بیان شد که هر فردی مرگ را می‌چشد و در جریان عذاب هم درست که انسان کافر و مشرک، ذائق است و مذوق را هضم می‌کند، اما گاهی آنچه می‌چشد آب گوارا و گاهی آب جوشان است و عذاب اینها در جهنم هم مستمر است و دائما در چشیدن دردناکترین داروی خود هستند.

 

نسخه تقوا برای کسانی است که در صراط هستند

 

ایشان قرآن دستور پروا و پرهیز می‌دهد ولی پروا برای مریضی است که با پرهیز خوب می‌شود اما کسی که پرهیز نمی‌کند به او دستور تقوا نمی‌دهند بلکه می‌گویند هر چه می‌خواهی میل کنی، بکن. خدا هم به کافران و مشرکان فرمود «هر چه می‌خواهید بکنید» یعنی کار شما تمام است زیرا پرهیز برای بیماری است که در صراط درمان است لذا دارالخلد دامنگیر آنان می‌شود.
وی افزود: فرمود صوت انبیاء دعوتنامه است که در مقابل دعوت شیطان و نفس و ... ارایه شد ولی شما گوش نکردید و دعوت شیطان را پذیرفتید و امروز این عذاب ناشی از آن است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسانی که در راه خدا استقامت داشته باشند برای حفاظت آنان فرشتگان تنزل می‌یابند تصریح کرد: نجات از غم و اندوه و هراس و بشارت به بهشت و اعلام ولایت به مومنان که ما ولایت شما را در دنیا داریم و در آخرت هم این ولایت هست از جمله برکات تنزل فرشتگان بر کسانی است که گفتند خدا پروردگار ماست و در این راه استقامت کردند و نه بیراهه رفتند و نه راه کسی را بریدند.

 

وی تاکید کرد: لذا به آنان گفته می‌شود امروز شما در نعمت الهی غرق و در آن جاودانه‌اید و تازه این «نُزُلی» از جانب خداست زیرا نزل آن پذیرایی اولیه برای میهمان است تا مائده اصلی آماده شود و فرمود در بهشت چیزهایی است که شما نمی‌دانید تا دعا کنید و آن را بخواهید.

دعای هر کسی به اندازه معرفت اوست

 

صاحب تفسیر تسنیم افزود: بارها عرض شد پیشنهاد و دعای هر کسی به اندازه معرفت اوست لذا هیچ کشاورزی در عمرش آرزو نمی‌کند که من ای کاش نسخه خطی تهذیب را داشته باشم چون نمی‌شناسد. در بهشت نیز این طور است چیزهایی است که اصلا ما نمی دانیم چیست که آن را آرزو کنیم لذا فرمود اجمالا بدانید هر چه بخواهید هست ولی یکسری چیزهایی هست که نمی‌دانید و چون نمی‌دانید نمی‌خواهید.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: خدا رب و اله مومنان است که این الوهیت برای مومنان با مهر و صفا و برای کافران با قهر و عذاب همراه است. اینکه در آیت الکرسی فرمود خدا ولی مومنان است و شیطان ولی کافران نعوذبالله به معنای وجود دو ولی در جهان نیست. ما دو تا ولی که نداریم آنها ابلیس و یا فرشتگان هستند که تحت فرمان الهی کار می‌کنند.

 

این مفسر قرآن اظهار کرد: فرمود اگر اینها ولایت دارند، زیر نظر ما کار می‌کنند و رسالت ما را انجام می‌دهند. دو عامل کیفر تلخ اینهاست که یکی اندیشه است و تمام مغالطات ضد دین نیز یک منشا شیطانی دارد و مشکل دیگر هم در عمل است.

 

تایید خدا برای مومنان

 

وی افزود: البته وسوسه‌کننده و شیطان هم بدون اذن حضرت اله کار نمی کند اما این به معنای اجبار و تفویض نیست معلوم است که ولایت شیاطین نیز تحت ولایت مطلق الهی است همان طور که ولایت فرشتگان است از این رو انسان مومنی را که می‌ترسد و گرفتار اندوه است او را به صبر و امثال صبر تایید می‌کند.
وی ادامه داد: وعده صریح قرآن است که اگر شما خود را اصلاح کیند باران به عهده ما ولی اگر اختلاس و بدرفتاری و گرانفروشی و ... باشد و بعد بخواهید سد پر شود این نیست. فرمود اینکه فرشته و باران بیاید و غم و حزن از ما برداشته شود همه بسته به استقامت ما در راه خدا دارد و اینکه گرانفروشی و احتکار و ... نکنیم.

 

عالم یک مدیرکل بیشتر ندارد

 

این مفسر قرآن بیان کرد: یک مدیرکل است که عالم را اداره می‌کند و همه عالم و باد و مه و خورشید و .... را با نظم و ترتیب اداره می‌کند. فرمود ما در هر زمان و هر زمینی اگر کسی بیراهه نرود نعمت دنیا و آخرت را به او می‌دهیم و برای ما زمان و مکان فرقی ندارد.
این مرجع تقلید عنوان کرد: فرمود کسانی که راه صحیح بروند جزء ضیوف الرحمان هستند الان هم ماه رجب و رمضان در پیش است و هر کس می‌تواند عبادت و روزه و طهارت پیشه کند به خصوص در این ماه‌های پیش رو از فضیلت بیشتری برخوردار است.

 

وی تاکید کرد: درس گوشه‌ای از کار است؛ اصل عبادت است و اگر کسی لذت عبادت را بچشد شیرین‌ترین لذت را خواهد چشید و در تایید عبادت‌کنندگان مومن فرمود شما بیراهه نروید من همه چیز را تامین می‌کنم.


دفعات مشاهده: 1245 بار   |   دفعات چاپ: 278 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA