برگشت به صفحه اول سایت برگشت به صفحه اول این زیربخش نقشه سایت بخش انگلیسی
AWT IMAGE
محتوای آموزشی::
بسته های اطلاعاتی و آموزشی::
پمفلت های آموزشی::
آرشیو مطالب آموزشی::
::
خود مراقبتی در رانندگی

AWT IMAGE

..
سرعت

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
مراقبتهای بارداری

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
آموزشی

AWT IMAGE

..
:: صفحه اصلی : کنترل فشار خون ::
AWT IMAGE

شیر بدون چربی بخورید.البته اگر از این نوع شیرها در دسترستان نیست می توانید شیر یک درصد چربی میل کنید.
در سالادتان اسفناج بریزید: اسفناج از سبزی های پر فیبر ، کم کالری و مملو از مواد مغذی است که به سامت قلب و عروق کمک می کند و مواد مغذی آن عبارتند از پتاسیم، منیزیم، اسید فولیک که خاصیت کم کردن فشارخون را دارند.
ماهی بیشتر بخورید: در میان انواع گوشت ها، ماهی از بهترین ها است .این منبع پروتئینی سرشار از اسید چرب امگا 3 است و مواد مغذی ای دارد که از تشکیل پلاک در عروق و از افزایش فشارخون جلوگیری می کند . البته بهتر است ماهی را تنوری یا کباب شده میل کنید که کمترین روغن در تهیه آن بکار رود و همراه با انواع سبزی های تازه مصرف شود .

قهوه را حذف کنید: قهوه از نوشیدنی هایی است که مداومت در خوردن آن می تواند باعث افزایش فشار خون شود زیرا موجب باریک شدن عروق و درنهایت گرفتگی آنها را به دنبال خواهد داشت . به همین دلیل قهوه را از فهرست نوشیدنی هایی که در روز میل می کنید حذف کرده و به جای آن چای سبزبنوشید .
مصرف نمک را کاهش دهید : نمک از منابع سدیم است که دریافت آن باعث افزایش فشار خون می شود و زمینه را برای ابتلا به سرطان های معده ،مری و مثانه افزایش می دهد . انواع بیسکویت ، کنسروها، سوسیس وکالباس از منابع سدیم هسنتد پس باید از خوردن بیش از حد آنها صرف نظر کنید . به جای نمک بهتر است از سایر ادویه ها و گیاهان معطر به خصوص
رازیانه ، فلفل سیاه ، زنجبیل ، ریحان و ترخون استفاده کنید و برای طعم دار کردن ، آنها را در غذاهایتان بریزید .
شکر کمتر مصرف کنید : شکر از طعم دهنده هایی است که باعث افزایش وزن می شود و با بروز چاقی ، زمینه ابتلا به فشار خون افزایش پیدا خواهد کرد .
به همین دلیل گفته می شود افراد چاق احتمال بیشتری دارد که به فشار خون مبتلا شوند . توصیه می شود به جای شکر از عسل استفاده کنید و به جای انواع شیرینی ها ) که منبع شکر هستند( میوه های شیرین و توت بخورید .
انواع لوبیا را در سبد غذایی تان بگنجانید: منظور از انواع لوبیاها ، لوبیا چیتی،قرمز و سفید و چشم بلبلی است. این مواد غذایی مملو از فیبرهای محلول ،منیزیم و پتاسیم هستند که همگی خاصیت کاهندگی فشار خون را دارند . به همین دلیل آنها را در سالاد و سوپ بریزید و از خواص ارزشمند آنها برخوردارشوید.
گاهی به جای نان سبوس دار ، سیب زمینی بخورید: سیب زمینی منبع غنی از منیزیم و پتاسیم محسوب می شود و هر دوی این املاح معدنی باعث کاهش فشار خون می شوند. به همین دلیل توصیه می شود سیب زمینی را تنوری و بعد از مزه دار کردن ، آن را با سبزی های معطری مانند نعناع و حتی پودر سیر، به جای برش های نان میل کنید. فراموش نکنید که هر یک عدد سیب زمینی 80کیلو کالری انرژی دارد و یک واحد نان و غلات محسوب می شود .
روغن زیتون را انتخاب کنید: روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها است  زیرا خاصیت کاهندگی فشار خون دارد و می توانید برای پخت و پز و استفاده از آن در سالاد استفاده کنید .

سرکه سیب بخورید: سرکه سیب از چاشنی هایی است که به کاهش فشار خون کمک می کند. اگر یک لیوان آب را با 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب مخلوط و به آن یک قاشق غذا خوری عسل اضافه کنید و صبح با معده خالی این نوشیدنی را بنوشید در طولانی مدت فشار خونتان تنظیم خواهد شد . البته ازاین خاصیت ، زمانی برخوردار خواهید شد که پرهیز غذایی هم داشته باشید .
آب کرفس بنوشید: شما می توانید آب کرفس را با مخلوط کن یا آبمیوه گیری تهیه کنید . بررسی ها نشان داده اند نوشیدن 2 تا 3 لیوان آب کرفس درماه به تنظیم فشار خون کمک می کند و آن را به حد طبیعی می رساند .
خیار را فراموش نکنید: خیار از سبزی هایی است که خاصیت ادرارآوری دارد و با تامین آب بدن باعث کاهش فشار خون می شود و به همین دلیل بهتراست در روز 2 خیار تازه بخورید . برای طعم دار کردن آن می توانید به جای نمک از سبزی های معطر مانند نعناع ، آویشن و یا شوید استفاده کنید .
منبع: مجله سلامت- شماره 415 سال 92

دفعات مشاهده: 1089 بار   |   دفعات چاپ: 287 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گلستان
Persian site map - English site map - Created in 0.046 seconds with 1123 queries by yektaweb 3302