پیام خود را بنویسید

مکمل ها : مکمل ها


کد خبر : 2126 تاریخ انتشار :  1393/08/19 - 15:09


مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی ،سنتی و مکمل:

لغو مجوز فراورده های مکمل غیر لازم یا مضر سلامت جامعه/مکمل از داروخانه تهیه شود

AWT IMAGE

مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی ،سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به دلایل مختلف گرایش مردم به مکمل ها زیاد شده است گفت: متاسفانه بخشی از این درخواست ها از کانالهای غیر قانونی و قاچاق تامین می شوند که نمی توان آمار دقیقی از میزان مصرف مکملها ارائه کرد.

به گزارش ایفدونا - Ifdona ، ‌« امیرحسین جمشیدی » در گفت و گو با خبرنگار ایفدونا افزود: اگرچه مکمل و دارو از نظر مواد موثره شبیه هم هستند که به عنوان نمونه در مورد ویتامینها اگر دوز آن از یک حد بالاتر رود دارو تلقی می شود ولی هیچ زمانی حق نداریم بر روی بسته بندی های مکمل ها درج کنیم داروی پیشگیری از فلان بیماری را کشف کرده ایم.
جمشیدی در تعریف مکمل گفت: به فرآورده ای که هیچ ادعایی در خصوص تشخیص، پیشگیری، درمان و نوتوانی بیمار ندارد گفته می شود لذا طبق قانون هرمحصولی ادعای درمان کند باید در گروه دارو در مورد آن بررسی و مطالعه بالینی صورت گیرد.
وی در خصوص اینکه مصرف کدام مکمل ها بیشتر است تصریح کرد: مکمل های مربوط به قد و وزن همچون از چاقی و لاغری و مکمل های جنسی مصرف بیشتری در بین هموطنان دارند.                                                                                   
   جمشیدی راهکار سازمان غذا و دارو برای کاهش مصرف مکمل ها را راهکارهای پیشگیرانه درباره صحت ، سقم و اثربخشی مکملها عنوان کرد و تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در این بخش برنامه ریزی های زیادی دارد که به عنوان نمونه می توان به برنامه های سازمان غذا و دارو در این حوزه اشاره کرد که شامل ملزم  کردن صاحبان پروانه به رعایت ضوابط مربوط به شرایط بهینه تولید و کنترل های قبل ، حین و پس از تولید و مطالعات کنترل کیفی در سطح بازار می شود.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: تصویب دستورالعمل های مرتبط با تولید قراردادی مکمل ها توسط صاحبان پروانه با رعایت ضوابط اعلام شده و لغو مجوز فراورده های مکمل غیر لازم یا مضر سلامت جامعه از دیگر برنامه سازمان غذا و دارو در این بخش است.
جمشیدی اظهار داشت: راهکار های دیگری که نیاز به برنامه ریزی های اساسی و درازمدت دارند شامل مبارزه سیستماتیک و هدفمند با تبلیغات فریبنده در سطح داخل و خارج از کشور مثل  مجلات و شبکه های ماهواره ای ،‌مبارزه با واردات بی ضابطه و غیر قانونی  یا همان قاچاق این محصولات با کمک نیرو ی انتظامی و مهم تر از همه بالابردن فرهنگ مصرف خصوصا مصرف منطقی مکملها از طریق اطلاع رسانی های موثر است.

**فهرست مکمل های مورد تائید و دارای پروانه به زودی اعلام می شود

وی گفت: در آینده ای نزدیک فهرست مکمل های مورد تایید و دارای پروانه را به تفکیک ساخت یا واردات اطلاع رسانی خواهیم کرد.
جمشیدی با بیان اینکه یک اصل کلی درباره تهیه دارو وجود دارد وآن اینکه حتما باید با نسخه و فقط از داروخانه ها تهیه شود افزود: اما در مورد مکمل اگر چه ارائه نسخه ضرورت ندارد ولی باید از داروخانه تهیه شود  که رعایت این مسئله بسیاری از مشکلات را  بصورت پیشگیرانه ای  برطرف خواهد کرد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده های طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه برای مصرف مکمل نیز باید همانند دارو به پزشک مراجعه کرد اظهار داشت: در باشگاه های بدنسازی و آرایشگاههای زنانه بسیار دیده شده که افراد عامی اقدام به تجویز وپیشنهاد مکمل می کنند که آسیب های ناگوار ی متوجه مصرف کننده می شود.
جمشیدی با توصیه به مردم در خصوص استفاده از مکمل ها گفت: طبق آئین  نامه ها و قوانین موجود تبلیغ دارو، مکمل دارویی گیاهی در معابر عمومی  و در رسانه های غیرتخصصی ممنوع است.
وی ادامه داد: تهیه انواع مکمل ها در موارد خاص به شرطی است که آحاد جامعه را گمراه نسازد مشکلی ندارد.به عنوان مثال هم اکنون برخی از بیلبوردهای معابر عمومی و حتی مراکز تفریحی ورزشی این این محصولات تبلیغ می کنند که در آنها ادعاهای درمانی دیده می شود ولی بهتر و شایسته است هموطنان فریب  تبلیغات ماهواره ای را نخورند و آگاه باشند که نظام درمانی کشور دارای مجوز قانونی است و بهترین راهنما برای تامین و پایداری سلامت آنها محسوب می شود.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2732 بار   |   دفعات چاپ: 404 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت غذا و دارو دانشگاه می باشد.