پیام خود را بنویسید

الگوی صحیح تهیه ومصرف مواد غذایی درمدارس

  بررسی تغییرات هورمونی بر رشد و ارتباط آن با خواب و صبحانه

 بهترین زمان ترشح هورمون رشد ساعت 9 شب است که هنگام خواب در دانش آموزان کودک و نوجوان ایجاد می شود و در صورت دیرخوابیدن رشد آنها دچار اختلال می شود.

  • خانواده ها هنگام شروع مدارس باید به نحوی برای فرزندانشان برنامه ریزی کنند که به خواب شب آنها لطمه وارد نشود و اینگونه نباشد که به خاطر دیر خوابیدن میلی به خوردن صبحانه نداشته باشند زیرا تمایل به صرف صبحانه که از اصلی ترین وعده های غذایی است ، با تنظیم خواب دانش آموزان کودک و نوجوان ارتباط مستقیم دارد.

  «برای اصلاح عادت غذایی کودکان، ابتدا خانواده بایستی عادات غذایی خود را اصلاح کند)

  روش صحیح برای وعده اصلی غذایی صبحانه به لحاظ علمی، صرف صبحانه در منزل است اگر حتی یک لیوان شیر باشد و برای مدرسه هم، باید میان وعده ای مصرف شود که در منزل تهیه می شود. اگر میان وعده ها در طول هفته از تنوع و کیفیت خوبی از لحاظ غذایی برخوردار باشد علاوه بر این که دانش آموز به مصرف آن رغبت بیشتری نشان می دهد، نیازهای مختلف غذایی او نیز رفع می شود.

 

 

  والدین دبستانی ها بخوانند

  با توجه به میزان فعالیت و تحرک دبستانی ها و بالابودن سرعت رشد در آنها، بهره مندی آنها از مواد پروتئینی و غذاهای پرکالری باید در حد نیاز باشد.
بشقاب پسرها سفید و بشقاب دخترها قرمز باشد
در رده سنی نوجوانان برای دخترها باید بیشتر به موادی که حاوی آهن هستند (مانند گوشت) توجه شود البته لبنیات هم حتما باید در رژیم غذایی آنها به میزان کافی در اولویت قرار گیرد.
اما در مقایسه با دخترها، نیاز پسران نوجوان به کلسیم بیشتر از آهن است ، لذا برای آنها مصرف لبنیات در اولویت اول قرار می گیرد. والدین دلسوز بجای اینکه روزانه مبلغی پول به فرزندشان بدهند تا از مواد غذایی بیماری زایی مثل فلافل ،سمبوسه ، سوسیس و کالباس استفاده کنند ، میتوانند از میان وعده ای سالم و انرژی زا مثل نان و پنیر ، میوه و دانه های خوراکی استفاده کنند که مواد مغذی موجود در آن به رشد ذهنی و بدنی فرزندشان کمک می کند.

  بوفه مدارس محلی مناسب برای ایجاد ذائقه سالم

 

  از مسئولان مدارس و اولیا خواسته شده از عرضه اقلامی که ارزش غذایی کم دارند مانند انواع پفک، یخمک، نوشابه، آدامس، شکلات، سوسیس، کالباس، الویه، همبرگر و کباب لقمه و نیز محصولات غذایی بدون بسته بندی و یا فاقد پروانه ساخت و کد بهداشتی و تاریخ مصرف جلوگیری شود. این بوفه ها باید به عرضه موادی مانند ساندویچ نان و پنیر، نان و تخم مرغ، شیر پاستوریزه، استرلیزه و فرآورده های آن مانند دوغ، پنیر، و... بیسکویت، کلوچه و کیک هایی که کد بهداشتی و پروانه ساخت دارند و به طریق بهداشتی تهیه و بسته بندی شده است، انواع تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، خرما، انواع خشکبار، انواع میوه ها مثل سیب و گلابی، نارنگی، پرتقال و سبزیجاتی مانند هویج که کاملا شسته شده است تشویق شوند.

  فروش میوه در بوفه مدارس روشی پسندیده می باشد از آنجایی که میوه ها سرشار از ویتامین و املاح هستند می توانند میان وعده مناسبی برای کودکان باشند

  هشدار برای بوفه های مدارس

  پفک، چیپس، انواع تنقلات و ساندویچ های سرد از میان وعده هایی پرطرفدار میان دانش آموزان است در حالی که امروزه مصرف این مواد خوراکی مضر بیانگر افزایش آمار بالای بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، چاقی، فشارخون بالا و بیماری های قلبی و عروقی است.
سیری شکمی بدون توجه به کیفیت موادی که مصرف می کنیم به دست می آید اما سیری سلولی که اساس سلامت ما را تشکیل می دهد، فقط با رسیدن املاح و موادلازم به سلول ها تامین می شود.

 

  مصرف فست فود در دوران کودکی می‌تواند منجر به کوتاهی قد شود 

  «مصرف غذاهای آماده به مصرف و فست فودها و انواع تنقلات منجر به بروز اختلالات تغذیه ای در کودک می شود که در صورت تداوم این حالت، رشد کودک بعد از بلوغ متوقف شده و دیگر نمی توان کمبودهای تغذیه ای برای رشد وی را جبران کرد.مصرف این غذاها به دلیل اینکه فاقد مواد مغذی و انواع ویتامین ها مثل ویتامین A و ویتامین C و روی وپروتئین هستند و در صورتی که به صورت بهداشتی تهیه نشده باشند قدرت مقاومت کودک در برابر بیماری ها را کاهش می دهد، همچنین دستگاه گوارش کودک ضعیف شده و مواد غذایی را به راحتی نمی تواند جذب کند وعلاوه بر آن کودک به دلیل تغذیه غلط و کمبود آهن دچار کاهش تمرکز شده و قدرت یادگیری وی کاهش پیدا کرده و در نتیجه دچار افت تحصیلی می شود .»

  سیری شکمی بدون توجه به کیفیت موادی که مصرف می کنیم به دست می آید اما سیری سلولی که اساس سلامت ما را تشکیل می دهد، فقط با رسیدن املاح و موادلازم به سلول ها تامین می شود.

  

  توصیه به والدین و مدارس

  • خانواده ها می توانند باارائه میان وعده های مغذی به دانش آموزان، بر رشد و افزایش ضریب هوشی و یادگیری آنها تاثیر قابل توجهی بگذارند والدین باید بیشتر نان و پنیر، انواع تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، خرما، انواع خشکبار، انواع میوه ها مثل سیب و گلابی، نارنگی، پرتقال و سبزیجاتی مانند هویج که کاملا شسته شده است ،به فرزندشان بدهند تا او از مواد مغذی بیشتری بهره مند شود.
گردو مانند ماهی ، اسید چرب امگا 3 دارد و بر رشد ذهنی دانش آموزان تاثیر مثبتی میگذارد.

 

 

  

 


دفعات مشاهده: 1819 بار   |   دفعات چاپ: 513 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 13 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

© 2019 All Rights Reserved | aghala                                                                                       کلیه جقوق  این وب سایت متعلق به شبکه بهداشت ودرمان آق  قلا می باشد