آموزش : مدیریت بحران

  تعریف بحران:

  به حادثه ای که بطور طبیعی و یا بوسیله بشر بطور ناگهانی و یا بصورت فزاینده به وجود آید و سختی و مشقتی را به جامعه انسانی تحمیل نماید و جهت برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده باشد بحران می گویند.

  تعاریف مدیریت بحران:

  مجموعه ای از فعالیت ها یا فرآیندها برای تشخیص، مطالعه یا پیش بینی بحران و مجموعه ای از اقدامات است که سازمان را قادر به جلوگیری یا اداره موثر بحران ها می کند.

  تلاش نظام یافته توسط اعضای سازمان همراه با ذی نفعان خارج از سازمان ، در جهت پیشگیری از بحران ها و یا مدیریت اثربخش آنها در زمان وقوع.

  دربرگیرنده برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل دارایی ها و فعالیت ها، قبل، حین و بعد از مواجهه با رویدادهای غیرمترقبه به منظور کاهش زیان های وارده به سازمان و بازیابی کامل سازمان می باشد.

  اهداف مدیریت بحران:

  بهینه سازی فعالیت های مقابله با بحران و به حداقل رساندن خسارات ناشی از آن

  دست یابی به راه حلی معقول برای برطرف کردن شرایط غیرعادی است به گونه ای که منافع اساسی سازمان حفظ گردد.

  دست یابی به راه حلی رضایت بخش برای برطرف کردن شرایط غیرعادی به طریقی است که منافع و ارزشهای اساسی حفظ وتامین شود.

  برداشتن گام های صحیح و ارایه مراقبت های لازم است تا اطمینان حاصل نماییم که تاثیرات منفی ناشی از یک مسئله یا بحران، چه بر تصویر سازمان نزد عموم مردم و یا عملکرد آن گذاشته است.

  مدیریت بحران در بیمارستان

  بیمارستان نیز به عنوان یکی از نهادهای مهم ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی نقش مهمی را در بازگشت سلامت جسمی و روانی جامعه دارد لذا اعمال مدیریت کارآمد در زمان وقوع بحران می تواند در عملکرد مطلوب و بهینه این نهاد تأثیر بسزایی داشته باشد.

  مدیریت بحران را می توان فرآیند پیش بینی و آمادگی قبلی برای رویارویی، مقابله، کنترل و هدایت عوامل و رویدادهایی دانست که بقا و توسعه سازمان را به مخاطره می اندازد.

  مراحل مدیریت بحران عبارتند از :

  مرحله پیش بینی و آمادگی

  مرحله امدادرسانی

  مرحله بهبود و بازسازی

  مرحله آمادگی کلیه اقدامات و عملیاتی است که دولت ها، جوامع و همچنین افراد را قادر به انجام عکس العمل سریع در مواقع بروز بحران می نماید و مرحله امدادرسانی به مجموعه اقدامات بهداشتی و درمانی اطلاق می شود که در حین و بعد از وقوع بحران انجام می پذیرد و بالاخره مرحله بهبودی عملیاتی است که به منظور عادی سازی شرایط و اوضاع یک کشور یا بخشی از آن بعد از وقوع بحران صورت می گیرد.

  مرحله آمادگی شامل :

  پیش بینی نوع و زمان وقوع بحران : (با بهره گیری از نتایج تحقیقات در موسسات ژئوفیزیک، محققین و تحلیل گران روابط بین الملل)

  تشکیل کمیته بحران : (شامل : ستاد پشتیبانی، ستاد اطلاعات مدیریت بیمارستان، ستاد امداد و اسکان، ستاد اطفای حریق، ستاد جستجو)

  تعریف بحران، عملیات و اقدامات لازم و چک لیست های نظارت : (مستندسازی)

  آموزش : (آشنایی کارکنان با کد بحران، نحوه تخلیه بیماران، آشنایی با وظایف محوله و وسایل اطفای حریق، آشنایی با نقشه بیمارستان و راههای خروج اضطراری)

  طراحی سیستم های دقیق اطلاعات بیمارستان ( HIS ) : (اطلاعات به منزله یکی از منابع سازمان می باشد و برنامه ریزی و تصمیم گیری صحیح را میسر می سازد).

  طراحی سیستم های هشدار دهنده

  تهیه تجهیزات اطفای حریق

  تدوین دستورالعملهای ایمنی

  پیش بینی برق اضطراری

  استاندارد کردن ظروف محتوی حلال ها و مواد قابل اشتعال

  استاندارد کردن لوله کشی و دستگاههای تهویه هوا

  فراهم نمودن امکانات مربوط به ذخیره سازی آب، غذا و داروهای اساسی

  تهیه نقشه جغرافیایی منطقه

  تهیه وسایل و تعیین فضاهایی برای ایجاد پناهگاه

  پیش بینی امکانات هوایی و زمینی برای امداد مصدومین

  اخذ بیمه حوادث برای بیمارستان

  تقویت بخش اورژانس از نقطه نظر میزان منابع تجهیزاتی و نیروی انسانی در 3 سطح اورژانس با هدف کاهش مرگ و میر، کاهش میزان معلولیت و تأمین سلامت جسم و روان مصدومین

  انجام مانورهای دوره ای

  مرحله امدادرسانی :

  در مرحله امدادرسانی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می گردد خدمات بهداشتی در 2 مرحله انجام می پذیرد :

  ارائه خدمات بهداشتی در زمان وقوع بحران شامل : انتقال افراد نجات یافته به محل های امن ـ انتقال مجروحان به محل نگهداری مجروحان ـ نجات افراد و خروج اجساد از محل حادثه

  ارائه خدمات بهداشتی در اردوگاه ها و چادرها پس از وقوع بحران: جلوگیری از سوء تغذیه و آسیب های روانی، پیشگیری از شیوع بیماری های عفونی، پایش و کنترل بیماری ها و تأمین آب آشامیدنی سالم و بهسازی محیط.

  خدمات درمانی در مرحله امداد رسانی شامل :

  ارائه کمک های اولیه و خدمات اورژانسی به مصدومین در زمان وقوع بحران

  ارائه خدمات درمانی تکمیلی در سطوح 3 گانه اورژانس پس از وقوع بحران

  مرحله بهبود و بازسازی :

  این مرحله پس از وقوع بحران صورت می گیرد و شامل : بازسازی بخش های تخریب شده بیمارستان، خرید تجهیزات مورد نیاز و .... می باشد.

  بدین ترتیب نقش مدیریت در برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، رهبری و کنترل فعالیت ها در زمان وقوع بحران بسیار حائز اهمیت است. اهم این وظایف شامل : حضور در بیمارستان پس از اعلام کد بحران، ارتباط با سایر بیمارستان ها برای ارائه خدمات درمانی به مصدومین، نظارت بر احداث سرپناه، کنترل بر تأمین غذا، دارو و ....، نظارت بر اجرای دستورالعمل ها، کنترل راه ها و خروج اضطراری، نظارت بر انتقال وسایل و تجهیزات، نظارت بر تیم پزشکی و نحوه تخلیه بیماران در بیمارستان می باشد. امید است با ارتقای سطح دانش و نگرش مدیران نسبت به نحوه برخورد با حوادث مترقبه و غیرمترقبه، در جهت افزایش بهره وری و بهبود کیفیت فعالیت های بیمارستان، بیش از پیش گام برداشته شود.

 

  


دفعات مشاهده: 6534 بار   |   دفعات چاپ: 1058 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 17 بار   |   0 نظر



CAPTCHA