پیام خود را بنویسید

مصاحبه با دکتر علیجان تبرائی : مصاحبه با دکتر علیجان تبرائی

 
- بمنظور آشنایی بیشتر شما خوانندگان گرامی با معاون توسعه ومدیریت منابع وبرنامه های این معاونت  گفتگویی را با دکتر علیجان تبرایی انجام داده ایم واز وی در خصوص اولویت ها،وضعیت پرداختی کارکنان، کمیته رفاهی،وضعیت بیمه تکمیلی ،جذب نیرو ،تبدیل وضع همکاران تبصره 3  و.....سوالاتی پرسیدیم که امیدواریم توانسته باشیم جواب بخشی از سوالات همکاران عزیز را گرفته باشیم .درضمن از همکاران تقاضا داریم با ارسال نظرات،انتقادات و پیشنهادات خودما را از نقطه نظرات خویش  بهره مند سازند.
AWT IMAGE
 
-لطفا خودتان را معرفی نمایید؟
  دکتر علیجان تبرائی دانش آموخته کارشناسی میکروبیولوژی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد باکتری شناسی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری تخصصی( PhD ) ویروس شناسی پزشکی ار دانشگاه گلاسگو بریتانیا می باشم.که ازسال 1374 به عنوان عضو هیئت علمی و استادیار ویروس شناسی دانشکده پزشکی مشغول خدمت در دانشگاه می باشم. افتخار سابقه دو ساله حضور در صحنه های دفاع مقدس و مجروحیت و انتصاب به خانواده شهدا را داشته و در کنار وظیفه اصلی آموزش و پژوهش با انتشار بیش از 30 مقاله علمی طی 18 سال خدمت در دانشگاه در مشاغل متعدد مدیریتی و مشاوره ای از جمله معاونت پشتیبانی، مدیریت پژوهشی، میریت گروه میکروب شناسی و عضویت در کمیته ها و شوراهای متعدد آموزشی، پژوهشی و اداری و گزینشی و ... نیز اهتمام داشته، از اردیبهشت ماه سالجاری مجددا مسئولیت خطیر معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه به اینجانب محول شده است.

- اولویت هاوبرنامه های شمادرسال جاری چیست وباتوجه به اهمیت این معاونت آیا برنامه ای را برای این معاونت تدوین کرده اید؟
  همانگونه که در برنامه استراتژیک این معاونت پیش بینی شده است تامین خدمات ستادی –تخصصی درزمینه توسعه سازمان ومدیریت وارتقاء مدیریت منابع انسانی،مالی، فیزیکی وارائه خدمات مذکور به واحدهای ستادی دانشگاه ومراکز آموزشی-پژوهشی و بهداشتی ودرمانی استان،باملاحظه محوری بودن نیروی انسانی درتوسعه سازمانی وعنایت به اعتلاء و رشد معنوی کارکنان ،کیفیت زندگی کاری، انعطاف پذیری، عدالت، پویایی، کارآیی، اثربخشی، نوآوری، خلاقیت، مسئولیت پذیری وپایبندی به قوانین ومقررات درجهت حمایت ازفعالیتهای سلامت از اصلی ترین وظایف وماموریتهای این معاونت می باشد. در این راستا با تلاش همکاران در گذشته و حال برنامه عملیاتی سال 91 و 92 معاونت مورد تدوین و بررسیهای مکرر و بازبینی قرار گرفته است که با رفع ابهامات و نواقص برنامه در سال 91 موارد جدید تدوین گردیده که امیدواریم بخوبی عملیاتی گردد. افزایش بهره وری و ایجاد منابع جدید برای دانشگاه با تکیه بر آموزش نیروی انسانی و نظارت و پایش مستمر برنامه ها و عملکرد معاونت و واحدهای تحت پوشش دانشگاه به اهداف والای ذکر شده فوق دست یابیم. بدیهی است که فراهم نمودن زمینه های لازم برای تربیت وتامین نیروی انسانی متناسب، با تاکید بر رفع نیازهای مادی و معنوی آنان، تلاش برای تامین اعتبارات مورد نیاز واحدها با همکاری آنان، پیگیری جدی اخذ تشکیلات سازمانی دانشگاه، ارائه خدمات رفاهی متناسب و سازماندهی نظام مالی دانشگاه از اولویت های این معاونت می باشد.

- آقای دکتر بفرمایید وضعیت پرداختی کارکنان تا پایان سال به چه صورت است ؟
  خوشبختانه با تاکیدات سرپرست محترم دانشگاه و اولویت گذاری در پرداخت پرسنلی علیرغم مشکلات اعتباری حوزه سلامت و آموزش پزشکی با تمهیدات اندیشیده شده روند پرداخت حقوق کلیه پرسنل و مطالبات ناشی از افزایش حقوق در سالجاری به موقع انجام شده و پرداخت اضافه کاری دو ماهه آخر سال 91 و سه ماهه اول 92 به انضمام مطالبات 5 ماهه نظام نوین از سال 91 همکاران پرداخت گردیده است. با این حال علیرغم مشکلات اعتباری دانشگاه همیشه برنامه ریزی برای پرداخت ها با اولویت هزینه های پرسنلی از جمله پرداخت حقوق، اضافه کاری،نظام نوین و .......... صورت می گیرد که ان شاء ا.... با وصول مطالبات فراوان بیمه ای دانشگاه، از سازمانهای بیمه گر و کمکهای دولت جهت رفاه حال پرسنل محترم و تحقق برنامه های بهبود روشهای مدیریتی در واحدهای تحت پوشش، پرداخت های قانونی پیش بینی شده به صورت منظم تری تا پایان سال صورت پذیرد.
 
 - آقای دکتر گفته می شود فقط پرسنل مدیریت مالی دانشگاه سهم بری از طرح بهبر دارند لطفا توضیح بفرمایید؟
  با عنایت به دستورالعمل نحوه پرداخت کارانه به پرسنل اجرایی و درگیر در برنامه پزشک خانواده، کلیه پرداختها به پزشکان، ماماها و سایر پرسنل درگیر در سطح استان صورت می پذیرد همچنین براساس ماده 2 دستورالعمل مذکور، بخشی از پرداخت در حوزه ستاد از کل سرانه جمعیت تحت پوشش برنامه بیمه روستایی در استان به حوزه ی پشتیبانی(مالی و بودجه) دانشگاه تعلق می گیرد.

- آیا تا پایان سال پروژه ای قابل افتتاح دارید؟
  با توجه نیاز جدی استان به توسعه و افزایش پوشش خدمات سلامت، و به دنبال اقدامات انجام شده قبلی تلاشهای موثری طی ماههای اخیر در جهت فعال سازی پروژه های با اعتبار استانی و ملی و درآمدی صورت پذیرفت که امید است تا پایان سالجاری نسبت به تکمیل و راه اندازی اکثر آنان اقدام گردد. که از جمله میتوان به،اتمام باقی مانده 164 باب خانه بهداشت روستایی از طرح شکوفایی در سراسر استان ، توسعه زایشگاه بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان بندرترکمن ، آزمایشگاه مرکزی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرگز ، تجهیز و راه اندازی مرکز دیالیز و تالاسمی و بازتوانی قلب بیمارستان امیر المؤمنین(ع) شهرستان کردکوی ، پایگاه اورژانس بین جاده ای روستای خواجه لر از توابع شهرستان بندرترکمن ، پایگاه اورژانس شهری شهرستان کردکوی ، موتورخانه مشترک ساختمان پیراپزشکی و کتابخانه مرکزی دانشگاه ، تهیه تجهیزات جانبی و آماده سازی و تکمیل فضا و راه اندازی ساختمان شتاب دهنده خطی در مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان ، سالن انتظار مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان ، بیمارستان 32 تختخوابی شهرستان آزادشهر ، پایگاه اورژانس بین جاده ای روستای تیل آباد ، بیمارستان 96 تختخوابی شهرستان گنبد ، پایگاه اوژانس بین جاده ای روستای آق قمیش ، توسعه اورژانس بیمارستان رسول اکرم ( ص ) شهرستان کلاله ، مرکز درمانی 10 تختخوابی شهرستان مراوه تپه ، پایگاه اورژانس بین جاده ای شهرستان مراوه تپه ،راه اندازی دانشکده بهداشت ،توسعه کلاسهای آموزشی دانشکده پزشکی ،تکمیل و راه اندازی پروژه حیوان خانه دانشکده پزشکی، محوطه سازی دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت اشاره کرد،لازم به ذکر است در صورت تأمین اعتبار، افتتاح پروژه های کتابخانه مرکزی و سالن ورزشی دانشگاه به لیست فوق اضافه می گردد. ضمن آنکه فعال شدن ساخت بیمارستان مینو دشت و مرکز تحقیقات گوارش و کبد از جمله اقدامات عملی صورت پذیرفته می باشد.

- شما در روز کارمند خبر از تشکیل کمیته رفاهی دادید بفرمایید برنامه های این کمیته برای اعطای وام واردوهای تفریحی برای کارکنان چیست ؟
  در حوزه امور رفاهی بر اساس سیاستهای جدید و در ادامه خدمات رفاهی گذشته با تشکیل کمیته رفاهی دانشگاه در چند محور مذاکرات و پیگیریهای لازم صورت پذیرفته است که شامل اقدامات پیگیرانه جهت بهبودروند پرداخت بیمه تکمیلی سالجاری همکاران و یافتن راههای جدید و مناسب در جهت اصلاح رویه و پیش بینی آن در سالهای آینده می باشد. وجه دیگر امور رفاهی پرداخت تسهیلات بانکی، برابر نیاز همکاران در قالب تسهیلات به صورت قرض الحسنه، سود متوسط و سود متداول بانکها میباشد که امیدواریم با توجه به جلسات متعدد انجام شده با بانکها و نهائی شدن تفاهم بعمل آمده به صورت جامع و در مدت زمانی یک تا دو ماهه کلیه همکاران به تناسب از تسهیلات منتفع گردند. ضمنا در راستای احیای برنامه سالهای گذشته مسافرتی همکاران، بررسیهای لازم در خصوص اصلاح برنامه هزینه ای بیمه تکمیلی و جهتگیری آن به سمت اجرای برنامه های رفاهی متنوع تر در حال انجام است که پیشنهادات همکاران در این راستا کمک موثری به اخذ تصمیم مناسب خواهد نمود. در عین حال تاکنون نیز با هماهنگی بانکهای در تعامل، علیرغم عدم وجود تفاهم نامه های سال جاری نسبت به اعطای تسهیلات اقدام گردیده است که از آن جمله ازابتدای سال 92 تاکنون 174 مورد وام 100 میلیون ریالی، 429 مورد وام 70 میلیون ریالی، 105 مورد وام 50 میلیون ریالی و 59 مورد وام 30 میلیون ریالی براساس درخواستهای واصله از سوی واحدها به بانک معرفی شدند . لازم به یادآوری است که برابر تصمیمات قبلی اتخاذ شده هم اکنون اعتبارات رفاهی دانشگاه جهت پرداخت سهم بیمه تکمیلی بازای هر نفر 82500 ریال درماه که در مجموع 990000 ریال بابت هر نفر درسال می باشد اختصاص یافته است.

-از مدیران خود رضایت دارید؟
  خوشبختانه مجموعه مدیران این معاونت ضمن داشتن صبغه مدیریتی در گذشته دارای سوابق مناسبی در بخشهای مختلف دانشگاه بوده و مورد وثوق اینجانب و مجموعه مدیریتی دانشگاه می باشند. بدیهی است که همراهی سایر مدیران و همکاران دانشگاه در ارتقا مدیریتی این معاونت تاثیر گذار بوده و ارائه نقطه نظرات ارشادی مورد امتنان خواهد بود.

- درخصوص بیمه تکمیلی همکاران اعتراض دارند وازشما میخواهند با یک بیمه قوی ترقراردادبسته شود برنامه شما چیست ؟
  در خصوص بیمه تکمیلی درمانی کارکنان، با عنایت به قرارداد منعقد شده از سال قبل پیگیریهایی در خصوص عملکرد نامطلوب بیمه ، براساس تماس های تلفنی و مراجعه حضوری همکاران محترم صورت گرفت و به شرکت مذکورهم برابر قرارداد تذکرات شفاهی و کتبی داده شده است. لازم به ذکر است که براساس نظرسنجی انجام شده از طریق واحدها متاسفانه نارضایتی عمده ای وجود دارد که موضوع به طور جدی در حال پیگیری و اقدام مقتضی می باشد.

-اگرممکن است درخصوص تبدیل وضعیت همکاران قراردادی تبصره4 به تبصره3 توضیحاتی بفرمایید؟
  از آنجائیکه موضوع تبدیل وضع کارکنان قرارداد مشاغل کارگری ( تبصره 4 سابق )به قرارداد کار معین ( تبصره 3 سابق ) توسط وزارت متبوع فاقد محمل قانونی تشخیص داده شده است ( موضوع نامه شماره 1011/209 مورخ 25/4/90 مشاور معاون توسعه و مدیر کل دفتر منابع انسان و پشتیبانی وزارت بهداشت ) اما بدلیل درخواستهای مکرر این همکاران زحمتکش موضوع فوق دو بار جهت طرح در هیات امنا دانشگاه پیشنهاد گردید که بدلیل عدم استناد قانونی، اعضای محترم هیات امنا نیز با آن موافقت ننمودند.
 
- وضعیت تشکیلات جدید دانشگاه به چه صورت است وشما چه اقداماتی انجام داده اید؟
  از ابتدای حضور اینجانب و برابر تاکیدات سرپرست محترم دانشگاه یکی ازالویتهای این معاونت، اصلاح تشکیلات وبروز رسانی آن بوده است که طی چندین جلسه کاری با دعوت ازمعاونین یا روسای واحدهای ذیربط تشکیلات پیشنهادی واحدها مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار گرفت. جلسات هماهنگی و کارشناسی در تهران با مدیریت و کارشناسان محترم مرکز تحول اداری وزارت متبوعه صورت پذیرفت که خوشبختانه منجر به دریافت تاییدیه تشکیلات اصلاحی برخی واحدهای تابعه و ایجاد تشکیلات جدید بعضی واحدهای جدیدالتاسیس آموزشی، بهداشتی و درمانی گردید، که مراحل تکمیلی و ابلاغ آن در حال انجام می باشد ضمن اینکه برابر اعلان وزارتخانه تشکیلات حوزه های ستادی نیز به زودی برای کلیه دانشگاهها ابلاغ خواهد شد.
 
- وضعیت جذب نیروی انسانی (قراردادی ) به چه شکل است؟آیا برنامه ای دارید؟
  طبق ماده 33 آئین نامه اداری استخدامی کارکنان غیرهیات علمی بکارگیری هر گونه نیروی انسانی مورد نیاز دانشکاه بصورت پیمانی یا قراردادی در فضای رقابتی و با رعایت عدالت استخدامی و ... مجاز می باشد این معاونت نیز خود را ملزم به رعایت کلیه مفاد آئین نامه از جمله ماده پیشگفت می داند. در این راستا مجوزهای اولیه جایگزین نیروهای خروجی از سیستم نیز اخذ گردید. در ادامه در راستای اجرای تبصره 5 ماده 31 آئین نامه مذکور و مصوبه هیئت امنا مکاتبات و جلساتی با معاون و کارشناسان حوزه معاونت توسعه وزارت برگزار گردیده و در خصوص موضوع نیازهای نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این جلسات بحث و تبادل نظر شده است علی ایحال با توجه به کمبودهای اساسی نیروی انسانی در مراکز و بیمارستانهای تحت پوشش و توسعه این مراکز و همچنین واحدهای جدیدالتاسیس، مجوز جذب نیروی قراردادی برای تامین کسری نیروی انسانی مورد نیاز در مشاغل تخصصی استان بویژه مناطق محروم و پیمانی تخصصی بیمارستان گنبد اخذ گردید. هم اینک نیز با همت همکاران این معاونت و سایر واحدهای دانشگاه بویژه بخشهای نظارتی آزمون جذب بخوبی برگزار گردیده که انشاا... بزودی نتایج اولیه اعلام و پس از طی مراحل گزینشی بکارگیری خواهند شد.

- ازارتباط کم شما با کارکنان انتقاد می شود نظر شما در این زمینه چیست؟
  شما با خودشان در پاسخ به این پرسش ضمن پوزش از همه همکارانی که از این جهت رنجیده خاطر شده اند به استحضار برسانم که همانگونه که می دانید اینجانب همواره خود را خادم همکاران و مردم منطقه دانسته و ارتباطات اخلاقی و اجتماعی مناسبی را با همگان برقرار نموده ام و از دیدار یکایک همکاران لذت می برم و هر روزه نیز با توجه حضور فیزیکی حداقل 10 تا 12 ساعتی در محیط کار پذیرای همکاران مختلف می باشم. ضمن اینکه به جهت حجم بالای فعالیتهای این معاونت با تفویض بخش عمده ای از اختیارات خویش به مدیران این معاونت سعی در روان سازی و تسریع در ارائه خدمات به همکاران و مردم نموده ام. در عین حال از این پس تمام تلاش خویش را در ایجاد فضای ارتباطی مستقیم با همکاران معطوف خواهم داشت.

- آقای دکتربفرمایید موضوع فوق العاده ویژه کارکنان دولت مصوب هیات وزیران درسال جاری( بند10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان حداکثر 20% حقوق وفوق العاده های مستمربارعایت سقف 25% ازمشاغل ) چرا تاکنون اجرایی نشده است؟
  باتوجه به اینکه مصوبات دولت برای کارکنان محترم دردانشگاهها قابل تسری نیست و دانشگاهها تابع مصوبات هیات امناء می باشند وباعنایت به پیگیریهای بعمل آمده از وزارت متبوعه، موضوع فوق الاشاره درماده 54 آیین نامه اداری استخدامی پیش بینی وتنظیم گردیده که درصورت تصویب از سوی هیات امناء و تامین اعتبار، قابلیت اجرایی خواهد یافت.

- درخصوص اجرای قانون بازنشستگی پیش ازموعد کارکنانی که درخواست داده اند توضیحاتی بفرمایید؟
  باعنایت به مصوبات کارگروه بازنشستگی وعدم اختصاص بودجه جهت اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد در سال 92 ومحدودیت منابع مالی دانشگاه با بازنشستگی تعدادی از کارکنان متقاضی بازنشستگی با استفاده از قانون مذکور که دارای سابقه بالای 25 سال می باشند و به دلیل شرایط خاص و ناتوانی جسمی طبق نظریه کمیسیون پزشکی قادر به ادامه خدمت نمی باشند پس از اخذ تعهد در خصوص عدم درخواست پاداش پایان خدمت در شرایط فعلی موافقت به عمل آمد.




دفعات مشاهده: 5447 بار   |   دفعات چاپ: 272 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 18 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گلستان می باشد.

Designed & Developed by : Golestan University of Medical Sciences